Page 594 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 594
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
CEVAP ANAHTARLARI
Etkinlik No.: 240 4. Mülakat yapacak kişinin edebiyatla yakın ilişki içerisinde olma-
sı gerekir. Ayrıca Türkçeye hâkim biri olmalıdır. Mülakat yapa-
1. Romanın uzun soluklu bir yazma eylemidir. Yazar, romanı cağı edebiyatçı ile ilgili bilgi sahibi olan ve yazarın eserlerinden
yazarken kurguda yer verilen ögelerin değişim ve gelişimini bir- en azından birkaçını okuyan biri olmalıdır.
biriyle çelişmeyecek şekilde anlatmalıdır. Romancı ilk düğmeyi
iliklediği yerden romana devam etmelidir. Yazar bütün süreçleri Etkinlik No.: 242
göz önünde bulundurarak kurguyu yapmalıdır. Romancı, olay-
lar arasındaki ilişki doğru kurgulamalı, tekrara düşmemeli ve 1. Muhtemel Cevap:
ipin ucunu kaçırmamalıdır. Romanın başından sonuna kurgu- Tarihi Nasıl Anlatmalıyız?
da, olayda ve kişilerde tam bir kontrole sahip olmalıdır. Ders Kitabıyla Tarih Anlatılmaz!
2. Muhtemel Cevap: Mülakat tanınmış veya alanında söz sahibi Tarihi Edebî Bir Dille Anlatmalıyız
bir kimsenin belirli konulardaki görüşlerini öğrenmek amacıyla Mülakatta yazarın yazarlığa nasıl başladığı, yazarın edebiyat ve
o kişiyle buluşma, görüşme demektir. Mülakatın amacı o konu tarihe dair düşünceleri anlatılmış. Okuduğumuz metnin ana
ile ilgi insanların akıllarındaki sorulara cevap bulmalarını sağ- düşüncesi tarihin anlatımında ve aktarımında farklı türlerden
lamak ve mülakat yapılan kişinin konuya dair düşüncelerinin ve disiplinlerden faydalanmaktır. Metin bu düşünceyi anlattı-
açıklanmasıdır. Bu nedenle okuduğumuz metin edebiyata ve ro- ğından mülakata bu başlığı seçtim.
mana ilgi duyan insanların merak ettiği ve Türk romancılığının
başarılı romancılarından olan Mustafa Necati Sepetçioğlu’nun 2. Muhtemel Cevap: Metnin ana düşüncesi tarihi aktarmada farklı
sanatına dair bilgileri içerir. Bu da metnin yazılış amacına ve türlerden ve disiplinlerden faydalanmaktır. Yani insanoğlunun
hedef kitlesine uygun düşmektedir. bıraktığı izleri yani tarihi, sonraki kuşakların yolunu aydınlat-
3. Muhtemel cevap: Öğrenci okuduklarından hareketle yazar ması için yeni kuşakların ilgilerini çekecek şekilde aktarmak
gerekir. Böylelikle geçmiş tecrübeler yeni kuşağın yolunu aydın-
hakkında oluşan düşüncelerini ifade eder. Yazara ait bir eseri latır. Bundan dolayı bu söz ana düşünceyi desteklemektedir.
metindeki hangi sebepten dolayı okumak isteyip istemediğini
belirtir. 3. Muhtemel Cevap: İskender Pala’nın bu düşüncesine katılıyo-
Olumlu cevap: Yazar, derin bir kültüre ve geçmiş ile geleceği rum. Tarihin sadece bir ders, bir görev olarak aktarılması hedef
harmanlayan bir karaktere sahip. Sürekli kendini yenileyen, kitlenin yani yeni kuşakların tarihi öğrenmesini engeller. Tarihi
farklı yollar ile aktarmak, yeni kuşakların ihtiyaç duyduğu
kendini tekrarlamayan biri. Bu sebeple yazar hakkında bende
olumlu bir izlenim oluştu. Bu özelliklere sahip bir yazarı ve tecrübe ve birikimin bu kuşaklara aktarılmasını kolaylaştırır. Bu
eserlerini merak ettiğim ve tanımak istediğim için okumak sebeple yazarın bu düşüncesine tamamen katılıyorum. Tarihî
isterim. olay ve olgular; edebiyat, tiyatro, resim, film ve belgesel gibi
farklı yöntemler ile de aktarılmalı.
Olumsuz cevap: Yazarın kurduğu cümleler çok uzun ve cümle-
leri anlamak zorlaşıyor. Bu nedenle yazarın eserlerini okumak İskender Pala’nın bu düşüncesine katılmıyorum. Tarih bir millet
