Page 565 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 565

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11


                                                CEVAP ANAHTARLARI
               süreli yayınlar, aylık çizgi romanlar olabilir. Günümüzde de bir-  4.  Olası Cevap:
               kaç tane böyle yayın olduğunu biliyorum, belki bunlardan birini   Bu metin deneme olsaydı yazar konuyu bir sohbet havasında ele
               takip etmeye başlayabilirim.                   alırdı. Üslup öznel olurdu. Dil daha süslü kelimeler yan ve mecaz
                Bu yayınları takip etmem için önce okuma alışkanlığı kazanmam   anlamlarda kullanılırdı. Makalede yazar konuyu sayısal veriler
               gerekiyor. Teknolojinin istediğim her bilgiye beni anında ulaştı-  kullanıp, bilimsel gerçekleri ön plana çıkarıp, kesin bir sonuca bağ-
               ran hızından biraz uzaklaşıp okumanın yavaş seyrini kendime   larken denemede konuyla ilgili sadece kişisel görüşlerini iletirdi.
               sevdirebilirsem merak ettiğim konularla ilgili bir süreli yayın
               takip etmem de mümkün olabilir.              Etkinlik No.: 116
             Etkinlik No.: 114                             1.  Olası Cevap: Nurullah Ataç’ın sözleri bize onun yabancı sözlere
                                                              Türkçe karşılıklar bulmaya verdiği önemi ve bunun için verdiği
             1.  Yazar, bilim insanıdır. Konusunu bilimin nesnelliği ile ele alır.   uğraşı gösteriyor. Nurullah Ataç eğer Türkçeyi Ahmet Hamdi’nin
               Konusunu işlerken buna uygun davranmış, bilimsel bakış açısı-  vurguladığı gibi seviyor olmasaydı yabancı sözcüklere Türkçe
               na uygun bir ciddiyetle konusunu işlemiş. Makale, bilim insan-  karşılıklar bulma çabasını hiç göstermez ya da kendisine bu ko-
               larının araştırmalarının sonuçlarını duyurmak amacıyla yazdığı   nuda karşı çıkanlar olduğunda bu çabadan vazgeçerdi.
               metinlerdir. Bu nedenle yazar konusunu bilimsel bakış açısıyla   2.
               yazmıştır.                                     Olası Cevaplar: Bu yazarların eser verdikleri dönemde bugün
                                                              kullandığımız Türkçe, içinde hâlâ başka dillerden çok fazla söz-
             2.  Bu metni, masal anlatıcısı bir dede yazmış olsaydı anlatımında   cük  barındırıyordu. Çünkü Latin  harflerinin kullanılmaya baş-
               farklılık olurdu. Çünkü masal anlatıcısı kendinden önceki an-  lanmasının üzerinden çok fazla zaman geçmemişti. Dolayısıyla
               latıcılardan dinlediği masalları aklında kaldığı kadarıyla, bazen   kendilerinde Türk dilini kullanmanın önemini tüm millete an-
               değiştirerek ilgi çekici biçimde anlatır. Bu masalların diğer ülke   latma sorumluluğu hissediyorlardı. Bunu yapabilmenin en iyi
               masalları ile benzerliklerini, çocuğun eğitimine ve kişiliğine etki-  yollarından biri de öğretici bir metin türü olan makaleyi tercih
               sini bilim insanının bakış açısıyla ele alamaz. Anlatımında öznel   etmekti.
               değerlendirmeler olurdu.                       Edebiyat  dünyasına kendilerini  kanıtlamış bu  büyük yazarlar,
             3.  Olası Cevaplar: Çocuk, masal dinlerken veya okurken anlatılan   sahip oldukları bilgi ve tecrübelerini halkla paylaşmanın önemi-
               yerleri merak eder ve nasıl yerler olabileceğini hayal eder. Bu   nin farkındaydılar. Kendilerini okumaya, araştırma yapmaya ve
               onun yaratıcı düşünme becerisi kazanmasını sağlar.  yazmaya adayan bu büyük yazarlar elbette Türk milletinin ge-
               Masallar, çocuğun yaşamını etkilediğini düşünüyorum. Masal,   lişebilmesini sağlayacak engin fikirlere sahiptiler ve bu fikirleri
               okuyan çocuklar yaşamı daha eğlenceli ve güzeldir. Böyle bir ço-  paylaşmayı kendilerine görev edinmişlerdi. Makale yazmak, hem
               cukluk yaşayan çocuklar daha mutlu olurlar.    kendilerini hem de tüm milleti geliştirecek, ileriye taşıyacaktı.
                                                           3.  Olası Cevaplar: Mümkün olabildiğince fazla edebî eser okumak
             4. a) Olası Cevap:
                 Dedem, ninem zamanında oyuncaklarını bile kendileri yapar-  isterdim. Çünkü okuduğum her edebî eserle birlikte dilimi kul-
                                                              lanmayı daha iyi öğrenir, bulunduğum her yerde Türkçeyi doğru
                 mış, radyo ve televizyon az olduğu için hatta bunları hiç gör-  kullanmanın insanlarda uyandırdığı hayranlığı gösterebilir ve bu
