Page 475 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 475

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          234

             8. ÜNİTE > Eleştiri  Kazanım A.4.15: Metinlerden hareketle dil bilgisi çalışmaları yapar.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                        Eleştiride Dil Bilgisi                         30 dk.

             Amacı     Eleştiri metni üzerinden yazım ve noktalama çalışmaları yapabilmek.       Bireysel
               Yönerge   Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)

                                                     Sarı Sıcak
             Orhan Kemal’in “Uyku” hikâyesinde olduğu gibi Yaşar Kemal de “Sarı sıcak” hikâyesinde, çalışmak
             zorunda kalan veya zorla çalıştırılan bir çocuğu ele alıyor. Yaşar Kemal’in hikâyesinde de uyku ile savaş
             ve yorgunluk önemli bir yer tutuyor. İki hikâyede de, çocukların beden yapıları bakımından zayıf olma-
             ları, aç kalmaları ve aşırı sıcaklık karşısında baygın düşmeleri dikkati çekiyor. Yalnız Orhan Kemal’in
             hikâyesinde mekân fabrika olduğu halde,  “Sarı sıcak” da köy ve tarladır. Sosyal çevreyi meydana getiren
             şahıslar da farklıdır.
             İki yazarın da gayesi, çocuğa karşı acıma duygusu uyandırmak ve çocukların bir kazanç vasıtası olarak
             kullanılmasının bir nevi zulüm olduğunu ortaya koymaktır. Orhan Kemal’in hikâyesi işleniş, ayrın-
             tılarla ana-fikir arasında kurulan münasebet, iç zenginlik, gerçeklik duygusu bakımından Yaşar Ke-
             mal’inkinden daha mükemmeldir. Yaşar Kemal, hadiseler arasında ikna edici münasebetler kuramıyor.
             Tasvirleri şairâne olsun diye beyhude uzatıyor. Bu zaaflar Yaşar Kemal’in romanlarında da vardır.
             Tasvirin şairâneliği yanında Yaşar Kemal, sevgi ve iradeye de önem veriyor. Böylece ezici güçlere karşı,
             insanı kurtaran bir denge kuruyor.
             “Sarı sıcak” hikâyesinde annenin oğluna karşı şefkatli davranışı ile babanın haşin davranışı arasında
             tezat vardır. Baba oğlunun çalışmasını, tembelliğe alışmamasını ister. Onu düşündüren bir sebep de,
             Mustafa Ağalar’a verdiği sözdür: “Bu geceyarısı nereden çocuk bulurlar sonra?”
             (…)
             Anne, oğlu Osman’ı Mustafa Ağalar’a gündeliğe giden Zeyneb’e emanet eder. Zeynep çalışma esnasında
             Osman’a göz-kulak olur. Osman da Zeyneb’i sever. Tarlada zalim babanın yerini yakıcı güneş alır. Yazar
             güneşin yakıcılığı üzerine ısrarla durur.
             Akşam herkes yemek yerken onurlu bir çocuk olan Osman bir kenarda durur. Bir çubukla oynayarak
             varlığını duyurmak ister ama yemek yiyenler oralı olmazlar. Neden sonra Mustafa Ağa’nın karısı (yine
             bir kadın) Osman’ı farkeder ve kocasının kulağına bir şeyler fısıldar. Bunun üzerine Mustafa Ağa kesesi-
             ni çıkarıp Osman’a bir yirmi beşlik verir. Osman alnının teriyle kazandığı parayı doğru anasına götürür.
             Çocuğuna karşı o kadar müşfik olan annenin, oğlunun kollarının çok ince oluşunu tam işe gideceği
             sabah farketmesi ve kocasıyla durumu daha önce konuşmaması anlaşılması güç bir durumdur.

             (…)
                                                                            Mehmet Kaplan, Hikâye Tahlilleri
             Kelime Dağarcığı:
             beyhude: Yararsız, anlamsız, boşuna. haşin: Sert, kırıcı, gönül kırıcı. münasebet: İlişik, ilişki, ilinti. müşfik: Sevecen
             şairane: Şaire yakışır biçimde, şair gibi, ozanca. yirmi beşlik: Yirmi beş kuruş veya lira değerinde para. zaaf: Eksiklik, yeter-
             sizlik. zulüm: Eziyet, cefa.
             1.  Orhan Kemal’in “Uyku” hikâyesinde olduğu gibi Yaşar Kemal de “Sarı sıcak” hikâyesinde, çalışmak
                zorunda kalan veya zorla çalıştırılan bir çocuğu ele alıyor.
                a)  Okuduğunuz metinden alınan yukarıdaki cümlede geçen eser adlarının nasıl yazıldığına dikkat
                   ederek tespit ettiğiniz farklılıkları belirtiniz.











                                                                                                   473
   470   471   472   473   474   475   476   477   478   479   480