Page 586 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 586

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
             ortaya koyan en iyi örnekler, sözlü geleneğimizde varlığını   ilgisini ayakta tutmayı başardığını belirtiyor. Romanın konusunun,
             koruyan bu ve buna benzer dizelerdir. Tanpınar, özellikle seçtiği   konunun ele alınma biçiminin, yazarın hayatından izler taşıma
             ve muhatabının çok iyi bildiği bu örneklerden hareketle bir   ihtimalinin okuyucuya “keskin bir sahicilik” duygusu geçirdiği ve
             “Yunus portresi” çizmiştir.                  “ön kabulleri yıktığı” tezi dikkate alındığında eleştirmenin konu
                                                          ve hedef kitle arasındaki uyumun yakalandığı kanaatine vardığını
          4.  Yunus Emre’nin yaşadığı dönemde bugünkü gibi kuralları ve   düşünüyorum.
             özellikleri belli eleştiri metinleri olmasa da bir eserin ortaya
             konulduğu her dönemde okurun/dinleyenin izlenimlerini   2.  Olası Cevap: Bu cümleler, adı geçen kitabın sadece bir gençlik
             ortaya koyması doğal bir durumdur. Çünkü bir sanatkârın ilk   romanı olarak değerlendirilemeyeceğine işaret etmektedir.
             eserinden olgunluk eserine kadar aştığı merhalelerde eleştiri   Yazar, bu romanı tüm yönleriyle anlayabilmek için mutlaka
             mekanizması bir kılavuz işlevi görür. Yunus Emre’nin şiirinde   belirli bir bakış açısına, birikime ve sorgulama becerisine sahip
             geçen “Molla Kasım” da şaire yol gösteren eleştirmen bir kişilik   olmak gerektiğini söylüyor. Buradan, yetişkinlerin de bu romanı
             olmalıdır. Öyle ki “sorgular” anlamına gelen sigaya çeker sö-  ilgiyle okuyabileceği sonucunu çıkarıyorum. Dolayısıyla, bu
             züyle anlatılan Molla Kasım’ın, sözünü esirgemeyen bir “eleştir-  eseri sadece gençler için yazılmış bir roman olarak tanımlamak
             men” olduğu anlaşılmaktadır.                  yanlış olacaktır.
                                                         3.  Olası Cevap: Kitapla ilgili bilgi vermeden önce yazarla ilgili
          Etkinlik No.: 209                                yaptığım araştırma sonuçlarından bahsederdim. Sonra kitabın
                                                           özetini verirdim. Kitapta kullanılan dil ve üslupla ilgili çıka-
          1.  Bir Şehit Mezadı, kurgulanmış bir metin olmasına rağmen   rımlarımı aktarırdım. Kitabın beğendiğim ve beğenmediğim
             hikâye yazarı; Millî Mücadele Dönemi’ne şahit olmuş ve yaşa-  yönlerini gerekçelendirerek anlatırdım. Okuduğum benzer
             dıklarını eserine yansıtmıştır. Bu durum, eleştiri yazarının da   başka kitaplarla karşılaştırmasını yapardım. Arkadaşlarıma o
             bu döneme ilişkin tenkitte bulunmasını sağlamıştır.  kitabı tavsiye ediyorsam veya etmiyorsam bunun nedenlerini
          2.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak aşağıdakine benzer   açıklardım.
             açıklamalar yapılabilir:                    4.  Günümüzde neredeyse her gün pek çok yeni kitap basılıyor ve
             Koronavirüs salgınıyla mücadelede kurallara uymayanları,   -genel ağın da etkisiyle- karşıma bu kitapların tanıtımları çıkı-
             toplumsal koşullardan hareketle öznel ve sosyal eleştiri türleriy-  yor. Oldukça çarpıcı reklamlarla okurlara tanıtılan bu kitapları
             le anlatmak isterdim. Dünyayı ve ülkemizi etkisi altına alan bu   okuduğumda bazen umduğumu bulamadığım için hayal kırık-
             salgında insanların daha duyarlı olmasını sağlamaya çalışırdım.   lığına uğrayabiliyorum. Piyasaya çıkan tüm kitapları okumaya
          3.  Türk edebiyatının değişim yaşadığı dönemlerin ve bu dönem-  ve takip etmeye de vaktim olmadığından kitap eleştirilerini
                                                           okuyarak ilgilerime göre seçim yapabiliyorum ve aynı ilgileri
             lerdeki tarihî olayların eserlere yansıması, son zamanlarda artan   paylaştığım arkadaşlarıma da tavsiyelerde bulunabiliyorum. Bu
             sosyal medya kullanımı ve sosyal medya aracılığıyla kitap, film   yüzden eleştiri yazılarını okumanın en az kitap okumak kadar
             vb. türlerin tanıtılması, eleştiri türünün hem yazılı hem de sözlü   önemli olduğunu düşünüyorum.
