Page 481 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 481

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11          237

             9. ÜNİTE > Mülakat/Röportaj  Kazanım A.4.1: Metinde geçen kelime ve kelime gruplarının anlamlarını tespit eder.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                Kelimelerin Anlamlarını Öğrenebilme                    25 dk.
                       Anlamı bilinmeyen kelime ve kelime gruplarını metinden hareketle bulabilmek. Anlamı bulunan kelimeleri yo-
             Amacı                                                                               Bireysel
                       rumlayarak cümle içinde kullanabilmek.
             Gerekli Materyaller: TDK Türkçe Sözlük

               Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)

                                               Oktay Akbal’la Mülakat                                     
             Edebiyata karşı ilk alakanız ne zaman ve nasıl başladı?

             Ta ilkokul sıralarında başladı. Birtakım manzumeler, macera romanları yazardım. Afrika’da geçen he-
             yecanlı bir hikâye üzerinde günlerce çalıştığımı hatırlıyorum. Dergileri, gazeteleri okumaya doymaz-
             dım. Daha o yaşlarda iki üç dergiyi muntazaman takip ederdim. Edebiyata alaka duyardım. Edebiyata
             karşı ilk alaka ve sevgiyi ailemden, bilhassa büyükbabamdan aldığımı söylemek de mümkün. Sonraları,
             ortaokul ve lisede bu sevgi ve alaka, bir aşk, bir çeşit yaşama, var olma sebebi hâlini aldı. Daha ortaokul
             sıralarında yazılarımı şurada burada yayımlamaya başladım.
             Edebiyat sahasında bir gün başarılı eserler vereceğinizi tahmin eder miydiniz?
             Yazarlık, çocukluktan beri yaşattığım en büyük hülyamdı. 12, 13 yaşlarından beri hayattaki yerimin
             ve ödevimin ne olacağını seziyor, hissediyordum. Ben o yaşlardan beri kendimi edebiyata hazırladım,
             demek istiyorum. Bu yola herhangi bir tesadüfle gelmedim. Birtakım eserler vereceğimi o zamandan
             biliyordum, sanki o eserler içimde mevcuttu. Başarıya gelince... Öyle sanırım ki, en büyük sanatçılar
             bile hayatları boyunca en başarılı eserlerini veremediklerinden şikâyet edip durmuşlardır.
             Çalışkan bir talebe miydiniz? Hangi dersleri sever, hangilerinden hoşlanmazdınız? Talebelik haya-
             tınıza ait bir hatıranızı anlatır mısınız?
             Niye saklamalı, biraz tembele yakın! Hiçbir dersi sevmedim. Cebir, fizik, kimya başta... Tarih, coğrafya,
             felsefeden hoşlandığım olurdu.
             Öğrencilik hatıralarıma gelince, öyle çok ki bunlar! …  yediğim ilk ve son tokadı mı, imtihanlarda
             döktüğüm ecel terlerini mi, Fırat’ın nereden çıktığını bilemeyip coğrafyadan ertesi yıla kalışımın acıklı
             hikâyesini mi anlatmalı? Hiçbir zaman vurdumduymaz biri olmadım.

             Nasıl yazarsınız? Mevzularınızı arar mısınız ve sırf yazmak ihtiyacıyla masa başına geçtiğiniz olur
             mu?
             Bazen çok kolay, bazen çok zor. Kâh kalabalık içinde, mesela bir kahvede, kâh sessizlikte… Ama çoğu
             hikâyemi gece yarısından sonra yazdığımı söyleyebilirim. Yazıya başladım mı onu bitirmeliyim, yoksa
             kalır gider. Bir hikâyeyi kaleme almadan önce uzun zaman onu içimde yaşatırım. Konu aramak bilmem
             ne demek? Eline kalemi alırsın veya makinenin başına geçersin, kafanda belirli bir hâl almamış, şekil ve
             mana kazanmamış, senin bile açıkça tayin edemediğin bir hayal, bir fikir veya bir olayı başlarsın anlat-
             maya… Hikâye bittiği zaman ancak konu ortaya çıkar.
                                                                                                                                                Yaşar Nabi Nayır, Varlık Dergisi


             1.  a)  Okuduğunuz metinde geçen “alaka duymak, vurdumduymaz” ve “kaleme almak” deyimlerinin
                   metindeki bağlamlarından hareketle anlamlarını yazınız.















                                                                                                   479
   476   477   478   479   480   481   482   483   484   485   486