Page 89 - FELSEFE 11 BECERİ TEMELLİ ETKİNLİK KİTABI
P. 89

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                         FELSEFE  11     40

             4. ÜNİTE >18. YÜZYIL-19. YÜZYIL FELSEFESİ  Kazanım: 11.4.3. Örnek felsefi metinlerinden hareketle 18. yüzyıl-19. yüzyıl filozofla-
             Alan Becerileri: Felsefi Okuryazarlık     rının felsefi görüşlerini analiz eder. b) I. Kant’ın ”Ahlak Metafiziğinin Temel-
                                                       lendirilmesi” adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hareketle
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  filozofun “ödev ahlakı” anlayışının irdelenmesi sağlanır.
             Etkinlik İsmi                            ÖDEV                                         120 dk.
             Amacı      I. Kant’ın “Ahlak Metafiziğinin Temellendirilmesi” adlı eserinden alınan veya derlenen bir metinden hare-          Bireysel
                        ketle filozofun “ödev ahlakı” anlayışını analiz edebilme.

             Yönerge  Aşağıdaki metnin incelemesini yapınız.



                  !      Etkinliği gerçekleştirmek için
                          “Ekler” bölümünde verilen
                           “Metin İnceleme” başlıklı

                             yönergeyi takip ediniz.





                       AYDINLANMA                                               Immanuel Kant       2


                                                                    Königsberg Üniversitesi Felsefe Bölümü
                    AHLÂKIN SIRADAN AKIL BİLGİSİNDEN

                                  FELSEFİ OLANINA GEÇİŞ

                         Dünyada, dünyanın dışında bile iyi bir istemeden başka kayıtsız şartsız iyi
                        sayılabilecek hiçbir şey düşünülemez. (...) Talihin bağışladıklarıyla da durum
                       aynıdır. Güçlülük, zenginlik, onur, sağlık bile ve mutluluk adı altında her türlü
                      esenlik ve kendi durumundan memnun olma, insana cesaret verir; böylece de sık
                       sık bunların insanın ruhsal yapışım etkilemesini, dolayısıyla eylemde bulunma-
                       nın tüm ilkesini de haklı ve genel olarak amaca uygun kılacak iyi bir istemenin
                                     olmadığı yerde insanı haddini bilmez yapar. (...)
                                    B       öylece iyi isteme, mutlu olmağa  veya üvey ana muamelesine uğramış


                                            layık olmanın bile vazgeçilmez  bir doğal yapının cimri donatımından
                                            koşulunu oluşturur görünüyor.
                                                                        dolayı bu isteme amacını gerçekleştir-
                                            İyi bir istemenin ilkeleri olmak-
                                                                        büyük cabaya rağmen hiçbir şeyi ba-
                                     sızın çok kötü olabilirler ve kötü niyet-  mede güçsüz kalıyorsa; harcadığı en
                                     li bir insanın soğukkanlılığı onu yalnız   şaramıyor ve yalnızca iyi isteme olarak
                                     daha  tehlikeli  yapmakla kalmaz, ayrıca   (kuşkusuz sırf bir dilek olarak değil,
                                     onu doğrudan doğruya gözümüzde daha   gücümüzün içinde olan bütün araçla-
              Öyle bir davran ki     çok -bu soğukkanlılığı olmasaydı olaca-  rı bir araya getirme olarak) kalıyorsa;
              davranışının ilkesi    ğından çok- nefret edilecek biri kılar.  yine de bir mücevher gibi kendi tüm
                                                                        değerini kendinde taşıyan bir şey ola-
               evrensel bir yasa     İyi isteme, etkilerinden ve başardıkların-  rak kendi başına parıldar. (...)
                 olarak kabul        dan değil, konan herhangi bir amaca ulaş-  Şu veya bu amaca yararlı olsalar bile
                                     mağa uygunluğundan da değil, yalnızca
                    edilsin.         isteme olarak yani kendi başına iyidir;   ödeve aykırı oldukları bilinen bütün
                                     ona, kendi başına ele alındığında onun   eylemleri burada geçiyorum çünkü
                                     herhangi bir eğilimin hatta isterseniz bü-  bunların ödevden dolayı yapılmış ol-
                                     tün eğilimlerin topunun birden, lehine   maları hiç söz konusu değildir; ödevle
                                     gerçekleştirebileceği her şeyden, karşılaş-  çatışırlar bile. Ayrıca gerçekten ödeve
                                     tırılamayacak  kadar  daha yüksek değer   uygun olan ama insanların onlara doğ-
                                     verilmelidir. Talihin  özel bir  cilvesiyle   rudan doğruya hiçbir eğilim duyma-



                                                                                                    87
   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93   94