             kültüre katkısını ortaya koymuştur
          4.  Her sanat eseri az veya çok gerçekliğe dayanır. Olaylar ve du-  Etkinlik No.: 212
             rumlar karşısındaki bakış açımız gerçeğe yakınlığı nispetinde
             anlam kazanır. Hayal, duygu, sezgi vb. özelliklerin ağır bastığı   1. a)  Paragraflar  Yardımcı Düşünceler
             değerlendirmelerde ise ayakları yere basan, yol gösterici ger-
             çeklik kaybolmaya başlar. Bu bağlamda gerçeklik üzerine inşa   1. Paragraf  Edebiyatçıların ortak bir paydası yoktur.
             edilen eleştiri; bireysel ve toplumsal anlamda eksiklerin gide-
             rilmesine yardım eden, ufuk açan ve gelişime katkı sunan bir   Edebiyatçılar bencilce ön plana çıkmak iste-
             anlayışı da beraberinde getirir.                2. Paragraf  yerek tersi bir durumda onları eleştirenleri
                                                                       suçlamaktadır.
          5.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak aşağıdakine benzer   Her yaştan edebiyatçıda bencilce davranış
             açıklamalar yapılabilir:                        3. Paragraf  üst safhada seyretmektedir.
             Günlük hayatın içinde önemli bir yeri olan sosyal medya,   Edebiyatçıların dedikleriyle yaptıkları bir de-
             toplumun bilgilendirilmesinde ve yönlendirilmesinde etkin   4. Paragraf  ğil, onlar her an değişmeye müsait bir kalıp
             rol oynar. Sosyal medya araçlarının kullanılmasıyla düşünce   oluşturmaktadır.
             ve fikirlerin kısa sürede geniş kitlelere yayılması mümkündür.
             Toplumun yapısını, düzenini, bireyler arası ilişkileri ve alışkan-  5. Paragraf  Kişi başkalarının kusurunu söylerken kendi
             lıkları yeniden biçimlendirebilme gücü olan sosyal medyanın   kusurunu da söylemiş olur.
             eleştiri kültürüne olumlu katkıları yadsınamaz.
                                                            b)  Edebiyatçılar her yaşta bencilce ve tutarsız davrandıkları
                                                              için bir edebiyat dünyasından/âleminden söz edilmesi
          Etkinlik No.: 210
                                                              mümkün değildir.
          1.  a)  Metinde eser ve eserin tür özellikleri esas alındığı için metin   2.  Bu yazıyı yazma amacım bazı sorunları göz önüne sermektir.
               konusuna göre  “esere dönük eleştiri” türüne girer.  Toplumumuzda elbette ki farklı düşünen edebiyatçılar da vardır.
             b)  Sanatçıya dönük eleştiri örneği olsaydı eser yerine sanatçının   Dileğimiz odur ki bu ahlakta olan edebiyatçılarımız çoğalsın
               yaşamından, kişiliğinden, düşüncelerinden izlere yer veri-  ve gençlerimiz de onların yolunda yürüsün. Bizim görevimiz
                                                           farkına vardığımızı fark ettirmek. Gerisi siz değerli okuyucula-
               lir; eserin, sanatçısını yansıtacağı düşüncesinden hareketle
               eserden çok sanatçı değerlendirilirdi. Okura yönelik eleştiri   rımıza kalmış.
               olsaydı eleştirmen eseri değerlendirmek yerine, eserin bir   3.  Yazara katılıyorum. Bu durum insani bir zaaf olmakla beraber eği-
               okur olarak kendi duyguları üzerinde bıraktığı etkileri ifade   timle ve etik değerlerin aktarımıyla giderilebilecek bir durumdur.
               ederdi. Topluma yönelik eleştiri olsaydı eleştirmen toplum-  Yazara katılmıyorum. Çünkü bazı sanatçılar gerçekten çok
               dan yola çıkar, ele aldığı eseri toplumsal şartlara bağlı olarak   bencil ve kibirli olabilmektedir.
               değerlendirirdi.
                                                         4.    Eleştiri gelişmenin en önemli anahtarıdır. Eleştiriye taham-
          2.    Eleştirmen esere yönelik kişisel yargılarını ön planda tuttuğu   mül edemeyen insanlar hiçbir zaman kendini geliştiremez.
             için metin, öznel eleştiriye örnektir.          Yazdıklarının doğru olup olmadığını kendimde test ederim.
                                                             Doğruysa da gereğini yaparım.
          Etkinlik No.: 211
                                                             Eleştirilmeyi hiç sevmem. Ben de onu eleştiririm.
          1.  Eleştirmen, adı geçen romanın oldukça ilgi çekici bir konusu    Önce kendine bak, derim.
             ve kurgusu olduğunu, Le Gendre’nin okuyucunun merak ve    Bir daha onunla konuşmam. Onu yok sayarım.


          584
   581   582   583   584   585   586   587   588   589   590   591