Page 76 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 76

35        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü



          rinde menevşelerin birdenbire  canlandığını gördü şaşırarak:
          — Ama nasıl olur? Ölüyordu bunlar... Çiçekçinin iyice korkan yüzüne ve gözlerine aldırmadan rahat
          bir soluk aldı:
          — Ne yana gidiş baba?
          Çiçekçi şaşkın; gideceği yeri burnu ve çenesiyle gösterdi.
          — Ee,  ben de senin yanında azıcık yürüsem? Sıkıldığın zaman söyle, dönerim. Birlikte yürürlerken
          adam, çiçekçinin ellerinde canlanan menevşelere bakıyordu. Gözleri buğulandı, mırıldandı:
          — Benim elimde ölüyorlardı az daha.
          — Sana öyle gelmiş beyim! Kimsenin elinde ölmez menevşeler. Herkesi severler, ilkyaz çiçeğidirler.
          — Benim elimde her şey ölüyor, her şey... Onun için... Sustu. Soluk borusu tıkanır gibi olmuştu. Konuş-
          madılar.
          Sonra adam sordu yine:
          — Evin var mı Baba?
          — Var oğul… Bir gözcük  işte. Gecekondu… Tee orada; tepede. Şehrin dışını gösteriyordu.
          — Peki, bekleyenin? Bekleyenin var mı?
          Işığın altındaydılar. Çiçekçi maviş maviş baktı adama:
          — Var. Oğlan da kız da koyup gitti bizi. Ev bark kurdular. Ama biz kaldık. Geç oldu bugün. Köroğlunun
          gözü yollardadır. Adam sapsarı oldu, titredi. Döndü birden. Gittikçe kararan sapsarı yüzüyle döndü,
          “Anladım!” diye mırıldandı. Sesi bir yere takılmış gibiydi gırtlağında. Benim avuçlarımda menevşeler
          niçin ölüyordu, şimdi anladım. Çiçekçi ışığın altında kaldı. Adam karanlığa gidiyordu.
          (…)
                                                                Mustafa Necati Sepetçioğlu, Menevşeler Ölmemeli

          1.  Metin türlerinin ortaya çıkmasında toplumsal değişimlerin ve etkileşimlerin rolü olduğu bilinmek-
              tedir. Verilen metinde nasıl bir toplumsal değişim yansıtılmıştır?







          2.  Günümüzde insanlar gittikçe yalnızlaşmaktadır. Bu hikâyede de yalnız bir adamdan bahsedilmek-
              tedir. Bundan hareketle yalnızlık duygusunun sanat ve edebiyat üzerindeki etkisini de göz önünde
              bulundurarak hikâye türünün gelişimi ile ilgili düşüncelerinizi belirtiniz.







          3.  Hikâye türü geçmişte toplumdan kopuk, daha hayalî konuları konu alan bir tür iken bugün daha
              gerçekçi konulara yer vermektedir. Metinden hareketle bu değişimi nasıl izah edebilirsiniz? Açıkla-
              yınız.







          4.  Hikâyenin kahramanları bir adam ve çiçek satıcısıdır. Gerçek hayatta böyle bir durumun yaşanma
              olasılığı var mıdır? Bunun hikâyenin oluşmasında nasıl bir etkisi vardır?








          74
                                                                                      Hazırlayan: Mehmet ATEŞ
   71   72   73   74   75   76   77   78   79   80   81