Page 491 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 491
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 242
9. ÜNİTE > Mülakat/Röportaj Kazanım A.4.4: Metnin ana düşüncesi ve yardımcı düşüncelerini belirler.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi Tarih ve Edebiyat 30 dk.
Amacı Metnin ana düşüncesi ile yardımcı düşüncelerini belirleyebilmek. Metinden çıkarımlarda bulunabilmek. Bireysel
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
………………………..
Divan edebiyatı araştırmacısı yazar Prof. Dr. İskender Pala, “Bulunduğum yere bilinçli, çalışarak ve
hedefimi belirleyerek gelebildim. Tarihimizi edebiyatla bütünleştirmek lazım.” dedi.
Divan edebiyatı araştırmacısı yazar Prof. Dr. İskender Pala, Merhaba gazetesine kitap yazma serüve-
ninin nasıl başladığını anlattı. Tarihin toplum için büyük bir önem arz ettiğini dile getiren Prof. Dr.
İskender Pala, “Tarih, toplumların ve insanların hatıra defteridir. Şanlı bir tarihe sahibiz. Sadece ders
kitapları ile neslimize tarih anlatmayı yeterli ve doğru bulmuyorum. İnsanoğlunun bıraktığı her iz bir
sonraki kuşağın yolunu aydınlatır. Yeni kuşağın yapması gereken bu izleri doğru yorumlamaktır” dedi.
Kitap yazma serüveniniz nasıl başladı?
Divan edebiyatı alanındaki bilimsel çalışmalarım dolayısıyla ilk kitabımı yazdım. “Mesleki birikimle-
rimin bilim dünyasına ve öğrencilere aktarılmasıydı.” maksadım. Bilahare bilimsel alan kadar kültürel
alana da hitap etmek gerektiğini gördüm ve divan edebiyatı hakkında kültürel çalışmalar ve yayınlar
yaptım. Roman yahut tiyatro gibi sanatsal alan ise çalışmalarımın üçüncü aşamasını teşkil etti.
Ders kitaplarının arasına mahrem sevgililerin resimleri gibi saklayarak evin soba yanan tek odasındaki
kış gecelerinin Teksas ve Tommiks’lerini geride bıraktığım ilk mektep yıllarından sonra -ki kendilerini
takip eden soluk benizliler yanlış istikamete gitsin diye apaçilerin atlarının ayaklarına nalları ters çak-
tıklarını bu vesile ile bilirim- okuduğumu hatırladığım ilk kitap Peyami Safa’nın 9. Hariciye Koğuşu
olmuştu. Kitabı elime aldığımda önce Kızılderili reisi Oturan Boğa’ya ihanet ettiğimden dolayı utandı-
ğımı ve bir asker hikâyesi okuyacağımı vehmederken safran boyalı koridorlardan eter kokusu duyarak
sukutuhayale uğradığımı hâlâ unutmam. Galiba kitabın adındaki “koğuş” kelimesinin en masum askerî
anlamıyla böyle düşünmüş ve yerli Kızılderili hikâyeleri hayal ederken Uşak sokaklarında asker koğuşu
hayal eder olmuştum. 9. Hariciye Koğuşu’nu lise yıllarımda yeniden okuduğum zaman ben de roman
kahramanı gibi hasta yatağındaydım ve ıstıraplarımın ince sızılarında bir haram lezzeti duymuştum.
Bunu Peyami’nin Yalnızız’ı takip etti. O kitaptan aklımda kalan tek cümle eğer yanlış hatırlamıyorsam
“Kendi kendimden nefretimin çerçevelediği ve çirkinleştirdiği bir dünyada yalnızım.” idi ve ben Peya-
mi’nin, yalnızca bu cümleye anlam katabilmek için o koca romanı yazdığına inanmıştım. Gerçekten
de ilk gençlik yıllarımın bütün ruh ummanları bu cümleyle çalkalandı ve Türkiye’nin 70’li yıllarına
rastlayan bütün gençlik fikir ve bunalımları yavaş yavaş beynimin cidarlarında acıyla, nefretle format-
lanmaya başladı.
Çocukluk ve gençlik yıllarınızın şu anki konumunuza ne gibi etkileri oldu?
Gerek bilimsel çalışmalara gerek kültürel alanlara üniversite yıllarımda ilgi duydum. Lise öğrencisiyken
iyi bir kitap okuyucusuydum, o kadar. Yani bulunduğum yere bilinçli çalışarak ve hedefimi belirleyerek
gelebildim. Şimdi bir roman yazarken çocukluk ve gençlik yıllarımdan bir ilham yahut esinlenme oldu-
ğunda bunu yalnızca hatıra zenginliğiyle izah edebiliyorum.
(…)
Edebiyat ve tarihin sizin için önemi nedir?
Tarih kimliğin bir parçasıdır. Dolayısıyla insanların az veya çok tarih ile bağlantıları mevcuttur. İçinden
geçip geldiğiniz kültür, gelenek ve inanç sistemi ister istemez tarihi bilme ihtiyacı doğurur. Bugün bü-
tün dünyada tarih kitapları, filmleri, tiyatroları, resimleri ve benzeri çalışmalar önem kazanmış durum-
dadır. Çünkü bu bir kimlik edinme ihtiyacının parçasıdır. “Ben Kimim?” sorusunu soran herkes önce
tarihe müracaat eder. Tarihin en güzel anlatımı ise edebiyat ile birleşen yahut sanat eseri olarak üretilen
kısmıdır. Her gelen nesil bu ihtiyacı duyar. Ben bu ihtiyaca cevap verebilmek üzere kendimi vazifeli gibi
hissederim. Her insan en iyi yaptığı işi devamlı yapmakla yükümlüdür. Allah bu hususta bize hesap
sorabilir. Ben de bu hesabı yüz akıyla verebilmek için durmadan çalışıyorum. Tarihin, ders kitaplarıyla
489