Page 414 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 414

203       TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü




           A. VEFİK PAŞA — Olmaz olur mu?               Avrupa piyeslerini yerlileştirip Türk adabı, Türk
           FASULYECİYAN — Hangisi?                      deyişiyle  kotarmayı  denedik.  İşte şimdi sen  de
                                                        onu avamın gustosuna getiriyorsun, ne var ki
           (…)                                          bunların hepsi de yetersiz.

           A.VEFİK PAŞA —  (Kulisten gelerek)  Merhaba  A. FEHİM — Peki. Doğru yol hangisidir paşam?
           çocuklar. (Hepsi koşup elini öperler.)
                                                        A. VEFİK PAŞA — Doğru yol, garbi ne taklit ne
           İSMAİL — Bana kızmadınız ya paşam?           de adapte. Doğru yol, galiba, Türk insanından,
           A. VEFİK PAŞA — Neden kızayım evlat. Ken-    Türk şartlarından, Türk mevzularından hareket
           dine göre Dandini’yi pekâlâ avamileştirmiş, der-  edip hem öz hem biçim bakımından bir Türk
           si ibreti de sonuna iyi yerleştirmişsin. Daha ne!   tiyatrosuna varmak. Biz ancak bu kadarını yap-
           (Derin bir soluk alır, düşünür, oyunculara) Frenk   tık. Bundan ötesini de gelecek nesiller başarsın
           hayranları Frenk tiyatrosunu taklitten medet   artık... (Sahne kararırken ön sol yanda lokal ışık
           umuyorlardı. Rasgele Avrupa piyeslerini, sö-  içinde Fasulyeciyan’ın sarı benizli yüzü görülür.)
           züm ona, Avrupalı gibi oynamakla bir yere va-  (…)
           rılır sanıyorlardı. Biz de adaptasyonu teklif ettik.
                                                               Haldun Taner, Sersem Kocanın Kurnaz Karısı


          1.  Okuduğunuz metnin özellikle manzum bölümünü göz önünde bulundurduğunuzda sizce Cumhuriyet
             Dönemi tiyatro yazarları neleri hedeflemiş olabilir? Düşüncelerinizi yazınız.












          2.  VEFİK PAŞA – Doğru yol, garbi ne taklit, ne de adapte. Doğru yol, galiba, Türk insanından, Türk
             şartlarından, Türk mevzularından hareket edip, hem öz, hem biçim bakımından bir Türk tiyatrosuna
             varmak. Biz ancak bu kadarını yaptık. Bundan ötesini de gelecek nesiller başarsın artık…
             Okuduğunuz metinden alınan yukarıdaki bölümde A.Vefik Paşa’nın belirttiği hedefi sizce yazarları-
             mız başarabildi mi? Düşüncelerinizi yazınız.











          3.  Okuduğunuz metindeki karakterlerin isimlerinden hareketle Türk tiyatrosu nasıl bir gelişim göster-
             miştir? Düşüncelerinizi yazınız.














          412
                                                                                   Hazırlayan: Abdullah DAĞLI
   409   410   411   412   413   414   415   416   417   418   419