Page 589 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 589

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11


                                                CEVAP ANAHTARLARI

             3.  Eleştirmen, metindeki gibi tarihî hikâyelerde ideal davranışlara   gerektiğini düşünüyorum. Farklı okuma alışkanlığına ve zevkine
                sahip şahsiyetleri ve olayları kendi içinde bulunduğu kültür ya-  sahip okurlar öznel eleştirilerden etkilenerek aslında çok sevebile-
                pısına göre yorumlamış ve aktarmıştır. Böylelikle gelecek nesil-  cekleri kitaplardan uzaklaşabilirler ya da yorumlardan etkilenerek
                ler, tarihlerine ve kahramanlarına hayranlık duyarak kendinden   yanlış okumalar yapabilirler.
                başkalarına da değer verme alışkanlığı kazanır. Kazandığı bu
                alışkanlıklar aracılığıyla da insanlar manevî ve ahlaki yönden   Etkinlik No.: 224
                beslenir ve güçlenir.
             4.  Metinde düşmana karşı gaza, kahramanlık, şehitlik gibi değerle-  1.  Yazar, şairi eleştirirken sadece bir şiir kitabından hareket et-
                                                              mek yerine önceki şiir kitaplarını da dikkate almaktadır. Bu da
                rin ön plana çıkmasıyla verilen mücadele anlatılmaktadır. Türk   yazarın bütünlüğe dikkat ettiğinin bir göstergesidir. Böylelikle
                toplumunda özellikle İslamiyet’le birlikte bu değerler her daim   Turgut Uyar’ın şiirindeki gelişimini daha iyi tahlil ve tenkit
                karşılık bulmuş, tarihî süreçte olayların seyrini değiştirmiştir.
                Mesela tarihte az bir kuvvetle çok defa galip gelinen mücadele-  edebilmektedir.
                ler vardır. Burada manevi gücün çeşitli şekillerde tezahür etmesi   2.  Öğrencinin birikimine ve yorum yeteneğine göre cevaplar fark-
                söz konusudur. Tarihsel ve toplumsal bir mücadele vardır ancak   lılık gösterebilir. Aşağıdaki gibi bir cevap verilebilir:
                bu mücadelede dengelerin olağanüstü şekilde değişmesine bağlı   Yazar, şairlerden başkalarına benzemeyen bir dünya oluşturabil-
                olarak inandığımız değerlerden hareketle zaman, mekân veya   melerini beklemektedir. Bu şekilde özgün şiirler kaleme alabile-
                imkân bakımından tam olarak izah edilemeyen durumların da   ceklerini düşünmektedir.
                yaşandığı toplum nazarında kabul edilen bir gerçektir.
                                                           3.  Öğrencinin birikimine ve yorum yeteneğine göre cevaplar farklı-
             Etkinlik No.: 222                                lık gösterebilir. Aşağıdaki gibi bir cevap verilebilir:
                                                              Yazar, edebiyata okur merkezli yaklaşmaktadır. Eseri kıymetli
             1.  Metinde önce konu tanıtılmış, olumlu ve olumsuz yanlar başka   yapan şeylerden biri de okurun onu anlamakta zorlanmamasıdır.
                eleştirmenlerin görüşleri yardımıyla ortaya konulmuş, çözüm-
                leme ve yorumlama yoluyla inceleme tamamlanıp yargılara   Etkinlik No.: 225
                varılmış olduğu için verilen amaca uygundur.
             2.  Yazar, Bereketli Topraklar Üzerindenin olay örgüsünün temelde   1.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak aşağıdakine benzer
                ayrılış-savaşım-dönüş kalıbında olduğunu şu tespiti ile ortaya   açıklamalar yapılabilir: Eleştirmen, özellikle dünyayı ve ülkemi-
                koymaktadır: Üç arkadaş yoksulluk (kıtlık) yüzünden köyden   zi etkisi altına alan koronavirüs salgınında bilim insanlarının bu
                ayrılır, yola çıkar. İstedikleri nesnenin (paranın) bulunduğu   salgınla ortaya çıkan yeni kavramların karşılığını kendi dilinde
                kente varırlar. Kentte türlü güçlüklerle karşılaşırlar ve cinlerle   bulma ve kullanma sorumlulukları olduğunu belirtmiştir. Bilim
                özdeşleştirdikleri şehirlilere karşı verdikleri savaşım sonucu üç   insanlarının, konuştuğu yabancı dil veya diller kadar kendi
                arkadaştan ikisi ölür, yalnız biri savaşımı kazanır, amaçladıkla-  dilinin yapısını, sözcük ve terim türetme kurallarını da çok iyi
                rını elde ederek köyüne döner ve ailesine bolluk getirir. Dolayı-  bilmesi gerektiğini ifade ederek bu kavramlara karşılık kendi
                sıyla yazarın yaptığı yorumlar aktardığı bilgiye uymaktadır.  dilimizde yeni bir ad bulma yoluna gidilmemesini eleştirmiş,
                                                              yaptığı olumsuz değerlendirmelerden sonra temenni, beğenme
             3.  Eleştirmen; ele aldığı yazarın kurgu konusundaki titizliğini,   ve takdir etme tavrıyla okuru yönlendirmiştir.
                roman yapısındaki matematiksel dengeyi ortaya koyarak ör-
                neklendirmiştir. Bu yapının olay örgüsü üzerinde gösterilerek   2.  Konunun ele alınış biçimi özneldir. Yazar salgınla birlikte sağlık
