Page 363 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 363

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          179

             6.ÜNİTE > Roman  Kazanım A.2.15: Türün ve dönemin/akımın diğer önemli yazarlarını ve eserlerini sıralar.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                   Dönem Sanatçılarını Tanıyorum                       20 dk.
             Amacı      Metnin yazıldığı dönemi, dönemin diğer temsilcilerini ve bu kişilerin eserlerini ifade edebilmek.  Bireysel


              Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz ve soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                                    Doludizgin
              (…)
              Eskişehir’den uzaklaştıkça, demiryolunun iki yakasında görülen yollardaki insan kafileleri, seyrekle-
              şir olmuş, gerilerde kalmıştı. Bu kafilelere askerler, hüzünlü hüzünlü bakıyorlardı. Yollarda kağnılar
              vardı, yaylılar vardı, gözün alabildiğine yayalar vardı. Kadın ihtiyar, çoluk çocuk, sırtlarında yor-
              ganları, Haymana’ya, Polatlı’ya, Ayaş’a ulaşmak için köylerinden, kentlerinden yollara dökülmüştü.
              Tutulacak cephe gerisindeki köylere, kasabalara bir an önce ulaşmak istiyorlardı. Ordu, Eskişehir’i
              tahliye ediyordu. Trenler ancak askerleri, bir an önce Polatlı’ya, Sakarya gerisindeki bölgelere vara-
              bilmeleri için taşıyorlardı.
              Yüzbaşı Yusuf, tam köşede oturuyordu. Sırtını vagonun sarsıntısına vermişti. Dürbününü, tabanca-
              sını çıkarmış, önüne, ayaklarının arasına, yere bırakmıştı. Kalpağı, dizlerinin üzerindeydi. Sakalı bir
              hayli uzamış, saçları ile karışır gibi olmuştu. Yüzünün simsiyah sakalının karaltısı içinde büsbütün
              sarardığı iyice belli oluyordu. Alçak sesle,

              “Üzülmeye, sıkılmaya değmez beyler,” diye söylendi, “alt tarafı bu maçta üçüncü raundu sayı hesabı
              ile kaybettiğimizi kabul edelim. Dördüncü raunt için toparlanıyoruz.”
              Yusuf, gülmeye gayret etti:

              “Evet, bu dördüncü raundu kazanacağız. Kazanmalıyız.”
              Mülâzim Saip,
              “İyi ama, niçin bizi hiç muharebeye girmeden geri çekiyorlar?” diye sordu. Ona Yüzbaşı Refik güle-
              rek cevap verdi:
              “İştahını, hızını yakında tatmin edersin. Hız almak için geriliyoruz. Çekilen bizim kıtalar. Ama or-
              dumuzun birçok birlikleri bizim çekilebilmemiz için Kütahya, Altıntaş havalisinde düşmanla çarpı-
              şıyor. Tabiî bu bir oyalama muharebesi.”
              “Anlaşıldığına göre şimdilik Kütahya’ya düşman girecek. Kütahya’dan da vazgeçiyoruz.”

              Saip’in bu sözüne Yusuf karşılık verdi:
              “Muharebe bu. Eskişehir’den de çekildiğimizi anlamıyor musun?”
              Biraz önce kayıtsız görünen Cemil,
              “Dün de Afyonkarahisar’a girmişler, diye mırıldandı.
              (…)
                                                                               Samim Kocagöz, Doludizgin


             1. Okuduğunuz parça Kurtuluş Savaşı’nın anlatıldığı bir romandan alınmıştır.
                a)  Kurtuluş Savaşı’nı anlatan bir romanla tarih kitabı arasında üslup ve içerik olarak ne gibi farklar
                   olabilir?







                                                                                                   361
   358   359   360   361   362   363   364   365   366   367   368