Page 597 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 597

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11


                                                CEVAP ANAHTARLARI
                ekonomik, siyasi, askerî ve dinî hayatı ile ilgili  bilgiler içerir.   soruda olduğu gibi çocuk edebiyatçısı olmak için illa öğretmen
                Mülakatı yazıldığı dönemden soyutlayamayız. Okuduğumuz bu   olunması gerekmediği tezi öne sürülmüş ve öznel bir tavır belir-
                mülakat bize o dönemle ilgili bilgiler vermektedir.    lenmiştir.
             4.  Cemil Meriç mülakatta İslam dininden ve onun Türk toplumu   Son soruda daktilo ile yazma sebebini gerekçelendiren yazar,
                içerisindeki etkisinden bahsetmiştir. İslamiyet mülakatın yapıl-  eserlerinin özgün olduğu konusundaki tezini ortaya koymakta
                dığı dönemde olduğu gibi bugün de Türk milletinin çimento-  ve öznel bir tavır sergilemektedir.
                sudur. Hz. Peygamber (a.s.), o gün olduğu gibi bugün de Türk   Metnin genelinde verilen cevaplardan öznel değerlendirmeler
                milletinin rehberi ve önderidir. Türk milleti dün olduğu gibi   yapıldığı anlaşılmaktadır.
                bugün de akla önem vermekte, millî ve yerli olabilme özelliğini
                korumaktadır                               3.  Edebiyat tarihi bir bilim dalıdır. Bilim de nesnel ve kesin olanla
                                                              ilgilenir. Verilen cevaplarda zaman zaman bilgi veriliyor olsa da
             5.  Her insanı derinden etkileyen ve onun şekillenmesini sağlayan   bu bilgilerin doğruluğunu ve geçerliliğini kanıtlama imkânımız
                bir kitap şüphesiz vardır. Benim için bu kitap Mustafa Necati   yoktur. Çünkü yazar, bu bilgilerin bir kısmını anıları üzerinden
                Sepetçioğlu’nun “Kilit” romanıdır. Bu roman sayesinde bizlere   verdiği için doğruluğu kesin değildir. Yazarın verdiği cevap-
                bu kutsal vatanı emanet eden atalarımıza yaraşır biri olma duy-  lardaki kişisel tespit ve yorumları kendi içinde tutarlıdır ancak
                gu ve düşüncesini kazandım. arımıza yaraşır biri olma duygu ve   söyleyenin beğenilerini yansıttığı için nesnel değildir. Edebiyat
                düşüncesini kazandım.                         tarihi bu bilgi ve yorumların kesinliğinden emin olmadığı
                                                              sürece bunlardan faydalanma yoluna gitmez.
             Etkinlik No.: 252
                                                            Etkinlik No.: 254
             1.  Yazar “barış” kelimesinin kökeninin “barmak” fiiliyle ilişkili
                olduğunu ve zamanla ses değişimi geçiren kelimenin “varmak”   1.  a)  Evet sergilemiştir. Çünkü yazar röportaja duygularını, düşün-
                fiiline dönüştüğünü anlatmıştır. Anadolu ağızlarında parmak   celerini yansıtmış ve yorumlar yapmıştır. Beğenisini de ifade
                kelimesinin barmak biçiminde de telaffuz edildiğini belirttikten   etmiştir.
                sonra parmak kelimesi ile varmak kelimesi arasında anlamsal   b)  Yazar, röportajda tanıttığı sanatçının sanat anlayışını ve eser-
                bir bağ kurmuştur. Daha sonra da Barış Manço’nun şarkı söy-  lerinin özgünlüğünü beğendiğini ifade etmiştir. Sanatçının
                lerken kullandığı kendine özgü el ve parmak hareketlerinin din-  eserlerinin görülmesi gerektiğini ifade ederek yönlendirme
                leyicilere özelikle de sağır ve dilsizlere ulaşmak için kullandığını   yapmıştır.
                dile getirmiştir. Kısacası şairin adının kökeniyle el hareketleri
                ve dinleyicisine ulaşmak istemesi arasında yorum yaparak bağ   2.  a)  Kişiliği olan demek kendine has özellikleri barındıran, ben-
                kurmuştur.                                      zerlerinden farklılıklarıyla ayrılan, özgün olan demektir.
             2.  Öğrenciler bu soruya çeşitli cevaplar verebilir ancak öğrencile-  Yazar Füreya Kılıç’ın eserlerinin özgün eserler olduğunu
                rin vereceği olası cevaplardan biri şöyle olabilir:   ifade etmiştir.
                Olumlu, güzel ve yapıcı bir dil kullanan insanlar sözlerini mut-  b)  Yazarın Var olan, kişiliği olandır.  düşüncesine katılıyorum.
                laka dinletirler. Daha geniş kitlelerce sevilirler. Barış Manço’nun   İnsanın bu dünyadaki macerası bir anlam arayışı olduğuna
                sevilen bir sanatçı olmasını sağlayan sebeplerin en önemlisi   göre var olan, kalıcı olan şeylerin bir anlama, bir değere sahip
                budur. O; tatlı dili, değişik yaş grubundaki insanlarla rahat   olmak gerekir. Özgün olmak, biricik olmak bir şeyi anlamlı
                iletişim kurabilmesi, güler yüzlü olması, sınırsız insan sevgisi   kılar. Var olan ve geleceğe aktarılacak olan bir anlama sahip,
