Page 64 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 64
29 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
1. Metindeki âşık ve hikâye sözcüklerindeki düzeltme işaretinin kullanılma gerekçeleri aynı mıdır?
Açıklayınız.
2. Aşağıdaki cümlelerde noktalı virgülün kullanılma sebebini yazınız.
a) Âşıklık geleneği, yüzyılların deneyimlerinden süzülerek biçimlenmiş; şiiri, müziği ve hikâye anlatı-
mını içeren çok yönlü bir sanattır.
b) Geleneğe uygun bir biçimde şiir söyleyebilen, karşılıklı atışma yapabilen, hikâye anlatabilen ve icrala-
rını çoğunlukla saz eşliğinde gerçekleştiren sanatçılara âşık; bu söyleme biçimine “âşıklık-âşıklama” de-
nilmektedir.
3. Aşağıdaki cümlelerde virgülün kullanılma sebebini yazınız.
a) Âşıklar sanatlarını icra ederken, yörelere göre değişiklik göstermekle birlikte, âşık fasılları adı veri-
len belirli bir silsileyi gözetirler.
b) Âşık, güzellikleri övdüğü ve acıları dramatik bir dille vurguladığı kendi deyişlerini veya ustalarının
deyişlerini yöresel ezgilerle saz eşliğinde söyler.
c) Bu tür, âşıkların dudaklarının arasına aldıkları bir toplu iğne eşliğinde b, p, m, f, v gibi dudak ve
diş-dudak seslerini kullanmadan şiir söylemeleri esasına dayanır.
4. Aşağıdaki tabloda metinden alınmış standart dışı sözcükler verilmiştir. TDK Yazım Kılavuzu’nu
kullanarak bu sözcüklerin doğru yazımlarını karşılarına yazınız.
Sözcüğün Metindeki Yazımı Sözcüğün TDK Yazım Kılavuzu’na Göre Yazımı
leb değmez
hoşgeldiniz
işbirliği
baş vurdukları
Kars Belediyesi’nin
topluiğne
repertuarının
62
Hazırlayan: Osman ŞEN