Page 480 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 480

236       TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



          2.  Metinde altı çizili kelime ve kelime gruplarının anlamlarını metindeki bağlamından hareketle tah-
              min ediniz. Tahminlerinizi ve kelimelerin sözlükteki anlamlarını tabloya yazınız.

                Kelime/Kelime        Tahmininiz                        Sözlük Anlamı
                  Grupları

              Hünerli

              Berdevam
              Nakış

              Zınk diye durur


          3.  Okuduğunuz metinde geçen “ipilemek, kümbet, yunmak, fırıl fırıl” kelimelerinin anlamlarını TDK
              Türkçe Sözlük’ünden bularak bu kelimeleri birer cümle içinde kullanınız.












          4.  İşlenmiş, canlı, güzel bir geometri kafası taşa can, taşa yoğunluk vermiş. Sonra da Erciyes’in düzlü-
              ğüne ölmez yapılarını oturtmuş. ve Dersin ki Asya’nın bozkırından çadırlarını alıp, atlarına binip,
              devesini, koyununu, keçisini, malını toplayıp Anadolu’ya bir periler kavmi geldi. Her biri bir taşa
              dokundu, nakış oldu. Tuttuğu taş nakış oldu. cümlelerinde geçen ölmez ve nakış sözcüklerinin sizde
              çağrıştırdığı farklı anlamları belirtiniz. TDK Türkçe Sözlük’ünden yararlanarak bu sözcüklerin iki
              farklı anlamını karşılayacak şekilde cümleler kurunuz.

















          5.  “Lügatle (sözlükle) pehlivanlık olmaz.” ve “Ben bilmediğim kelime için bir defa, bildiğim kelime
              için iki defa sözlüğe bakarım.” sözlerinden hareketle kelimelerin anlamlarına ve sözlüklerin kulla-
              nımına dair çıkarımlarınızı anlatan bir paragraf yazınız.




















          478
                                                                                     Hazırlayan: Ahmet YALÇİN
   475   476   477   478   479   480   481   482   483   484   485