Page 594 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 594

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI

          Etkinlik No.: 240                              4.  Mülakat yapacak kişinin edebiyatla yakın ilişki içerisinde olma-
                                                           sı gerekir. Ayrıca Türkçeye hâkim biri olmalıdır. Mülakat yapa-
          1.  Romanın uzun soluklu bir yazma eylemidir. Yazar, romanı   cağı edebiyatçı ile ilgili bilgi sahibi olan ve yazarın eserlerinden
             yazarken kurguda yer verilen ögelerin değişim ve gelişimini bir-  en azından birkaçını okuyan biri olmalıdır.
             biriyle çelişmeyecek şekilde anlatmalıdır. Romancı ilk düğmeyi
             iliklediği yerden romana devam etmelidir. Yazar bütün süreçleri   Etkinlik No.: 242
             göz önünde bulundurarak kurguyu yapmalıdır. Romancı, olay-
             lar arasındaki ilişki doğru kurgulamalı, tekrara düşmemeli ve   1.  Muhtemel Cevap:
             ipin ucunu kaçırmamalıdır. Romanın başından sonuna kurgu-  Tarihi Nasıl Anlatmalıyız?
             da, olayda ve kişilerde tam bir kontrole sahip olmalıdır.  Ders Kitabıyla Tarih Anlatılmaz!
          2.  Muhtemel Cevap: Mülakat tanınmış veya alanında söz sahibi   Tarihi Edebî Bir Dille Anlatmalıyız
             bir kimsenin belirli konulardaki görüşlerini öğrenmek amacıyla   Mülakatta yazarın yazarlığa nasıl başladığı, yazarın edebiyat ve
             o kişiyle buluşma, görüşme demektir. Mülakatın amacı o konu   tarihe dair düşünceleri anlatılmış. Okuduğumuz metnin ana
             ile ilgi insanların akıllarındaki sorulara cevap bulmalarını sağ-  düşüncesi tarihin anlatımında ve aktarımında farklı türlerden
             lamak ve mülakat yapılan kişinin konuya dair düşüncelerinin   ve disiplinlerden faydalanmaktır. Metin bu düşünceyi anlattı-
             açıklanmasıdır. Bu nedenle okuduğumuz metin edebiyata ve ro-  ğından mülakata bu başlığı seçtim.
             mana ilgi duyan insanların merak ettiği ve Türk romancılığının
             başarılı romancılarından olan Mustafa Necati Sepetçioğlu’nun   2.  Muhtemel Cevap: Metnin ana düşüncesi tarihi aktarmada farklı
             sanatına dair bilgileri içerir. Bu da metnin yazılış amacına ve   türlerden ve disiplinlerden faydalanmaktır. Yani insanoğlunun
             hedef kitlesine uygun düşmektedir.            bıraktığı izleri yani tarihi, sonraki kuşakların yolunu aydınlat-
          3.  Muhtemel cevap: Öğrenci okuduklarından hareketle yazar   ması için yeni kuşakların ilgilerini çekecek şekilde aktarmak
                                                           gerekir. Böylelikle geçmiş tecrübeler yeni kuşağın yolunu aydın-
             hakkında oluşan düşüncelerini ifade eder. Yazara ait bir eseri   latır. Bundan dolayı bu söz ana düşünceyi desteklemektedir.
             metindeki hangi sebepten dolayı okumak isteyip istemediğini
             belirtir.                                  3.  Muhtemel Cevap: İskender Pala’nın bu düşüncesine katılıyo-
             Olumlu cevap: Yazar, derin bir kültüre ve geçmiş ile geleceği   rum. Tarihin sadece bir ders, bir görev olarak aktarılması hedef
             harmanlayan bir karaktere sahip. Sürekli kendini yenileyen,   kitlenin yani yeni kuşakların tarihi öğrenmesini engeller. Tarihi
                                                           farklı yollar ile aktarmak, yeni kuşakların ihtiyaç duyduğu
             kendini tekrarlamayan biri. Bu sebeple yazar hakkında bende
             olumlu bir izlenim oluştu. Bu özelliklere sahip bir yazarı ve   tecrübe ve birikimin bu kuşaklara aktarılmasını kolaylaştırır. Bu
             eserlerini merak ettiğim ve tanımak istediğim için okumak   sebeple yazarın bu düşüncesine tamamen katılıyorum. Tarihî
             isterim.                                      olay ve olgular; edebiyat, tiyatro, resim, film ve belgesel gibi
                                                           farklı yöntemler ile de aktarılmalı.
             Olumsuz cevap: Yazarın kurduğu cümleler çok uzun ve cümle-
             leri anlamak zorlaşıyor. Bu nedenle yazarın eserlerini okumak   İskender Pala’nın bu düşüncesine katılmıyorum. Tarih bir millet
                                                           için çok önemli bir yere sahiptir. Bu nedenle ciddiyetle anlatıl-
             istemiyorum.                                  malıdır. Diğer türler bu ciddiyeti ortadan kaldırır ve tarihte an-
          4.  Muhtemel Cevap: Ben Ahmet Hamdi Tanpınar ile yapmak   latılanların insanların hayal mahsulü olduğunu düşündürebilir.
             isterdim. Ona, Huzur ve diğer romanları ile ilgili sorardım. Zira
