Page 596 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 596

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI

          Etkinlik No.: 248                              Etkinlik No.: 250
          1.  a)  Öğrenci şiiri kendi kelime dağarcığı ve bilgi birikimi ile   1.  Okuduğumuz metin bir röportajdır. Yazar bu betimlemelere
               tanımlar.                                   yer vererek metni mülakat havasından uzaklaştırmış ve metne
               Örnek tanım: Şiir duyguların etkili bir şekilde kafiye ve   röportaj özellikleri kazandırmıştır. Ayrıca betimlemeler metnin
               dizeler ile ifade edilmesidir.              üslubunu da etkilemiştir. Yazarın yaptığı betimlemeler okurun
               Öğrenciler kendi yaptıkları tanımları ile şairin tanımlarını   zihninde metne karşı bir merak uyandırmıştır.
               karşılaştırır. Şairin tanımındaki şairane tavrı fark eder. Şair   2.    Öğrenciler bilgi birikimine, kültürel yeterliliğine, ilgi ve eğilim-
               basit bir tanımdan ziyade bir şiirde daha çok karşılaşılan   lerine göre cevaplayacaktır.
               benzetmeler, istiareler ve kafiyeyi anımsatan ses ve kelime   Örnek: Ben bilgisayar ve telefonların bakım ve tamirini yapan
               tekrarlarıyla örülmüş bir tanım yapmıştır. Öğrenci yapacağı   servisler ile röportaj yapardım. Çağımızın en önemli iletişim
               karşılaştırma ile bu özellikleri sezinler.  aracı olan bilgisayar ve telefonların problemlerinin nasıl çözül-
             b)  Bir akademisyen veya öğretmen, şiiri ve manzumeyi tanım-  düğünü ve bu iş için gereken bilgi, donanım ve işleyişin tanıtıl-
               larken açıklayıcı anlatımı kullanırdı. Yapacağı tanımda daha   ması için bir röportaj yapardım.
               sade bir dil ve üslup kullanırdı.         3.    Kültür sözlü veya yazılı biçimde aktarılır. Yazılı kültürün ta-
          2.  Tanım özelliği itibariyle nesnel olması beklenen bir kavramdır.   şıyıcısı olan kitap, kültür aktarımın en önemli enstrümanıdır.
             Çünkü anlaşılır olması esastır. Bu nedenle etkileyicilikten çok   Sahaflar Çarşısı kitapların özellikle de eski kitapların toplandığı
             anlaşılır olmalıdır.                          yerlerdir. Bu sebeple kitap meraklılarının doğal toplanma ma-
             Sözlüğün tanımını beğendim. Çünkü şairin yaptığı tanım çok   halli olmuştur. Farklı meslek gruplarına mensup kültür merak-
                                                           lıları bir araya gelince kültürel sohbetler kaçınılmaz olur. Bu
             uzun ve anlaşılmaz. Sanki bir şiir yazıyormuş gibi şiirin tanı-  da sahafların kültürel aktarımında önemli bir rol oynamasını
             mını değil şiirin ona hissettirdiklerini belirtmiş. Bana biraz   sağlamaktadır.
             karmaşık geldi şairin tanımı. O nedenle sözlüğün tanımını
             tercih ederim.                              4.  Bireysel gerçekliklere yer verilmesi röportajın okur üzerindeki
             Şairin tanımını beğendim. Çünkü şair yaptığı tanımda şairce bir   etkisini arttırmıştır. Yazılan şiirlerin sahafların eline geçmesi,
             üslup kullanmıştır. Bu şiirsel anlatım daha hoşuma gitti.   sahafların yaşadığı sıkıntılardan bahsedilmesi okurun metinde
                                                           anlatılan kişiler ile empati kurmasını sağlar. Bu empati, okur ile
          3.  Öğrenciler şairin ifade kalıplarından, üslubundan, dünyayı al-  metin arasında gizli bir bağ oluşturur. Bu bireysel gerçekliğin
             gılayışı ve yorumlayışından, şaire ve şiirlerine karşı oluşturduğu   yazarın üslubu ile anlatılması metni daha canlı ve akıcı bir hâle
             düşünceden hareketle olumlu veya olumsuz bir tavır geliştirdi-  getirmiştir. Bu durum metnin daha uzun süre hatırlanmasına
             ğini ifade eder.                              yardımcı olur.
             Örnek:                                      5.  Örnek paragraf:
             Olumlu Tavır: Şairin şiirlerini okumak isterim. Şairin ifadedeki   Bugün kitapçıları ziyarete gittim. Sahafların sorunlarına dair
             başarısı ve dünyayı algılayışı şiirlerine karşı bir merak ve istek   görüşmek üzere dükkânında Kitapçı Ali ile bir araya geldik.
             oluşturdu. Olumsuz Tavır: Şairin şiirlerini okumak istemem.   Selam ve kelamdan sonra Kitapçı Ali’ye “Kitapçıların son dö-
             Şairin dili çok ağır. Muhtemelen şair, şiirlerinde bu bilmediğim   nemdeki sıkıntıları nelerdir?” diye sordum.
