Page 496 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 496
244 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Bir iki isim veremez misiniz?
O zaman tercih olur ve ötekiler buna kızarlar.
Etem Çalık, Edebî Mülakatlar
Kelime Dağarcığı:
abajur: Genellikle üzeri siperli masa lambası veya ayaklı lamba. etajer: Raflı, taşınabilir, küçük dolap. küttedek: Birdenbire
“küt” diye ses çıkararak. muhit: Çepeçevre kuşatan, etrafını çeviren, çevreleyen ihata eden (şey). muntazaman: Düzenli
olarak. müsvedde: Yazı taslağı, karalama. mütemadiyen: Ara vermeden, sürekli olarak, mütemadi. nam-ı müstear: Bir kim-
senin tanınmamak için kendi adı yerine kullandığı takma isim, takma ad. şâyân-ı dikkat: Dikkate değer.
1. Yazarın, metinde öyküleyici, betimleyici ve açıklayıcı anlatım biçimlerini kullanması metnin anla-
tımını nasıl etkilemiştir?
2. Memduh Şevket Esendal, Bu nam-ı müstearlardan birkaçını söyler misiniz? sorusuna bir cevap ver-
miş olsaydı düşünceyi geliştirme yollarından hangisine başvurmuş olurdu? Niçin?
3. Okuduğunuz metinde geçen Türk hikâye sanatı kendi kendisini bulmuş mudur? sorusunu siz cevap-
lasaydınız düşüncelerinizi açıklamak, okuyucuyu buna inandırmak için hangi anlatım biçimlerini
ve düşünceyi geliştirme yollarını kullanırdınız? Açıklayınız.
4. Öyküleyici ve betimleyici anlatım biçimlerini kullanarak ileride yapmak istediğiniz meslekteki ilk
gününüzü bir paragrafla anlatınız.
494
Hazırlayan: Ahmet YALÇİN