Page 231 - Fizik 12 - Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 231

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                             FİZİK 12


                                                CEVAP ANAHTARLARI
             4 Oyuncak arabaya etki eden kuvvetlerin serbest cisim diyagra-  Etkinlik No.: 13
               mı şekildeki gibidir.
                                                             1. Yönerge
                            N
                                                                                                . .
                                     N . Cos θ               1 a)  Yatay virajda harekette hız hesaplaması  V ≤     k   g   r
                                                                 şeklindedir.
                                                                                  .
                                                                                .
                                                                 1. viraj için: V ≤      0,8   10   200       V ≤ 40 m/s
                                                                                .
                                                                                  .
                                                                 2. viraj için: V ≤      0,8   10   50         V ≤ 20 m/s
                                   θ
                                                                                  .
                                                                                .
                                                                 3. viraj için: V ≤      0,8   10   50         V ≤ 20 m/s
                                     A
                                                                                  .
                                                                                .
                       N . Sin θ                                 4. viraj için: V ≤      0,8   10   32         V ≤ 16 m/s
                                                                                .
                                                                                  .
                                                                 5. viraj için: V ≤      0,8   10   200       V ≤ 40 m/s
                           θ
                                     G
               N tepki kuvvetinin düşey bileşeni ağırlığa, yatay bileşeni mer-  1. viraj  2. viraj  3. viraj
               kezcil kuvvete eşittir.
                    .
               F  = N   Sin θ                                     40             20              20
                M
                    .
               G = N   Cos θ
                F M  Sin 37 o  0,6
                G  =  Cos 37 o  =  0,8                                   4. viraj        5. viraj
                V 2  =  3
                 .
                r   g  4                                                  16             40
                     . .
               V =  3   r   g
                     4
               r = 30 cm = 0,3 m                               b)  Yukarıdaki virajlarda 35 m/s ile sabit hızda hareket eden bir
                                                                 araç 1. ve 5. virajda maksimum hızı geçmediği için bu viraj-
                     .
                        .
               V =  3   0,3   10                                 lardan güvenle geçebilir. Ancak 2, 3 ve 4. virajlarda belirtilen
                     4
                                                                 hızın üzerinde olduğu için araç savrulur.
               V = 1,5 m/s
                                                             2. Yönerge
             5 Vagonun A noktasındaki mekanik enerjisinin tamamı, potan-
               siyel enerjiden oluşur.                       1 Yatay yolda virajı alırken merkezcil kuvveti sağlayabilecek tek
                                                               kuvvet sürtünme kuvvetidir. Sürtünme kuvveti ne kadar bü-
                    . .
               E  = m   g   h                                  yükse merkezcil kuvvet de o kadar büyük olur. Güvenli dönüş
                A
               B noktasına geldiğinde bu enerjinin %10'unu sürtünme kuv-  için
               vetlerine harcadığından vagonun bu noktadaki mekanik ener-  F   ≥ F
               jisi                                             sürtünme  merkezcil 2
                                                                        . V
                                                                   .
                                                                 .
                   90     9                                    k   m   g ≥ m   r
                      .
                             . .
               E  =           E  =       m   g   h olur.       V ≤      k   g   r    olmalıdır.
                   100
                          10
                                                                     . .
                       A
                B
               Bu aynı zamanda B noktasındaki potansiyel ve kinetik enerji-
               lerinin toplamına eşittir.                      Matematiksel modelde de görüldüğü gibi hız, kütleye bağlı de-
                                                               ğildir. Bu nedenle virajlara yaklaşırken her araç tipi için ayrı
                       1
                                9
                                   . .
                        .
                 . .
                           .
               m   g   2r +        m   V  =        m   g   h olur.  ayrı hız değerleri belirtilmez, tüm araçlar için hız sınırı aynıdır.
                             2
                       2     B  10
               B noktasında vagona etki eden merkezcil kuvvet, en azından   2 Yerleşim yeri dışındaki virajlı ve tehlikeli virajlı yollarda kaza
               cismin ağırlığına eşit olmalıdır.               oranları yerleşim yerlerine göre oldukça fazladır. Bunun en
                                                               önemli sebeplerinden biri virajlardan dönerken hız sınırına
               F  = G
                M                                              uyulmaması ve bu durumun aracın savrularak kaza yapması-
                   2                                           na neden olabilmesi olarak açıklanabilir. Can ve mal kaybına
                  V
                 .
                        .
                   B
               m            = m   g                            da neden olmaması için özellikle virajlı yollardaki hız sınırları
                   r
                                                               önem kazanmaktadır.
                    .
               V  = g   r                                    Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 12 Ders
                 2
                B
               V  değeri enerji denkleminde yerine konulursa  Kitabı, Sayfa: 29-33.
                B
                      1
                             9
                .  .
                       .  .
                                .
               2  g   r +       g   r =        g   h
                      2
                            10
                  25
               h =       r  olur.
                  9
            Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 12 Ders
            Kitabı, Sayfa: 29-32.
                                                                                                   229
   226   227   228   229   230   231   232   233   234   235   236