Page 60 - 12. Sınıf Matematik Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 60

42        MATEMATİK 12                                      Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


          Analitik Düzlemde Temel Dönüşümler  Kazanım: 12.4.1.2. Temel dönüşümler ve bileşkeleriyle ilgili problem çözer.
          Alan Becerileri: Muhakeme  Genel Beceriler: Problem çözme
          Etkinlik İsmi                       DÖNÜŞÜM OYUNU                                   20 dk.
          Amacı      Temel dönüşümler ve bileşkeleriyle ilgili problem çözebilme.             Bireysel
          Çiğdem ile Anıl üzerinde analitik düzlem çizili olan oyun tahtasında aşağıda gösterilen konumla rında bulu-
          nan eş yarım daire ve eş ikizkenar dik üçgen şeklindeki parçalarla bir oyun oynuyorlar.


                                                       y
                                                     10
                                                     9
                                                     8
                                                     7
                                                     6
                                                     5
                                                     4
                                                     3
                                                     2
                                                     1
                                                                                      x
                         −10  −9  −8  −7 −6  −5  −4 −3  −2  −1  O  1  2  3  4  5  6  7  8  9  10
                                                     −1
                                                     −2
                                                     −3
                                                     −4
                                                     −5
                                                                          A     B
                                                     −6
                                                     −7           C
                                                     −8
                                                     −9                 D
                                                    −10


          Oyunun kuralları aşağıdaki gibidir:
          •   Oyuncular üzeri siyah noktalı parçalardan birini seçerek oyuna başlar ve sıra kendilerine geldiğinde seç-
             tikleri siyah noktalı parçayı hamleler yapıp hareket ettirerek parçaları oyun tahtasında sabit duran, seçtiği
             siyah noktalı parçanın diğer eş parçasıyla daire veya kare oluşturacak şekilde birleştirmeye çalışırlar.
          •   Oyuncuların hamleleri başlangıçta seçtikleri siyah noktalı olan parçalara öteleme, orijin etrafında dönme
             ve simetri dönüşümleri ve bunların bileşkelerinin uygulanması şeklindedir. Yani oyuncular seçtikleri
             parçalara her hamlede önce istedikleri bir dönüşümü, sonra istedikleri ikinci bir dönüşümü uygularlar. Bu
             şekilde hamlelerini tamamladıktan sonra sıra diğer oyuncuya geçer.
          •   Bu hamleler sırasında eğer oyuncunun parçası karşı takımın parçasıyla karşılaşırsa bu parça oyuncunun
             hamlesini etkilemeyecektir. Siyah noktalı parçalar karşı takıma ve kendine ait tüm parçaların üzerinden
             geçebilmektedir. Duran parçalar oynanacak hamleyi etkilememektedir.
          •   Oyuncu, herhangi bir hamlesinin sonucunda oynadığı parçayı eş parçası ile bütünleştirerek daire veya
             kare oluşturursa 10 puan kazanır.
          •   Oyunda, bütünleştirilen parçalardan üzerinde siyah nokta olmayan parça alınır. Siyah noktalı parça ile
             bu parçanın bulunduğu konumdan oyuna devam edilir.
          •   Oyuncuların hamleleri sonunda yüksek puanı alan kazanacaktır.






          58
   55   56   57   58   59   60   61   62   63   64   65