Page 229 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 229

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          112

             4.ÜNİTE > Makale  Kazanım A.4.12: Metni yorumlar.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                      Makaleyi Yorumluyorum                            25 dk.
             Amacı      Makaledeki iletileri tespit ederek ifade edebilmek.                      Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                          Tarihsel Romanın Eğitimsel İşlevi
              (…)

              Tarihsel roman yazımının ilk kez İngiltere’de Sir Walter Scoot’la ortaya çıktığı ön kabulünden ha-
              reketle, Oxford Edebiyat Terimleri Sözlüğü’ne bakıldığında konuyla ilgili şunların söylenmiş oldu-
              ğu görülür “Bazı yazarların, geçmişe ait özel bir tarihsel dönemde yer alan eylemleri, devrin hakim
              düşüncesi ve giyinişini gerçeklikle ele almaya çalıştıkları bir roman tarzı. Tarihsel roman, kişisel talih
              ile toplumsal çatışma arasındaki ilişkinin önemli bir çalışmasını yapmaya kalkışırken, tarihsel roman
              için popüler bilineni ya da macera romanı için yalnızca konunun geçtiği dönemin lider karakterini
              arka planda sadece dekor olarak kullanılır”. Argunşah ise “tarihsel roman”ı; temelleri maziye dayanan,
              yani başlangıcı ve sonucu geçmiş zaman içinde gerçekleşmiş olan hadiselerin, devirlerin ve bu devirde
              yaşamış kahramanların hayat hikâyelerinin edebî ölçüler içerisinde yeniden inşa edilmesi, şeklinde
              tanımlamıştır.
              (…)
              Genel olarak, insanları tarihsel roman okumaya yönelten sebeplerin, geçmişin ayrıntılarına inerek
              yeni geçmişler keşfetme, geçmişi gözden geçirme ve geçmişe inanma istekleri olduğu söylenebilir.
              Özelde ise gelişim psikologları, 13 ve sonraki yaştaki gençlerin doğa yasalarıyla, tarihsel ve edebî
              kişiliklerin akla uygun davranışlarını içeren, eğitici çizgi romanları okuduklarını belirtmişlerdir. 14
              yaş grubu -ki bu ergenlik döneminin içindedir- gençlerde, ülkesi ile ilgilenme, idealistlik, yurt sev-
              gisi konuları ağır basmaktadır. Bu çağ gençleri tarih konulu romanlara büyük ilgi göstermektedir.
              Bu sebepten, 13 ve sonraki yaş grubundaki gençlerin tarihsel romana bu denli ilgi göstermesinin
              sebepleri tartışılmaya değer bir konu olarak karşımıza çıkarmaktadır. Ergenliği yaşayan birey, bazen
              ailesinin ve çevresinin uyguladığı denetimden kaçabilmek için, bazen de büyüklerin değer dünyasını
              anlamlandıramamasının verdiği sıkıntıdan ya da bulunduğu mekânın sıkıcılığından kurtulmak için
              tarihsel romana yönelir. Çünkü kurgusal olan her metnin ayırt edici özelliği burada iken, başka bir
              yerde olmak isteğidir.

              Ergenin tarihsel romanı tercih sebepleri üzerine Amerikalı ünlü eğitimci Linda Levstik şu sıralamayı
              yapmaktadır:

              * Tarihsel romanda insanların hislerinin tasviri gibi insancıl ayrıntılar vardır.
              * Daha çok ahlâkî değerlerin çevresindeki çatışmalar etkileyicidir.

              * İnsan deneyimlerinin sınır bölgelerini keşfetmelerini sağladıkları için ilgi çekicidirler.
              Tarihsel romanların kolay okunur olması, özellikle gençlere tarihi sevdirmek için yazılmış olanlarda
              öğretici niteliğinin daima göz önünde tutulması, ideal kahraman arayışı içinde olan okuyucunun
              aradığı örnek insanı orada canlı bir hayat tablosunun içinde bulması da ergeni tarihsel romana yö-
              neltir. Ergeni, tarihsel roman okumaya yönelten bir diğer sebep de, yaşadığı dönemin problemlerin-
              den sosyalleşme süreci sorunlarından çıkış için kendine bir idol (ideal model) aramasıdır.

              (…)






                                                                                                   227
   224   225   226   227   228   229   230   231   232   233   234