Page 245 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 245

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          120

             4.ÜNİTE > Makale  Kazanım A.4.15: Metinlerden hareketle dil bilgisi çalışması yapar.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                             Türkçe                                    25 dk.
             Amacı      Cümlenin ögelerini gösterebilmek. Ögelerin cümle içindeki yerlerinin cümlenin anlamına etkisini belirleyerek   Bireysel
                        metindeki noktalama işaretlerinin işlevlerini açıklayabilmek.


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                             Ömer Seyfettin ve Türk Dili
              Ömer Seyfettin Türk dilinde devrim yaratan insandır. Bu cümle, okuyuculara aşırı gelebilir. Ancak
              dilde sadeleşme hareketini başlatan Ömer Seyfettin’in 28 Ocak 1911 tarihinde Ali Canip’e yazdığı
              mektuptaki şu cümleyi hatırlarsak yukarıdaki yargının hiç de aşırı olmadığı anlaşılır. Mektupta şöyle
              diyordu Ömer Seyfettin: “Geliniz Canib Bey, edebiyatta, lisanda bir ihtilal vücuda getirelim. Ah, bü-
              yük fikir! Say, sebat ister…”
              (…)

              Atatürk dönemi, dilde de yeni bir dönemin başlangıcı demektir. 1928’de Latin esaslı Türk alfabesi
              kabul edilerek büyük bir devrim yapılmış ve sıra dil işlerine gelmiştir. 1932’de kurdurduğu Türk Dil
              Kurumu ile Atatürk, bütün kelimelerin Türkçe kökenli olmasını hedef alan özleştirme hareketini
              başlatmıştır. Halkın günlük diline girmiş olsa da bir kelime yabancı kökenli ise atılmalı, yerine öz
              Türkçesi konulmalıydı. Üç yıl kadar denediği özleştirme hareketini Atatürk, 1935 yılının güz ayla-
              rında bıraktı. Aynı tarihlerde ortaya atılan Güneş Dil Teorisi’nin bir amacı da halkın diline girmiş
              yabancı kökenli kelimelerin atılmasını önlemekti. Teoriye göre bütün bu kelimeler, zaten Türkçeden
              başka dillere geçmişti; dolayısıyla dilden atılmalarına da gerek yoktu.

              (…)
              Basın yayın organlarında ve yazılı eserlerde bugün kullanılan Türkçe, Ömer Seyfettin ve arkadaşla-
              rının “Yeni Lisan” hareketi ile Atatürk döneminde başlayan özleştirme hareketinin sonunda ortaya
              çıkan Türkçedir yani bugün kullandığımız yazı dilinde Ömer Seyfettin’in doğrudan etkisi vardır.

              Ölümünün 100. yıl dönümü dolayısıyla Ömer Seyfettin hakkında birçok çalışma yapılmıştır. Ülke-
              mizde yaşanan salgın felaketine rağmen onun bu kadar çalışmaya konu olması sevindiricidir. Ayrıca
              Ömer Seyfettin’in bütün eserleri, hem Türk Dil Kurumu tarafından hem de birçok özel yayınevi
              tarafından sürekli olarak basılmaktadır.
              Gerek Türk dilinin kullanımı gerek eski değerlerimizin ihmal edilmesi konusunda pek çok yakınma
              vardır. Ancak kamuoyunda yavaş da olsa bir uyanış gözlenmektedir. Ömer Seyfettin’e gösterilen ilgi
              de bunun tanığıdır.

                                                            Ahmet Bican Ercilasun, Ömer Seyfettin ve Türk Dili


              Kelime Dağarcığı
              say: Çalışma, emek.

             1.  1932’de kurdurduğu Türk Dil Kurumu ile Atatürk, bütün kelimelerin Türkçe kökenli olmasını hedef


                alan özleştirme hareketini başlatmıştır. cümlesinin ögelerini bulunuz.








                                                                                                   243
   240   241   242   243   244   245   246   247   248   249   250