Page 595 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 595

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11


                                                CEVAP ANAHTARLARI
               çocuk edebiyatı denilince akla gelen ilk isim olan Gülten Da-  b)  Okuduğumuz mülakata benzer sorular içeren bir mülakat be-
               yıoğlu’nun yazarlık süreci toplum tarafından muhakkak bilin-  nimle yapılsaydı ben de sorulan sorulara cevap vermek ve an-
               melidir. Gülten Dayıoğlu’nun yazar olmaya ne zaman ve nasıl   lattıklarımın inandırıcılığını artırmak için dünya edebiyatından
               karar verdiğini bilmek genç yazarlara ilham verecektir.   Dostoyevski ve Tolstoy; Türk edebiyatından ise Hüseyin Nihâl
                                                              Atsız ve Ziya Gökalp’ten alıntılar yapardım. Çünkü bu yazarlar
             Etkinlik No.: 244                                benim edebî ve fikrî dünyamın oluşmasında önemli bir yer
                                                              tutarlar.
             1.  Muhtemel Cevap: Bir mülakatta sadece soru-cevaplar olsaydı ve
                bu anlatım biçimlerine yer verilmeseydi metin sıkıcı bir metin   Etkinlik No.: 246
                olurdu. Bu da okurun metne karşı ilgisini azaltırdı. Yazar bu
                biçimleri kullanarak okurun ilgisini ve dikkatini canlı tutacak   1.  Muhtemel Cevap: Görsel açıdan desteklemiştir. Yunus Emre’ye
                bir anlatım gerçekleştirmiştir.               ait görsel ile mülakatta anlatılan şahsiyet belirginleşerek Yu-
             2.  Memduh Şevket Esendal, soruya bir cevap vermiş olsaydı dü-  nus’un zihindeki tasavvuru daha canlı bir hâl almıştır. Mülakat-
                şünceyi geliştirme yollarından örneklemeye başvurmuş olurdu.   ta değinilen konulara ait ayrıntılara yer verilmiştir. Böylelikle
                Esendal, kullandığı müstear isimlere örnek olarak birkaçını   mülakat daha anlaşılır ve kalıcı olmuştur.  Bu infografik ile
                söylemiş olacak böylelikle mülakat yazarının öğrendiği bu yeni   “Bizim Yunus” ifadesinin nereden geldiği ve Yunus Emre’nin
                bilgi somut hâle gelmiş olacaktı.             şahsiyetinin oluşumuna etki eden unsurlar daha belirgin hâle
             3.  Muhtemel Cevap: Açıklayıcı ve kanıtlayıcı anlatım biçimlerini   gelmiştir.
                kullanırdım. Düşünceyi geliştirme yollarından da tanımlama,   2.  Muhtemel Cevap: Kısaca hayat hikâyesine, eserlerine, edebî
                örnekleme, tanık göstermeden faydalanırdım. Türk hikâye-  şahsiyetine, etkilendiği ve etkilediği edebiyatçılara, anekdotlara
                ciliğinin aşamalarını örneklerle açıklardım. Düşüncelerimi   yer verirdim. Sanatçıyla ilgili görsellere yer verirdim. Sanatçının
                destekleyecek kanıtları ifade ederek düşüncemin doğruluğunu   öne çıkaracağım yönünü vurgulayan özlü cümleler kullanırdım.
                ispatlamaya çalışırdım. Ayrıca düşüncelerimin dayandığı kanıt-
                ların kaynaklarını da gösterirdim.         3.  Muhtemel Cevap: Olumlu etkiler. Görseller ile desteklenmiş
             4.  Muhtemel Cevap: Öğrenci gelecekte sahip olmayı planladığı   bir metin ilgi çekici olur. Görseller metne bir albeni katar ve
                                                              bilginin daha kalıcı olmasını sağlar. Metni okumadan metin
                mesleğinin gereklerini göz önünde bulundurup öyküleyici ve   hakkında fikir sahibi olmaya, ön yorumlar ve çıkarımlarda bu-
                betimleyici anlatımı kullanarak mesleğindeki ilk gününü anla-  lunmaya yardımcı olur. Ayrıca görseller metni zenginleştirerek
                tacaktır.                                     anlaşılmasını kolaylaştırır.
                Örnek: Bugün çok heyecanlıyım. Yıllardır beklediğim gün niha-  Metne uygun olmayan, içeriği desteklemeyen ve okurun zihnini
                yet geldi. Bugün için aldığım takımı özenle dolaptan çıkardım.   dağıtan görseller kullanılmışsa olumsuz etkiler. Bu görseller
                Annem jilet gibi ütülemiş. Siyah takım elbisem, beyaz gömle-  metni okumayı ve anlamayı zorlaştırır.
                ğim ve çok sevdiğim vişneçürüğü kravatım ile tam bir uyum
                içinde. Aynanın önünden ayrılmak istemedim. Daha doğrusu   Etkinlik No.: 247
                ayrılmaya cesaret edemedim. Heyecanla beraber bir korku
                kapladı içimi. Öğrencilerin karşısına kelimenin tam anlamıyla   1.  Okuyucuyu mülakatın tam anlamıyla içerisine çekebilmek
                “jilet” gibi çıkmalıyım. Bugünün heyecanından olsa gerek o   için mülakatın yapıldığı yerin genel ve özel görüntüsünü içe-
                enfes kahvaltı gözüme gözükmedi. Hızlıca evden çıktım. Ner-  ren görselleri mülakata eklerdim. Ayrıca kendisiyle mülakat
