Page 480 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 480
236 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
2. Metinde altı çizili kelime ve kelime gruplarının anlamlarını metindeki bağlamından hareketle tah-
min ediniz. Tahminlerinizi ve kelimelerin sözlükteki anlamlarını tabloya yazınız.
Kelime/Kelime Tahmininiz Sözlük Anlamı
Grupları
Hünerli
Berdevam
Nakış
Zınk diye durur
3. Okuduğunuz metinde geçen “ipilemek, kümbet, yunmak, fırıl fırıl” kelimelerinin anlamlarını TDK
Türkçe Sözlük’ünden bularak bu kelimeleri birer cümle içinde kullanınız.
4. İşlenmiş, canlı, güzel bir geometri kafası taşa can, taşa yoğunluk vermiş. Sonra da Erciyes’in düzlü-
ğüne ölmez yapılarını oturtmuş. ve Dersin ki Asya’nın bozkırından çadırlarını alıp, atlarına binip,
devesini, koyununu, keçisini, malını toplayıp Anadolu’ya bir periler kavmi geldi. Her biri bir taşa
dokundu, nakış oldu. Tuttuğu taş nakış oldu. cümlelerinde geçen ölmez ve nakış sözcüklerinin sizde
çağrıştırdığı farklı anlamları belirtiniz. TDK Türkçe Sözlük’ünden yararlanarak bu sözcüklerin iki
farklı anlamını karşılayacak şekilde cümleler kurunuz.
5. “Lügatle (sözlükle) pehlivanlık olmaz.” ve “Ben bilmediğim kelime için bir defa, bildiğim kelime
için iki defa sözlüğe bakarım.” sözlerinden hareketle kelimelerin anlamlarına ve sözlüklerin kulla-
nımına dair çıkarımlarınızı anlatan bir paragraf yazınız.
478
Hazırlayan: Ahmet YALÇİN