                ile Türk insanının kalbinde yer edinmiştir. Bütün bunları şar-  özgün ve biricik olandır.
                kılarında da dile getirir. Arkadaşım Eşek’te hayvan sevgisi ne   Yazarın bu düşüncesine katılmıyorum. Bir şey özgün olmasa
                güzel anlatılmıştır mesela. Kul Ahmet’in Ceketi’inde yoklukta   da faydalı olduğu, iş gördüğü için kalıcı olabilir. Yani bir
                paylaşma, Halil İbrahim Sofrası’nda cömertlik gibi insanı insan   eserin veya herhangi bir şeyin kalıcı olması insan için ifade
                yapan ve tüm toplumu kapsayan duygular dile getirilmiştir.   ettiği anlamdır, ihtiyaca cevap vermesidir, menfaat vermesi-
                Aslında Barış Manço şarkılarında tam da kendisini anlattığı için   dir. Özgün olmasa da bu yönleri güçlü olan şeyler kalıcıdır,
                çok sevilmiştir.                                var olandır.
             3.  Yazar, Barış Manço’yu sadece herkesçe bilinen özellikleriyle de   3.  Röportajlarda, röportajı yapan yazarların duygu, düşünce ve
                                                              yorumlarına da yer verilir. Yazar, tanıttığı ve röportajını yaptığı
                anlatabilirdi. Ancak böyle bir anlatım ansiklopedilerde veya bir
                çırpıda hazırlanmış biyografilerde de çok kolay bulunabilecek   sanatçının eserlerini beğendiğini bakış açısıyla okura hissettir-
                basmakalıp, kuru, sıkıcı bir anlatım olacaktı. Yazar bu olumsuz-  mektedir. Bu bakış açısı hem yazarın beğenisini hem de öznel
                lukları engellemek için sanatçıyı anlatırken değişik ilgilerle ve   tavrını okura aktarmaktadır. Okuduğumuz röportajda yazar bu
                kendi yorumunu katarak anlatmış, yazıyı daha ilginç hâle getir-  bakış açısıyla Füreya Kılıç’ın eserlerini beğendiğini hissettir-
                                                              miştir.
                miştir. Sonrasında;  bilgiyi renklendirir, canlandırır, alımlı hâle
                getirir. Dikkatleri yazının üzerine çekmek istiyorsak elimizdeki   4.  Bu röportaj, öznel yargıları içermesine ve yazarın okuru yönlen-
                bilgilere yorumumuzu da katmalı ve yazımızı özgünleştirmeliyiz.   dirmeye çalışmasına rağmen hoşuma gitti. Yazarın yorumları,
                                                              değerlendirmeleri röportajı akıcı bir hâle getirmiştir. Metin,
             Etkinlik No.: 253                                mülakat gibi sadece soru cevaptan oluşmamıştır. Böylelikle
                                                              metinde bir akıcılık oluşmuştur.
             1.  Öğretmenimiz bize yirmi dakika düş kurdurur, yirmi dakikada   Füreya Kılıç’ın eserlerini merak ettim. Genel ağdan sanatçı ve
                da bu düşümüzü yazdırırdı. ifadesi bilgi cümlesidir.   eserlerine dair bir araştırma yapmak isterim. Yapacağım araş-
                Ne güzel bir öğretmenmiş! ifadesi söyleyenin kişisel düşüncesi-  tırma sonuçları ile yazarın anlattıklarını karşılaştırıp bu kar-
                ni yansıttığı için yorumdur.                  şılaştırmam ile yazar anlatımının ne kadar gerçekçi olduğunu
                Yazar, bence özgün olmalıdır. Kendi yazmalıdır. Onun etkisinde   öğrenmek isterim.
                kal, bunun etkisinde kal... Hayır. Yazar kendine özgü düşünebil-  Sanatçının eserlerini merak etmedim. Çünkü yazar öznel yargı-
                meli. ifadesi “bence” ve “hayır” gibi sözcüklerden dolayı söyle-  larla eserlerini ve sanatçıyı tanıtmış. Yazarın beğenisi ile benim
                yenin kişisel düşüncesini yansıtmaktadır ve yorumdur.  beğenilerim aynı olmayacağından sanatçıya karşı bende bir
                ‘Neden homurdanıyor postacı?’ dediğimde, ‘Her gün sorduğu   merak oluşmadı.
                için.’ dedi. ifadesi, bilgi cümlesidir.
                                                            Etkinlik No.: 255
             2.  İlk sorunun cevabında söyleyenin yazarlığa başlama süreci
                hakkında bilgi verdiği için genel itibarıyla nesnel olduğu söyle-  1.  Nigar Hanım mülakatta öznel ifadelere sıkça başvurmuştur.
                nebilir. İkinci soruya verilen cevapta, öznel bir tavırla yazarlıkta   Okuyucu mülakat yapılan kişinin duygu ve düşüncelerini me-
                başkalarının etkisinde kalmaya “hayır” ifadesiyle net bir karşı   rak ettiğinden öznel ifadelerin kullanılması okuyucuyu müla-
                çıkış söz konusudur. Bu yönüyle ikinci cevapta öznel değerlen-  kata yönlendirir. Gerçeklerin öznel yaşantılarla harmanlanması
                dirmeler ağırlıktadır. Üçüncü soruya verilen cevapta da ikinci   her zaman okuyucunun ilgisini çekmiştir.


                                                                                                   595
   592   593   594   595   596   597   598   599   600   601   602