Page 243 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 243

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          119

             4.ÜNİTE > Makale  Kazanım A.4.15: Metinlerden hareketle dil bilgisi çalışması yapar.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                            Türkçem                                    20 dk.
             Amacı      Dilimizin ögeler ve yazımla ilgili kurallarını ifade edebilmek.          Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                         Düzgün Yazmanın Önemi ve Yolları
              Düşündüklerimizi, duyduklarımızı, görüp yaşadıklarımızı derli toplu ve düzenli bir biçimde anlat-
              mak büyük önem taşır. Bu bakımdan düzgün yazmaya, doğru ve güzel yazmaya çok özen göstermek
              gerekir. Yoksa kendimizi tam olarak anlatamayız, başkalarıyla sağlıklı bir ilişki ve iletişim kuramayız.
              İyi bir yazılı anlatım, hem okul başarısı için hem de hayatta başarı kazanmak için çok önemlidir. Bu
              nedenle kendi dilimizi çok iyi öğrenmek ve düzgün anlatım becerisini elde etmek gerekir. Herhangi
              bir konuda bilgi eksikliği belki bir dereceye kadar hoş görülebilir. Ama kişi kendi dilinde doğru ve
              düzgün bir yazılı anlatım becerisinden yoksun kalırsa çok ayıplanır. Özellikle yazılı anlatım yeter-
              sizlikleri, okullarımızda önemli bir sorundur. Üniversite öğrencisi olan gençlerimizde bile bu tür
              yetersizliklerle karşılaşmaktayız. Bu yüzden de 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanunu’yla bütün yükse-
              köğretim kurumlarına zorunlu Türk Dili dersi konmuştur.

              Kendi dilimizi iyi öğrenmenin ve yeterli bir yazılı anlatım becerisi kazanmanın önemli bir yararı da
              yabancı dil öğrenmede kendini  gösterir. Gerçekten, kendi dilini doğru ve düzgün öğrenip kullanabi-
              len bir kişi, herhangi bir yabancı dili çok daha kolay öğrenir. Genel  olarak okullarımızdaki yabancı
              dil öğretiminden beklenen verimin  alınamadığı da bir gerçektir. Söz gelişi “cümle”yi, cümlenin öge-
              lerini iyi bilmeyen bir öğrenci yabancı dillerdeki “aktif, pasif” konusunu öğrenemez. Bu tür örnekler
              daha çoğaltılabilir.
              (…)
              Başarılı bir yazılı anlatım için göz önünde tutulması gereken temel noktalar vardır. Bunların en
              önemlileri şöyle sıralanabilir:
              1. İstek ve Çaba
              2. Cümle Bilgisi
              3. Noktalama ve Yazım (İmlâ) Kuralları
              4. Okuma
              5. Plan Yapma
              6. Kontrol Etme

              (…)
              Şunu bir daha ve kesinlikle vurgulayalım ki doğru ve düzgün yazma doğuştan gelen bir yetenek de-
              ğil, doğrudan doğruya eğitimle  elde edilen bir beceridir. Bu beceri, elverişli ortamda, uygulama ve
              denemelerle kazanılır. Yazma, sanıldığı gibi olağanüstü yetenekler istemez. Düzgün yazma, yazarak
              öğrenilen bir sanattır. Güzel yazma becerisi ancak bu yolla kazanılır. Bu arada öğretmenlerin ve bize
              yol gösterebilecek durumda olanların uyarılarına değer vermek, yanlışlardan kurtulma ve düzenli
              anlatım için özel çaba göstermek gerekir.

                                                              Cavit Kavcar, Düzgün Yazmanın Önemi ve Yolları









                                                                                                   241
   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247   248