için çok önemli bir yere sahiptir. Bu nedenle ciddiyetle anlatıl-
istemiyorum. malıdır. Diğer türler bu ciddiyeti ortadan kaldırır ve tarihte an-
4. Muhtemel Cevap: Ben Ahmet Hamdi Tanpınar ile yapmak latılanların insanların hayal mahsulü olduğunu düşündürebilir.
isterdim. Ona, Huzur ve diğer romanları ile ilgili sorardım. Zira
huzursuzluğun romanını nasıl yazdığını öğrenmek isterim. 4. Muhtemel Cevap:Bir insanın varlığını anlamlı kılan, geçmişte
Hayatının eserlerine nasıl yansıdığını, eserlerindeki kahraman- sahip olduklarının ve yaşadıklarının oluşturduğu kimliktir. Bu
lardan hangisinin hikâyesini iştiyak ile anlattığını, eserleriyle bir nedenle her insan bir kimliğe muhtaçtır. İnsanın bu dünyada
mesaj verip vermediğini, hangi eserini yeniden yazmak isteye- yaşayacağı ömür sınırlıdır. Bu sınırlı zaman içerisinde bir anla-
bileceğini sorardım. ma sahip olmayan hiç kimse kendisini geleceğe aktaramaz. Bu
sınırlı ömrü ölümsüzlüğe dönüştürmenin bir yolu da bu anlama
5. Muhtemel Cevap: Yazar olmak belli bir birikime sahip olmayı yani bir kimliğe sahip olmaktır.
gerektirir. Bardak dolmadan taşmayacağı gibi bir kişinin ya-
zabilmesi için belli bir birikime sahip olması gerekir. Kişinin Etkinlik No.: 243
kültürü, görgüsü yanında yaşadıkları da yazacaklarını etkiler,
şekillendirir. Bir yazarın yazdıklarında geçmiş deneyimlerinin 1. Yazarlar okuyucuya dokundukları, onların hayatlarını değiştir-
izlerini görmek mümkündür. Çünkü insan duygusal bir varlık- dikleri oranda başarılıdırlar.
tır. Okuduklarıyla elde ettiği bilgi birikimi, kültürü kendi hayat 2. Çocuk edebiyatına ülkemizde hak ettiği önem verilmelidir
tecrübesinden geçirerek aktarır. O yüzden insan yaşadığını metnin ana düşüncesidir. Bu ana düşünceyi makale türü ile
yazar. İyi bir romancı olmak için belli bir birikime sahip olmak anlatmak isterdim.
gerekiyor. Tecrübeler, farklı yaş aralıkları olaylara bakış açısını
ve olayları yorumlama yetisini etkiliyor. 3. “Ben Yaşaroğlan’ım ya!” dedi, karşımdaki. “Olamaz, oğlum o
yaşıyor olsa bile şu an 60-70 yaşındadır.” dedim. Genç adam
iki elimi tuttu “Hocam biz dört kardeşiz, ben hava subayıyım.
Etkinlik No.: 241
‘Dört Kardeştiler’i çocukken okuduk. Ablamız var o bizi büyüt-
1. Yazar Türk edebiyatının en önemli entelektüellerinden biri olan tü. Biz dört kardeş yatağımıza girer, yeniden o kitabı okurduk.
Biz o roman kahramanlarıyla sarmaş dolaştık, Ben Yaşaroğ-
Yahya Kemal’i yeni kuşağa tanıtmak için bu konuyu seçmiştir.
Türk kültür ve edebiyatını yakından tanımak isteyen her Türk lan’dım.” dedi. Kendine ve üç ablasına “Dört Kardeştiler” adlı
kitabı imzalattı. Her biri Türkiye’nin ayrı bir yerindeymiş. Hepsi
gencine Yahya Kemal’i anlatmak ve Türk edebiyatının mihenk kurtarmış kendini.” Bu cümlelerde anlatılanlar Gülten Dayıo-
taşlarından biri olan Yahya Kemal’i gençlikle buluşturmak ğu’nun insanların hayatına dokunduğunu ve insanlara başara-
bence de çok önemli bir görevdir. bilme, hayata tutunabilme gücü verdiğini tam anlamıyla anlatan
2. Türk milletinin yüzyıllardır adaletle yönettiği her yer bizim cümlelerdir. Romanı okuyan kişilerin roman kahramanları ile
kültür coğrafyamızdır. Bu kültür coğrafyamızın somut hâli kendini özdeşleştirmesi Gülten Dayıoğlu’nun çok başarılı bir
de Yahya Kemal’in deyimi ile Aziz İstanbul’dur. Bu nedenlerle yazar olduğunu gösterir.
kültür coğrafyamıza mesaj vermek için bu mülakat yapılmıştır. 4. Düne göre daha iyi yerde olmakla birlikte çocuk edebiyatı
3. Günümüz edebiyatının önemli temsilcilerinden Selim İleri ile ülkemizde arzulanan durumda değildir. Dün çocuk edebiyatı-
röportaj yapmak isterdim. Çünkü Selim İleri romanları, öykü- nın adı bile söylenmezken özellikle Gülten Dayıoğlu sayesinde
leri ve tiyatro oyunları ile son dönem Türk edebiyatına damga çocuk edebiyatı belli bir noktaya gelmiştir. Nitelikli çocuk kitabı
vurmuş bir yazardır. Böyle önemli bir yazarla tanışmak, ona yazarlarını artırmak önceliğimiz olmalıdır.
sorular sormak ve onu genç kuşağa tanıtmak benim için önemli 5. “Yazar olmaya, çocuklar için öykü yazmaya ne zaman ve niçin
bir tecrübe olacaktır. karar verdiniz?” sorusunu sorardım. Çünkü Türk edebiyatında
592