Page 79 - Türk Dili ve Edebiyatı 11 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 79

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                         TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 11            37

             2. ÜNİTE > Hikâye             Kazanım A.2.3: Metnin tema ve konusunu belirler.
             Alan Becerileri: Okuma Becerisi  Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi
             Etkinlik İsmi                         Durum Hikâyesi                                25 dk.

             Amacı      Metnin tema ve konusunu tespit edebilmek.                                Bireysel

             Yönerge  Aşağıdaki metni okuyunuz. Metinden hareketle soruları cevaplayınız.
                     (Metin, aslına sadık kalınarak alınmıştır.)


                                                      Kediler
             Kedilerle ahbaplığım şu şekilde başladı. Bir akşam rıhtım boyunda yalnızca geziniyordum. Kalabalıktı.
             (…)
             Rıhtımın kenarında mehtaplı denize gözlerini dikmiş kediyi görmüştüm. Fakat kediden çok insanlara
             baktığım için bir zayıf kedinin denizin mehtaplı suratında ne düşündüğü ile alakadar değildim. Genç-
             lerden biri zebun kediyi korkuttu. Kedinin denize doğru kaçtığını gördüm. Oradan ani bir kararla geri
             döndü. Hayret içinde durakladım. Kedi ayaklarımın ucunda idi.

             (…)
             Bu harikulade aksülamelin, çevikliğin karşısında genç de hayret içinde kalmakla beraber bir ikinci defa
             kediye hücum etmek istedi. Fakat kedi, ayaklarıma kafasını sıcak ve samimi hareketlerle sürüyordu.
             Genç gözlerime bakıp güldü. Fikrinden vazgeçti, arkadaşlarına iltihak etti. Ayaklarıma sürtünen hay-
             vanı okşadım. O müsterih, rıhtımın kenarına çekildi. Tekrar denizi süzmeye başladı. Sonra rıhtımın
             cezirle suları çekilmiş kıyısına indi. Oradan bir kaplan hızıyla denize atıldı. Ağzında bir balıkla çıktı.
             Gözleri bende, homurdanarak yedi.
             (…)

             Onu sofrasında rahat bıraktım; çekildim.
             Adanın kedileri zaten çoktu. Sonra, yazlığa gelenler küçük sepetlerin içinde, bazen torbalarla daha gü-
             zellerini, daha tombullarını getiriyorlardı. Sonra onlar, birbirlerini çayırların, kiremitlerin üzerinde bo-
             ğarak, ısırarak seviyorlardı. Yedi sekiz yavru evin içini doldurduğu zaman sokağa bırakılıyorlardı.
             (…)
             Karınları büyümüş, çevikliklerini deniz dalgaları içinde eritmiş beyazlı siyahlılar, tekirler, mor ve hâlâ
             vahşi, tırmanamadıkları rıhtıma hafif hafif kafalarını ve sırtlarını vururlardı. Bu vakalar gece yarısından
             sonra olduğu için çok üzülürdüm. Belki onları kurtarmak mümkün olurdu. Adada kala kala miskin
             kasap kedileri ve pamuklar kaldı. Vahşi kedilerim birer birer ortadan çekildi. Veyahut çevikliklerini,
             vahşetlerini terk ederek her nevi sergüzeştten pençelerini çektiler.

                                                                         Sait Faik Abasıyanık, Öyle Bir Hikâye

             Kelime Dağarcığı:
             aksülamel: Tepki, reaksiyon. cezir: Alçalma. iltihak: Katılma. med: Deniz suyunun yükselmesi. müsterih: İçi rahat olan.
             sergüzeşt: Macera. yabani: Doğada yaşayan, evcil olmayan (hayvan). zebun: Zayıf, âciz.


             1.  Okuduğunuz metinde yazar kedileri nasıl tasvir etmiştir? Bu tasvirin temanın oluşmasındaki rolü
                nedir?















                                                                                                    77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84