                kanıtlanması metnin inandırıcılığına katkı sağlamıştır.  terimlerinin bilim insanları tarafından özellikle de iletişim ka-
                                                              nallarında yabancı dillerden olduğu gibi alıntılanmasını, Türkçe
                                                              dil bilgisi kurallarına uymayan ve eksik bir şekilde dilimize
             Etkinlik No.: 223
                                                              girmesini tehlike unsuru olarak görmüştür. Bu durumun dilin
             1.  Yazar, kurmaca eserlerin, gerçek hayatın içinde yaşayan ve bu   yabancılaşarak kirlenmesine sebep olmasını eleştirmiş, basın
                hayattan beslenen insanlar tarafından yazıldığını ama birebir   yayın organlarında bilim insanlarının bahsi geçen terim ve kav-
                                                              ramların Türkçesinin kullanılmasıyla ilgili daha duyarlı davran-
                gerçeği yansıtmadığını/yansıtamayacağını belirtmiştir. Bazı
                metinlerde yazarların hayatlarından izler görülse dahi okuyucu-  malarını arzu etmiştir. Yazarın takındığı bu eleştirel yaklaşım
                ların genel olarak edebiyatın yalan (hayalî, kurmaca) bir dün-  tavrı ise metnin içeriğinin öznelleşmesine sebep olmuştur.
                yayı yansıttığı gerçeğini göz ardı etmeden okumalar yapmaları   3.  Dünya görüşü, tecrübe, kültür düzeyi, yaş, cinsiyet ve içinde
                gerektiğini vurgulamıştır.                    bulunulan ruh hâli bakış açısını etkileyen unsurlardır.
             2.  Eleştirmen, yazarın daha önce şiirle uğraştığı tezini, öyküle-  4.  Öğrencinin bilgi birikimine bağlı olarak aşağıdakine benzer
                rin şiirsel bir dille yazılmış olduğunu belirterek kanıtlamaya   açıklamalar yapılabilir:
                çalışmaktadır. Yazarın en didaktik öykülerinde dahi bu dilden
                vazgeçememesini ve nahif bir anlatımı tercih etmesini de bu   Yazarın bu yaklaşımını tutarlı buluyorum. Toplumda “Her
                tezine kanıt olarak göstermiştir. Ayrıca okuyucuyu bu görüşe   şeyin başı sağlıktır.” şeklinde genel bir görüş benimsenmiş olsa
                ikna etmek için kitaptan şiir dizelerine benzeyen, kesik ve lirik   da vücut sağlığının yanı sıra millet olma bilincini, birlik ve
                cümleler alıntılamıştır.                      beraberliği sağlayan “ortak dil” kullanımında bilinçli davranma
                                                              hususunu da toplumsal sağlığın muhafazası olarak görmek
             3.  Bu metinde öznel değerlendirme cümleleri daha ağırlıklı kul-  yanlış olmaz. Dolayısıyla özellikle salgın döneminde Türkçenin
                lanılmıştır.                                  karşılaştığı en büyük sorun, yabancı sağlık terimlerinin herhan-
                Olası Cevaplar: Bu tercih, eleştirmenin sözü edilen eserin dili   gi bir hassasiyet gösterilmeden olduğu gibi dilimize girmesi ve
                ve üslubuna yakın bir anlatım şekli benimsemek istemesiyle   kullanılması olmuştur. Yazar, her şeyden önce bu yeni kavram-
                açıklanabilir.                                ları karşılayacak sözcüklerin kaynak dilde ya da o dilin olanak-
                Bu tercih, eleştirmenin adı geçen eseri çok beğenmiş ve esere   ları içinde bulunmasını arzu etmiştir. Bu dönemde Türkçeye
                                                              çok sayıda sözcük girmesiyle sınır aşılmış, ölçü ve denge yitiril-
                karşı tarafsız kalamamış olmasıyla açıklanabilir.  miştir. Türkçe aleyhine bozulan bu denge; dil kirlenmesi, dilde
                Bu tercih, eleştirmenin de bir öykücü olmasıyla ve kurmaca   yabancılaşma gibi kavramlarla ifade edilen bir sorun  olarak
                diline yatkınlığıyla açıklanabilir.           karşımıza çıkmıştır.
             4.  Olası Cevaplar: Kurmaca eserlerle ilgili eleştiri yapılırken tama-  Etkinlik No.: 226
                men nesnel değerlendirmeler yapmanın mümkün olmadığını
                düşünüyorum. Bir eleştirmenin, okuduğu eserde beğendiği   1.  a)  Evet. Bir sanatçı aydın sorumluluğu taşımak, toplumu yön-
                ve beğenmediği yönleri belirtmesi okurun o metne ilgisini de   lendirmek, topluma örnek olmak, toplumsal sorunlardan
                artıracaktır.                                   haberdar olup çözüm üretmek zorundadır./ Sanatçının görevi
                Eleştirmenlerin kendi ilgi ve beğenilerini metne yansıtmadan   topluma faydalı olacak şekilde sanat eseri üretmek, toplumsal
                genelgeçer ilkeler doğrultusunda bir değerlendirme yapması   konuları eserlerin merkezine yerleştirmektir.


                                                                                                   587
   584   585   586   587   588   589   590   591   592   593   594