Page 588 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 588

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
             dünyaya duyurmak ve onlara yardım elinin uzanmasını sağla-  Etkinlik No.: 219
             mak amacıyla bu ülkelerdeki çocuk fotoğraflarını kullanırdım.
             “20 Kasım Dünya Çocuk Hakları Günü”ne dikkat çekerdim.   1.  Olası Cevap: Metinde kullanılan devrik cümleler, soru cümle-
             Çünkü çocukların kendi haklarının farkında olmaları ve kendi-  leri ve öznel ifadeler metne bir söyleşi havası katmış ve sanki
             lerini ifade edebilmelerinde kullanılan görsellerin büyük etkisi   yazarla karşılıklı oturmuş da sohbet ediyormuşuz gibi bir
             vardır.                                        izlenim uyandırmıştır. Bu üslup da okuduğumuz yazıyı çok
          3.  Metnin içeriğiyle kullanılan görsel arasında uyum vardır. Gör-  daha akıcı ve sürükleyici kılmıştır.
             sel, metninde anlatılanlara dair ipuçları vermesi bakımından ön   2.  a)  Dili ıskalamak sözüyle, Türkçenin söz dizimi kurallarına ve
             plana çıkmakta ve metni tamamlamaktadır. Ayrıca görsel, me-  kelimelerin anlam yapısına önem vermeden yazmak kaste-
             tin okunmadan içerikle ilgili fikir yürütme imkânı vermektedir.  dilmektedir. Çivileri okurun ağzına batırmak sözüyle ise dil
          4.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak aşağıdakine benzer   kurallarını önemsemeden yazılan metinlerin okurun önüne
             açıklamalar yapılabilir:                         konması ve bu yanlış söyleyişleri okuyucunun doğruymuş
                                                              gibi kabul ederek okuması sonucunda okurların da o yanlış-
             Öğretici metinlerde kullanılan görsel, konu hakkında bilgi verir.   lardan payını alması kastedilmektedir.
             Metindeki mesajın anlaşılmasını kolaylaştırarak zihinsel şema-
             lar oluşmasını sağlar ve okuyucuyu motive eder. Okuyucular   b)  Olası Cevap:  Dil canlı ve sürekli yenilenmeye açık bir
             bazen bu metinleri okumaktan ziyade görsele bakmayı tercih   varlıktır ve çok farklı kaynaklardan beslenir. Edebiyatın
             eder. Dolayısıyla genel bir kural niteliği taşımasa da öğretici   da temel gayelerinden biri dilin sınırlarını genişletmektir.
             metinlerin anlaşılmasında etkili ve tamamlayıcı bir unsur olan   Genel olarak yazarlar kendilerine has bir dil ve üslup oluştu-
             görsellere mümkün olduğunca yer verilmelidir.    rurken genelgeçer söyleyişin dışına çıkarak özgün bir ifade
                                                              tarzı oluşturmaya çalışır. Biz de okuduğumuz/duyduğumuz
          5.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak aşağıdakine benzer   bu yeni söyleyişler, benzetmeler, bağdaştırmalar, aktarmalar
             açıklamalar yapılabilir:                         ve imgeler aracılığıyla günlük dilin sınırlarından çıkıp daha
             Yüzyıllardır çocuk emeğinin istismarı, yetersiz eğitim olanakları   farklı bir dil evrenine yolculuk edebiliriz. Dolayısıyla bu gibi
             ve yoksulluk önemli bir küresel sorun olarak görülmektedir.   orijinal ifadeler, Türkçenin söz ve anlam varlığını da zengin-
             Oysa çocukların doğuştan itibaren sahip oldukları eğitim, sağ-  leştirmektedir.
             lık, yaşama ve gelişme haklarının korunması gerekiyor.       c)  Olası Cevap: İyi bir metin yazmanın pek çok gereğinden
             Birleşmiş Milletler tam da bunun için her 20 Kasım’da bu hak-  bahsedilebilir. Bana göre bir yazarın en büyük önceliği oluş-
             lara dikkat çekmeye çalışıyor.  Çocukların toplumda bireysel bir   turduğu kurmaca evrene uygun bir dil kullanmasıdır. Örne-
             yaşantı sürdürebilmeleri ve hayata her yönüyle hazırlanmaları-  ğin öykü/roman kişileri, yaşadığı sosyal çevrenin konuşma
             nın, özellikle barış, değerbilirlik, özgürlük, eşitlik ve dayanışma   tarzına ya da ağız özelliklerine uygun konuşmalıdır. Aksi
             ruhuyla yetiştirilmesinin gerekliliği göz önünde bulundurul-  takdirde okuyucu metinle bağını koparır ve metin de tüm
             malıdır.                                         inandırıcılığını kaybeder.
                                                         3.  Olası Cevap: Öğretici metinlerde genellikle kelimeler gerçek
          Etkinlik No.: 217                                 anlamlarıyla kullanılır ve mecazlı söyleyişlere başvurulmaz.