                deyse anneme “Allah’a ısmarladık” demeden çıkacaktım. An-  yapılan Peyami Safa’nın portresini mülakata eklerdim. Çünkü
                nem dualarla beni uğurladı. Bendeki heyecanın bir benzerinin   okuyucu kendisiyle görüşme yapılan kişinin fotoğrafını mülakat
                annemin ela gözlerinde ışıldadığını gördüm. Kendimi sokağa   ile birlikte  gördüğünde anlatılanları dah gerçekçi bir zemine
                attım. Bir an önce öğrencilerime kavuşmalıydım. Okul evimize   oturtabilecektir.
                yakın olmasına rağmen yol uzadıkça uzadı. Ben yürüdükçe
                sanki sokakta herkes bana bakıyordu. Bütün bakışlar üzerime   2.  Peyami Safa  kısa saçlı, zayıf, gözlüklü orta yaşta biridir. Peyami
                mıhlanmıştı. Yolda yürürken herkesin ilgi odağı olduğumu   Safa şık giyimi ile dikkat çekmektedir. Saçlarında beyaz bu-
                düşündüm. Bu düşünce hoşuma gitmişti. Gülümsedim. Gü-  lunmaması, günlük sakal tıraşı olması  Peyami Safa’nın dikkat
                lümsemeyle beraber yanaklarım, yaramazlık yapan çocuklara   çeken özelliğidir. Görselden Peyami Safa’nın ciddi biri olduğu
                özgü bir mahcubiyetiyle kızardı.  Nihayet okula varmıştım. İşte
                öğrencilerim. Beni bekliyorlardı.             anlaşılmaktadır. Peyami Safa’nın saçlarını yandan taramış ve
                                                              saçlarının seyrek olduğu görülmektedir. Peyami Safa okuduğu-
             Etkinlik No.: 245                                muz mülakatta da anladığımız üzere ciddi, ağırbaşlı bir kişidir.
             1.  Okuduğumuz mülakatta açıklayıcı anlatım biçimi kullanılmış   3.  a)   “Siz müziğe nasıl başladınız?” sorusunu Neşet Ertaş’a sorar-
                                                                dım. Çünkü Neşet Ertaş gibi bir müzik duayeninin müziğe
                ve böylece anlatılmak istenilenler tam anlamıyla anlatılabilmiş-
                tir. Mülakatı yapılan yazar kendisini tanıtmak, her bir romanı-  nasıl başladığı  merak ettiğim bir durumdur. Neşet Ertaş gibi
                nın konusu hakkında bilgilendirme yapmak ve okuyucuyu ay-  Türk müziğinin önemli ozanlarından birinin müziğe nasıl
                dınlatmak için açıklayıcı anlatım biçimini kullanmıştır. Böylece   başladığı toplum tarafından da merak edilen bir durumdur.
                okuyucu mülakatı yapılan yazarı tam anlamıyla tanıyabilmiştir.    b)  Neşet Ertaş’ın saz çalarken çekilen bir portresini ve verdiği
             2.  Açıklayıcı anlatım biçimi kullanılarak mülakatta anlatılan ve   bir konserin fotoğrafını metnime eklerdim.
                kavratılan düşünceler, tartışmacı anlatım biçimi ile tam anlamı   4.  Türk edebiyatının en önemli mülakat yazarları olan Yaşar
                ile okuyucuya gösterilmiş ve okuyucunun düşünceleri değişti-  Kemal, Ruşen Eşref Ünaydın, Hikmet Feridun Es ve Fik-
                rilmiştir. Mülakatta açıklayıcı ve tartışmacı anlatım biçimleri
                bir arada kullanılarak mülakatı yapılan yazar, okuyucuya bütün   ret Otyam’ın görsellerini panoda sergilemek için seçerdim.
                yönleri ile tanıtılmış olur.                  Ayrıca ismini andığım bu yazarların önemli mülakatlarından
             3.  Mülakatı yapılan yazar, düşüncelerini ve anlattıklarını oku-  bazılarının da görsellerini panoda sergilemek için seçerdim.
                                                              Çünkü ülkemizde mülakat/röportaj denilince bu yazarlar akla
                yucuya ispatlamak için edebiyat alanında otorite kabul edilen   gelmektedir.
                edebiyatçıları tanık göstermiştir. Böylece mülakatı yapılan
                yazarın inandırıcılığı artmış ve okuyucu anlatılanlara daha fazla   5.  Görsellerle zenginleştirilmiş bir mülakat okuyucuda merak
                ehemmiyet vermeye başlamıştır.                duygusu uyandırır. Mülakatta görselin kullanılması okuyucu
             4.  a)  Düşüncelerimi tartışmacı ve açıklayıcı anlatım biçimlerini   tarafından metni okuma isteğini artırır. Bu görsellere okuyu-
                 kullanarak anlatırdım. Düşünceyi geliştirme yollarından kar-  cu bakarak  mülakatta anlatılanlarla ilgili bilgi sahibi olabilir.
                 şılaştırma, tanımlama, örnekleme, tanık gösterme ve sayısal   Ayrıca mülakatı yapan ve kendisi ile mülakat yapılan kişinin
                 verilerden yararlanmayı kullanırdım.Böylece anlattıklarımı   görsellerini gören okuyucu mülakatın gerçekliği konusunda net
                 okuyucu tam anlamıyla anlayabilecek ve beni bütün özellik-  bir fikre sahip olur. Görsellerin kullanıldığı mülakat metinleri
                 lerimle tanıyabilecektir.                    okuyucunun hafızasında daha fazla ve kalıcı olarak yer edinir.

                                                                                                   593
   590   591   592   593   594   595   596   597   598   599   600