                 mediklerinden masalların, oyunların büyülü dünyasında daha   sayede çevremdeki insanları da Türkçeyi doğru kullanmaya teş-
                 zengin bir hayal dünyalarının oluştuğunu düşünüyorum.  vik edebilirdim. Özellikle genç yaşlarda bu bilincin kazanılma-
               b) Olası Cevaplar:                             sının çok önemli olduğunu düşünüyorum. Çünkü gelecekte içi-
                 Fantastik romanlar çocukların düş dünyasını daha çok geliş-  mizden bazıları edebiyat dünyasına dâhil olacaklar ve Türkçenin
                 tirir. Çünkü anlatılanlar sözcüklerle anlatılır. Sözcüklerin an-  güzelliğini eserlerinde göstererek ülkemizde, belki de dünyada iz
                 lamları çocuğun zihninde farklı çağrışımlar yapabilir. Bu da   bırakacaklar.
                 çocuğun anlatılanları zihninde canlandırmasına onlara yeni   Dilini çok iyi bilen ve doğru kullanabilen bir şair olmak isterdim.
                 anlamlar yüklemesine neden olur. Bu çocuğun düş dünyasını   Bu şekilde hem kendi duygu ve düşüncelerimi estetik bir yolla
                 daha çok geliştirir. Fantastik filmlerde anlatılanlar görsel unsur-  ifade edebilir hem de Türk edebiyatına adını yazdıranlardan biri
                 larla desteklenir. Çocuğun zihninde canlandırması gerekmez.  olabilirdim.
                 Fantastik filmler çocuğun düş dünyasını daha çok geliştirir.
                 Anlatılanlar, teknolojinin olanaklarından yararlanarak daha   Etkinlik No.: 117
                 renkli anlatılır. Bu da çocuğun ilgisini daha çok çeker, çocuğu   1.  Olası Cevap: Düz yazımızın köklü bir geleneğe sahip değildi.
                 düş kurmaya yönlendirir, düş dünyasını geliştirir.
                                                              Olan düz yazımızda da düşünsel bir plan yoktu. Tezkire, tarih
                                                              yazıcılı gibi türlerde içeriğin gerçeklikle ilişkisi zayıftı; abartı, ge-
             Etkinlik No.: 115
                                                              reksiz betimlemeler vardı. Bunları okuyan, bunlarla yetişen bir
             1.  Olası Cevap: Metinde sayısal verilerin kullanıldığını, bilimsel   kuşağın makaleyi türün özelliklerine uygun olarak yazmaya baş-
               gerçekliğin ortaya konduğunu, analiz sonuçlarının değerlendi-  laması mümkün değildir. Bizdeki ilk makale yazarları öncelikle
               rildiğini görüyoruz. Bundan hareketle metnin bilimsel, araştırma   planlı yazımda zorlanmış olabilirler. Bunun dışında makaleler de
               makalesi olduğunu görürüz. Bu tür makaleler alanında uzman   araştırma sonucunu aktarmak yerine sadece yazarın düşünceleri-
               kişilerce yazılır. Burada da yazar bu makaleyi yazarak hem kendi   ni aktarma aracı haline gelmiş olabilir.
               akademik çalışmalarına kaynaklık etmek hem de bu konuda çalı-  2.
               şacak diğer kişilere yol göstermek istemiş olabilir.   Olası Cevap: Düşünce özgürlüğü ile ilişkilendirilebilir. Şinasi, “dü-
                                                              şünceleri açıklamayı kazanılmış hak olarak” görmüş. Kişi bunu ya-
             2. a) Metnin yazılış amacı Türkiye’de üniversite okuyan öğrencilerin   parken söz ya da yazı kullanabilir. Gazete çıkaran Şinasi için bu hak
                 okuyucu profillerini ortaya çıkarmaktır.     vazgeçilmez bir haktır. Çünkü ancak o zaman gazeteyi çıkarması-
               b) Makalelerin yazılış amacı herhangi bir konuda bilgi vermek,   nın bir anlamı olur. Bu günümüzde düşünce özgürlüğüdür.
                 bir gerçeği ortaya çıkarmak, farklı bakış açıları kazandırmak,   3.  Olası Cevap: Yakup Kadri Karaosmanoğlu “Kadınlık ve Kadın-
                 bir düşünceyi savunmaktır.
                                                              larımız”  makalesini  Cumhuriyet’in  ilanından  sonra  yazmış.
             3.  Olası Cevap: Bilimsel verilerden yararlanılarak hazırlanan maka-  Cumhuriyet’in en önemli kazanımlarından birisi kadınlarımıza
               leler toplumun bir konu hakkında bilgilenmesini, yanlış bildikle-  verilen, kadınlarımızın kazandığı haklardır. Bu dönemde yazılan
               rini fark etmesini, bilimsel gelişmeleri takip edebilmesini sağlar.  bu adı taşıyan makalenin içeriği kadınlara verilen haklar olabilir.

                                                                                                   563
   560   561   562   563   564   565   566   567   568   569   570