Page 184 - Biyoloji - 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 184

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                           BİYOLOJİ 12      87

             3. ÜNİTE > Bitki Biyolojisi  Kazanım 12.3.3.3. Tohum çimlenmesini gözleyebileceği deney tasarlar.
             Genel Beceriler: Eleştirel Düşünme Becerisi  Alan Becerileri: Gözlem Yapma Becerisi, Deney Düzeneği Kurma ve Yapma Becerisi
             Etkinlik İsmi             ASİT YAĞMURU VE TOHUM ÇİMLENMESİ                          35 dk.

             Amacı      Asit yağmurlarının tohum çimlenmesi üzerindeki etkisini gözlemleyebilme.  Bireysel

            Öğretmene Not: Etkinlik yapılmadan bir hafta önce öğrencilere deney için gerekli malzemeler ve deneyin
            ön aşamasında izleyecekleri yolun belirtildiği bir kâğıt verilir. Verilen bilgilerden yola çıkarak hazırladık-
            ları deneyi etkinlik dersinde değerlendirmek üzere sınıfa getirmeleri istenir ve deney uygulamaları sınıfta
            birlikte değerlendirilir.
            Normal yağmur, havadan bir miktar karbondioksit emdiği için zayıf asit özelliği gösterir. Normal ko-
            şullar altında oluşan yağmurun pH değeri 5,6’dır. Bu değerin altında bir değere sahip olan yağış “asit
            yağmuru” olarak adlandırılmaktadır. Asit yağmuru, kükürt oksitler (SO ) ve azot oksitler (NO ) gibi
                                                                             X
                                                                                                 X
            gazları da emdiği için normal yağmura göre daha güçlü bir asit özelliği gösterir. Sirke ve asit yağmuru
            yaklaşık aynı derecede asit özelliğine sahiptir.
              Yönerge  Aşağıda asit yağmurlarının tohumların çimlenmesine olan etkisini gözlemlemek amacıyla hazırlanan
                     bir deney verilmiştir. Deney uygulama çalışmanızın ardından bu deneye ilişkin soruları cevaplayınız.
            Gerekli malzemeler
            Herhangi bir bitkinin tohumu (fasulye veya mısır), filtre kâğıdı veya kâğıt havlu, saf su, elma sirkesi




















            İzlenecek yol
            1) Saf su, yağmur suyu ve elma sirkesinin pH’sini deneyin başlangıcında ölçerek kaydediniz.
            2) 30 tane tohumu 3 onlu gruba ayırınız. 1. grupta bulunan 10 tohumu saf su içinde, 2. gruptaki tohum-
               ları yağmur suyunda ve 3. gruptaki tohumları elma sirkesinde bir gece boyunca bekletiniz.
            3) Üç adet filtre kâğıdını veya kâğıt havluyu her bir petri kabının tabanına yerleştiriniz. Birinci petri
               kabına 20 damla saf su, ikinci petri kabına 20 damla yağmur suyu ve üçüncü petri kabına da 20 damla
               elma sirkesi damlatınız.
            4) Saf su, yağmur suyu ve elma sirkesi içinde bulunan tohumları süzünüz ve ayrı ayrı üç petri kabına eşit
               aralıklarla yerleştiriniz.
            5) Petri kaplarının üzerine plastik film geçiriniz. Film üzerinde toplu iğneyle küçük delikler açınız.
            6) Oda sıcaklığında ve aydınlık bir ortamda bir hafta bırakınız.
            7) Kök ve/veya sürgüne sahip olan tohum çimlenmiş bir tohumdur. Kök ve/veya sürgüne sahip olan
               tohumların toplam tohumlara oranını aşağıdaki tabloya kaydediniz.

            Tablo 1: Farklı pH Ortamlarında Tohumun Çimlenmesi
             Tohum ortamı             Toplam tohum sayısı   Çimlenen tohum sayısı Çimlenme oranı (%)
             Petri kabı (Saf su )
             Petri kabı (Yağmur suyu)
             Petri kabı (Elma sirkesi)



                                                                                                   183
   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189