             kelimeleri kullanacaktır. Bu nedenle şiirinden bir şey anlayamam.    Kitapçı Ali başladı veryansına! “Bir dokun bin ah işit!” derler ya
          4.  Okur hem metnin içeriğine hem de nasıl anlatıldığına bakar.   işte öyle. Salgın işleri durma noktasına getirmiş. Günlerdir tek
             Üslup, düşünce ve duygunun nasıl anlatıldığını ifade eder. Doğ-  bir kitap bile satamamış. Gelen giden yokmuş zaten.
             ru ve etkileyici bir üslup, metni sadelikten, kuruluktan, sıradan-  Araya girdim. “Bugünün insanının okuma ile kitap ile arası
             lıktan çıkarır. Üslup sayesinde metin daha etkileyici olur. Üslup,   nasıl sence?” dedim.
             metni okurun zihnine ve kalbine nakşeder. Böylelikle eser daha   İştahlı bir şekilde başladı konuşmaya:
             kalıcı olur. Üslup, okumayı kolaylaştırır. Metnin akıcı olmasını
             sağlar. Yazarın bilgi birikimi ve yetkinliğini okura gösterir.   “Zaten okuyan da kitap arayan da kalmadı eskisi gibi. Bu diji-
             Ayrıca üslup, metne çağrışımsal anlamlar ilave etmek demektir.   talleşme, basılı kitaba ilgiyi iyice düşürdü. Bilgisayardan kitap
             Verilen mesajın ayrıca bir estetik değer kazanmasını sağlar.   okumak da ne demek! Hiç kitabın yerini tutar mı? Kitabı eline
                                                           almadan, sayfaları ağır ağır çevirmeden, kitabın mis kokusunu
                                                           içine çekmeden kitap mı okunurmuş? Hem ekran zararlı değil
          Etkinlik No.: 249
                                                           mi canım efendim.” dedi bir solukta.
          1.  Anlatıma içtenlik ve samimiyet katmıştır. Deyimler yazarın   “Bir soluklan! Bir çay söyle de damağımız ıslansın. Bu konuşma
             anlatımını güçlendirmiş ve zenginleştirmiştir. Deyimler aracılı-  uzayacak. Söylediklerini tek tek konuşmak gerek” dedim.
             ğıyla yazar birçok cümle ile anlatacağını kalıplaşmış bir ifadeyle   (…)
             kolayca anlatmış olur.
                                                         Etkinlik No.: 251
          2.  Mülakatı yapan Mustafa İsen nesnel bir anlatım kullanmıştır.
             Soru sorarken duygu ve düşüncelerini soruya katmamıştır.   1.  Okunan metinden de anlaşıldığı gibi hayat kişiden kişiye farklı
             Ayrıca sorduğu konu ile ilgili herhangi bir fikir beyanında da   algılanır. Cevap verilmesi zor bir sorudur. Bence hayat Allah
             bulunmamıştır.                                tarafından insana  verilmiş bir hediyedir ve sevdiklerinle mutlu
          3.  Tarık Buğra öznel bir anlatım kullanmıştır. Çünkü mülakatta   biçimde yaşamaktır. Hayat; millî, manevi ve evrensel değerler-
             Tarık Buğra’nın sorular aracılığıyla herhangi bir konudaki dü-  ler doğrultusunda geçirilecek bir yolculuktur. Bu soru mutlak
                                                           cevabı olmayan bir bilinmezdir.
             şünceleri öğrenilmek istenmiştir. Tarık Buğra kendisine sorulan
             sorulara samimi bir tavırla, ağırlıklı olarak öznel anlatım kulla-  2.  Bence dünyaya açılmanın ve dünyaca kabul görmenin en
             narak cevap vermiştir.                        önemli şartı millî ve yerli olmaktır. İnsanlık özgün olanı merak
          4.  Mülakatta anlamını bilmediğim ve telaffuz etmekte zorlandığım   eder ve onu tanımak ister. Yeni kültürleri, yeni hayatları tanı-
                                                           mak arzusuyla dolu olan insan birbirinin taklidi sanat eserlerini
             bazı kelimeler metnin açıklık ve akıcılığını olumsuz etkilemiştir.   dikkate almaz. Türk kültürünü tanımak isteyen yabancılar,
             Ayrıca mülakatta Tarık Buğra’nın az da olsa edebî sanatlara   Cemil Meriç gibi Türk kültürünü çok iyi tanıyan, bunu başarı
             başvurması metnin açıklığını zorlamıştır. “Rusya’da devlet   ile yansıtan yazarların eserlerini okur. Bu nedenle evrensel
             zoruyla kemire kemire tüketen derdin tehdidi, Türk romanının   olmanın birinci şartı millî ve yerli olmaktır.
             en büyük meselesidir” örnek cümlesinde de görüldüğü gibi
             içerisinde edebî sanatlar barındıran ifadeler metnin açıklığını   3.  Evet başvurulabilir. Araştırılan dönemin önemli figürlerinden
             zora düşürmüştür.                             biri ile yapılan mülakat bize o dönem ile ilgili bilgiler verecek-
                                                           tir. Mülakatlar  mülakatın yapıldığı dönemin kültürel, sosyal,

          594
   591   592   593   594   595   596   597   598   599   600   601