Page 59 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 59
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 27
1. ÜNİTE > Giriş Kazanım A.4.14: Türün ve dönemin/akımın diğer önemli yazarlarını ve eserlerini sıralar. Önde gelen, temsil eden diğer yerli
ve yabancı yazar ve eserlerden bahsedilir.
Alan Becerileri: Okuma Becerisi Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
Etkinlik İsmi Hayaller ve Hayatlar 30 dk.
Metinden hareketle realizm akımının önemli temsilcileri ve eserlerin oluşum süreci hakkında çıkarımlarda bulunabil-
Amacı Bireysel
mek.
Yönerge Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
(Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)
Madame Bovary’de Realizm
Çoğu zaman realizme örnek olarak gösterilen Madame Bovary (Madam Bovary), ünlü Fransız yazarı
Gustave Flaubert’in (Gustev Flober, 1821-1880) romanıdır. Aslında Flaubert, Madame Bovary’ye ka-
darki eserlerinde başarısız bir romantiktir. Onun realizme yönelişi ve Madame Bovary’i yazışı, bir eseri
üzerine arkadaşlarıyla yaptığı tartışma sonucu gerçekleşir.
(…)
Arkadaşlarının uyarılarını dikkate alıp Delamare’ların (Delamer) hikâyesi üzerine eğilen Flaubert, olayı
bütün ayrıntıları ile dinler, bununla ilgili bilgileri olan kişilerle konuşur, yaşadıkları yerleri gidip görür,
gözlemlerde bulunur, ayrıntılar üzerinde titizlikle çalışır ve Madame Bovary’yi yazar.
(…)
Flaubert’in romanının konusunu yaşanmış gerçekten almış olması, ne eserinin ne de kendisinin realist
olduğunu ispatlamaya yetmez. Çünkü bundan daha önemli olan, gerçeğin romanın imkân ve sınırları
içinde işlenebilmesidir. Bu çerçevede Madame Bovary’nin olay örgüsüne baktığımızda Flaubert’in ro-
manını, Emma’nın merkezî kişiliği üzerine kurduğunu görürüz. Olaylar, Emma’nın ihtiraslı kişiliğinin,
sebep-sonuç ilkesi doğrultusunda hayat bulan doğal sonuçlarıdır. Olay örgüsünde olağanüstü, şaşırtıcı
herhangi bir unsurla karşılaşılmaz.
(…)
Realizmin bir başka temel özelliği olan mekâna verilen önem ve bunun doğal sonucu durumundaki
tasvirin yeri ve mahiyetidir. Madame Bovary’e bu açıdan baktığımızda, romanın olay örgüsünün üç ayrı
mekânda yaşandığını görürüz.
(…)
Madame Bovary’nin konusuna baktığımızda yazarın çağdaş insan ve toplumun nesnel bir biçimde an-
latmayı amaçladığını görürüz. Romanın ana konusu; kendini romantik eserlerin esrarengiz ve ışıltılı
büyüsüne kaptıran Emma’nın, gerçek hayatta buna ulaşamayışının doğurduğu kırılış ve bunalımları,
onu elde etme ihtirası yolunda yaşadığı trajedidir.
(…)
Madame Bovary’nin konusunu işlemede dikkati çeken çok önemli bir husus; romantizmin hicvedilmiş
olmasıdır. Emma’nın uçuruma yuvarlanmasındaki en büyük etken, romantik eserlerdir.
(…)
Flaubert’in Madame Bovary’deki amacı, gerçek ve güzelliktir. O, eserine bunun dışında bir fonksiyon
yüklemez. Yazarın sanatkârlığı ve bir anlamda realistliği için belirtilmesi gereken son bir husus; dil ve
üslûbunun sağlamlığı ve güzelliğidir. Kısacası Madame Bovary, hikâyesinin gerçekliği, olay örgüsünün
doğallığı, dramatik tarzı, bakış açısının sınırlılığı, şahıs kadrosunun iç ve dış görünümleriyle birer in-
san oluşu, mekân-insan ve mekân-olay ilişkisinin sağlamlığı, üslûbunun oturmuşluğu ile realizm akımı
sınırları içinde kaleme alınmış bir romanıdır. Flaubert de, gerçekçilik, gözlem ve nesnelliği esas alması,
sosyal bir insan ve toplumu yansıtmayı amaç edinmesi, olayları sınırlayıp dramatik romana yönelmesi,
mekânın tasviri, dil ve üslûba önem vermesi, sanatı gerçek ve güzellik için bilmesi bakımından realist
bir yazardır.
İsmail Çetişli, Batı Edebiyatında Akımlar
Kelime Dağarcığı:
ihtiras: Aşırı, güçlü istek. Tutku. mahiyet: Nitelik, vasıf, öz, özlük, asıl, esas. İçyüz.
57