             huzursuzluğun romanını nasıl yazdığını öğrenmek isterim.   4.  Muhtemel Cevap:Bir insanın varlığını anlamlı kılan, geçmişte
             Hayatının eserlerine nasıl yansıdığını, eserlerindeki kahraman-  sahip olduklarının ve yaşadıklarının oluşturduğu kimliktir. Bu
             lardan hangisinin hikâyesini iştiyak ile anlattığını, eserleriyle bir   nedenle her insan bir kimliğe muhtaçtır. İnsanın bu dünyada
             mesaj verip vermediğini, hangi eserini yeniden yazmak isteye-  yaşayacağı ömür sınırlıdır. Bu sınırlı zaman içerisinde bir anla-
             bileceğini sorardım.                          ma sahip olmayan hiç kimse kendisini geleceğe aktaramaz. Bu
                                                           sınırlı ömrü ölümsüzlüğe dönüştürmenin bir yolu da bu anlama
          5.  Muhtemel Cevap: Yazar olmak belli bir birikime sahip olmayı   yani bir kimliğe sahip olmaktır.
             gerektirir. Bardak dolmadan taşmayacağı gibi bir kişinin ya-
             zabilmesi için belli bir birikime sahip olması gerekir. Kişinin   Etkinlik No.: 243
             kültürü, görgüsü yanında yaşadıkları da yazacaklarını etkiler,
             şekillendirir. Bir yazarın yazdıklarında geçmiş deneyimlerinin   1.  Yazarlar okuyucuya dokundukları, onların hayatlarını değiştir-
             izlerini görmek mümkündür. Çünkü insan duygusal bir varlık-  dikleri oranda başarılıdırlar.
             tır. Okuduklarıyla elde ettiği bilgi birikimi, kültürü kendi hayat   2.  Çocuk edebiyatına ülkemizde hak ettiği önem verilmelidir
             tecrübesinden geçirerek aktarır. O yüzden insan yaşadığını   metnin ana düşüncesidir. Bu ana düşünceyi makale türü ile
             yazar. İyi bir romancı olmak için belli bir birikime sahip olmak   anlatmak isterdim.
             gerekiyor. Tecrübeler, farklı yaş aralıkları olaylara bakış açısını
             ve olayları yorumlama yetisini etkiliyor.   3.  “Ben Yaşaroğlan’ım ya!” dedi, karşımdaki. “Olamaz, oğlum o
                                                           yaşıyor olsa bile şu an 60-70 yaşındadır.” dedim. Genç adam
                                                           iki elimi tuttu “Hocam biz dört kardeşiz, ben hava subayıyım.
          Etkinlik No.: 241
                                                           ‘Dört Kardeştiler’i çocukken okuduk. Ablamız var o bizi büyüt-
          1.  Yazar Türk edebiyatının en önemli entelektüellerinden  biri olan   tü. Biz dört kardeş yatağımıza girer, yeniden o kitabı okurduk.
                                                           Biz o roman kahramanlarıyla sarmaş dolaştık, Ben Yaşaroğ-
             Yahya Kemal’i yeni kuşağa tanıtmak için bu konuyu seçmiştir.
             Türk kültür ve edebiyatını yakından tanımak isteyen her Türk   lan’dım.” dedi. Kendine ve üç ablasına “Dört Kardeştiler” adlı
                                                           kitabı imzalattı. Her biri Türkiye’nin ayrı bir yerindeymiş. Hepsi
             gencine Yahya Kemal’i anlatmak ve  Türk edebiyatının mihenk   kurtarmış kendini.” Bu cümlelerde anlatılanlar Gülten Dayıo-
             taşlarından biri olan Yahya Kemal’i gençlikle buluşturmak   ğu’nun insanların hayatına dokunduğunu ve insanlara başara-
             bence de çok önemli bir görevdir.             bilme, hayata tutunabilme gücü verdiğini tam anlamıyla anlatan
          2.  Türk milletinin yüzyıllardır adaletle yönettiği her yer bizim   cümlelerdir. Romanı okuyan kişilerin roman kahramanları ile
             kültür coğrafyamızdır. Bu kültür coğrafyamızın somut hâli   kendini özdeşleştirmesi Gülten Dayıoğlu’nun çok başarılı bir
             de Yahya Kemal’in deyimi ile Aziz İstanbul’dur. Bu nedenlerle   yazar olduğunu gösterir.
             kültür coğrafyamıza mesaj vermek için bu mülakat yapılmıştır.  4.  Düne göre daha iyi yerde olmakla birlikte çocuk edebiyatı
          3.  Günümüz edebiyatının önemli temsilcilerinden Selim İleri ile   ülkemizde arzulanan durumda değildir. Dün çocuk edebiyatı-
             röportaj yapmak isterdim. Çünkü Selim İleri romanları, öykü-  nın adı bile söylenmezken özellikle Gülten Dayıoğlu sayesinde
             leri ve tiyatro oyunları ile son dönem Türk edebiyatına damga   çocuk edebiyatı belli bir noktaya gelmiştir. Nitelikli çocuk kitabı
             vurmuş bir yazardır. Böyle önemli bir yazarla tanışmak, ona   yazarlarını artırmak önceliğimiz olmalıdır.
             sorular sormak ve onu genç kuşağa tanıtmak benim için önemli   5.  “Yazar olmaya,  çocuklar için öykü yazmaya ne zaman ve niçin
             bir tecrübe olacaktır.                        karar verdiniz?” sorusunu sorardım. Çünkü Türk edebiyatında

          592
   589   590   591   592   593   594   595   596   597   598   599