Page 243 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 243
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 119
4.ÜNİTE > Makale Kazanım A.4.15: Metinlerden hareketle dil bilgisi çalışması yapar.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi Türkçem 20 dk.
Amacı Dilimizin ögeler ve yazımla ilgili kurallarını ifade edebilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Düzgün Yazmanın Önemi ve Yolları
Düşündüklerimizi, duyduklarımızı, görüp yaşadıklarımızı derli toplu ve düzenli bir biçimde anlat-
mak büyük önem taşır. Bu bakımdan düzgün yazmaya, doğru ve güzel yazmaya çok özen göstermek
gerekir. Yoksa kendimizi tam olarak anlatamayız, başkalarıyla sağlıklı bir ilişki ve iletişim kuramayız.
İyi bir yazılı anlatım, hem okul başarısı için hem de hayatta başarı kazanmak için çok önemlidir. Bu
nedenle kendi dilimizi çok iyi öğrenmek ve düzgün anlatım becerisini elde etmek gerekir. Herhangi
bir konuda bilgi eksikliği belki bir dereceye kadar hoş görülebilir. Ama kişi kendi dilinde doğru ve
düzgün bir yazılı anlatım becerisinden yoksun kalırsa çok ayıplanır. Özellikle yazılı anlatım yeter-
sizlikleri, okullarımızda önemli bir sorundur. Üniversite öğrencisi olan gençlerimizde bile bu tür
yetersizliklerle karşılaşmaktayız. Bu yüzden de 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanunu’yla bütün yükse-
köğretim kurumlarına zorunlu Türk Dili dersi konmuştur.
Kendi dilimizi iyi öğrenmenin ve yeterli bir yazılı anlatım becerisi kazanmanın önemli bir yararı da
yabancı dil öğrenmede kendini gösterir. Gerçekten, kendi dilini doğru ve düzgün öğrenip kullanabi-
len bir kişi, herhangi bir yabancı dili çok daha kolay öğrenir. Genel olarak okullarımızdaki yabancı
dil öğretiminden beklenen verimin alınamadığı da bir gerçektir. Söz gelişi “cümle”yi, cümlenin öge-
lerini iyi bilmeyen bir öğrenci yabancı dillerdeki “aktif, pasif” konusunu öğrenemez. Bu tür örnekler
daha çoğaltılabilir.
(…)
Başarılı bir yazılı anlatım için göz önünde tutulması gereken temel noktalar vardır. Bunların en
önemlileri şöyle sıralanabilir:
1. İstek ve Çaba
2. Cümle Bilgisi
3. Noktalama ve Yazım (İmlâ) Kuralları
4. Okuma
5. Plan Yapma
6. Kontrol Etme
(…)
Şunu bir daha ve kesinlikle vurgulayalım ki doğru ve düzgün yazma doğuştan gelen bir yetenek de-
ğil, doğrudan doğruya eğitimle elde edilen bir beceridir. Bu beceri, elverişli ortamda, uygulama ve
denemelerle kazanılır. Yazma, sanıldığı gibi olağanüstü yetenekler istemez. Düzgün yazma, yazarak
öğrenilen bir sanattır. Güzel yazma becerisi ancak bu yolla kazanılır. Bu arada öğretmenlerin ve bize
yol gösterebilecek durumda olanların uyarılarına değer vermek, yanlışlardan kurtulma ve düzenli
anlatım için özel çaba göstermek gerekir.
Cavit Kavcar, Düzgün Yazmanın Önemi ve Yolları
241