                                                            Ancak bu eleştiri yazısında yazar, düz ve nesnel bir anlatım
          1.  Metinde bir ressamdan ve onun eserlerinden bahsedilmektedir.   şekli yerine kendine özgü üslubunu ortaya koyabildiği bir
             Konunun resim olması okurun metinde bir iki resim örneği   anlatım biçimini tercih etmiştir. Ayrıca anı, mektup, günlük
             görme merakını da beraberinde getirmektedir. Aynı zamanda   gibi diğer bazı öğretici metin türlerinde de öznel ifadelerin
             anlatılanların okurun zihninde daha somut bir hâle gelmesi   kullanıldığını, çeşitli söz oyunlarına başvurulabildiğini görü-
             metne konuyla ilgili görseller konmasıyla mümkün olacaktır.  yoruz. Dolayısıyla bazı öğretici metin türlerinin yazarlarının
          2.  Gösterilemez. Ressam tarihî kimliği olan şehirlerin resimlerini   kendine özgü bir üslup oluşturma kaygısı taşıdığını söylemek
             yapmaktadır. Bu görsel tarihî bir şehir olan Bursa’ya aittir ancak   mümkündür.
             içerik olarak tarihî kimliğe sahip mekânlardan değildir. Dolayı-
             sıyla bu görsel Kemal Özbel’in yapmış olduğu şehir resimlerine   Etkinlik No.: 220
             örnek olarak gösterilemez.
                                                         1.  Bizde Batılılaşma daha çok kendi değerlerimizi görmezden
          3.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak aşağıdakine benzer bir   gelerek gerçekleşen bir özellik arz etmektedir. Özümüzde olanın
             cevap verilebilir:                             kıymetini bilemediğimiz müddetçe örnek aldığımız Batı’dan
             Bu metin için eski Türk mimarisinin özelliklerini barındıran   bize gelecek olan onların döküntüleri olacaktır. Değerlerimizin
             mimari yapıların görsellerini seçerdim. Bu bağlamda kapalı   farkına vardığımızda Batı’dan alınması gerekenler hususunda
             çarşı, eski bir cami, ahşap ya da taştan yapılmış konak görselleri   bir ölçütümüz de olacaktır.
             bu metin için daha uygun düşerdi. Aynı zamanda el işçiliği ba-  2.  Yapaylık barındıran eserler dünyanın hiçbir yerinde kıymet
             rındıran yemeni, kese, çorap, kilim, halı, kaşıkların bulunduğu   görmez. Bir eser emek ve özgünlük barındırıyorsa kıymetlidir.
             görseller de kullanırdım. Çünkü metin, tarihî kimliği olan şehir   Emek ve özgünlük evrensel değerlerdir. Bu bağlamda Anado-
             manzaraları ve artık eşine pek rastlanmayan el işi ürünlerinden   lu’nun en ücra köşesinde dahi olsa ortaya konan bir ürün dün-
             esinlenilerek yapılan resimlerden söz etmektedir.   yanın başka bir yerinde muhatabını kolayca bulabilir. Avrupa ve
                                                            Amerika’da Türk resminin değil de kiliminin kıymet görmesi,
          Etkinlik No.: 218                                 özgünlük ve emek bağlamında değerlendirilmelidir.
          1.  Fethi Naci eleştirel bakış açısı ve tarafsız yaklaşım tarzını   3.  Metinde resim ve kilim karşılaştırmasından yola çıkarak yerli
             benimser. Eserde özle biçim birlikteliğinin olması gerektiği   ve millî olmanın püf noktaları anlatılmaktaydı. Şiirde ise şiir
             düşüncesinden yola çıkarak yazarın romana müdahalesini, dilin   ile türküler arasında bir mukayese yapılmaktadır. Bedri Rahmi
             sağlamlığına karşı anlatımla ilgili gördüğü ufak tefek aksaklıkla-  tıpkı Malik Aksel gibi köylerde ortaya konan ürünlerin sanat
             rı örnekleyerek eleştirir.                     eserlerine oranla daha sahici olduklarını vurgulamaktadır.
          2.  Fethi Naci, tespitlerini romandan seçtiği bölümlerle gerekçelen-  Etkinlik No.: 221
             dirdiği için yorumları tutarlıdır.
          3.  a)  Eleştiride roman; yapısının sağlamlığı, kişilerinin canlılığı,   1.  Kahramanlık, fedakârlık, devlet terbiyesi, ideal devlet adamı,
               yazarın ayrıntıları ve dili kullanmadaki ustalığı, olay örgü-  vatan ve millet sevgisi anahtar sözcükleri kullanılmıştır. Eleş-
               sünün başarısı, sosyal gerçeklikle insani gerçekliğin uyumu   tirmen, metinde “gaza”, “kahramanlık” ve “şehitlik” gibi millî ve
               açılarından irdelenmiştir.                  manevi değerleri ön plana çıkarmıştır.
             b)  Bu eleştirel bakış açısı ele alınan konunun çok yönlü olarak   2.  Eleştirmenin amacı bir eserin değerini belirlemektir. Metinde
               ele alınmasını sağlayarak eserin değerini çeşitli açılardan   ise eleştirmen/yazar, tarihten alınan bir hikâyeyi inceleyerek
               ortaya koymaya imkân sağlamıştır.           millî idealleri ve model şahsiyetleri gündeme getirmiştir. Bu da
                                                           eserin okunurluğunu artırmıştır.

          586
   583   584   585   586   587   588   589   590   591   592   593