Page 103 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 103
49 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
1.
Oğuz Atay’ın Türk hikâyeciliğine kazandırdığı önemli bir yenilik, ironidir. O, hikâyelerinde ha-
yatı yorumlamada, gerçeği aktarmada ironik anlatımın ne denli etkili olduğunun çarpıcı örnek-
lerini vermiştir. Hikâyelerindeki ironi, yalnızca bireyi değil dolaylı olarak toplumu da hedef
almaktadır. (İroni: Söylenen sözün tersini kastederek kişiyle veya olayla alay etme.)
a) Okuduğunuz metinde hikâye kişisinin ironik anlatım yaptığı ifadelere iki örnek veriniz.
b) Bu ifadeler karakterdeki hangi baskın duyguyu anlatmak için kullanılmış olabilir? Niçin?
c) Olaylara ve durumlara ironik yaklaşım sizce anlatıma nasıl bir etki yapmaktadır? Düşünceleri-
nizi nedenleriyle açıklayınız.
2.
Hikâyeleriyle Türk edebiyatındaki herhangi bir geleneğin izleyicisi olmayan Oğuz Atay, Batı
öykünmecisi olmaktan da uzak durmuş özgün bir yazardır. Oğuz Atay, eserlerini yazdığı dö-
nemlerde (1970’ler) benimsenerek okunması güç bir yazardı. Edebiyat dünyasına, toplumla
uyuşamayan birey tipinin istenmediği bir dönemde girdi. Çünkü okur kitlesi, bireyciliği kü-
çümseyen daha çok toplumsal konuları ele alan gerçekçi edebiyatın etkisindeydi. Halbuki Oğuz
Atay, konu olarak bireyin toplumla ilişkilerindeki bozuklukları ve bunların bireyde oluşturduğu
kişilik aksaklıklarını işledi.
a) Yaşadığı dönemin edebî eğilimlerinden farklı bir tutum izlemek sizce bir sanatçı açısından
olumsuzluk sayılabilir mi? Niçin?
b) Bir sanatçının, eserlerini yazdığı dönemde ilgi görmesi günümüzde nelere bağlıdır?
3.
Türk edebiyatının iyi hikâyelerinden biri olan Korkuyu Beklerken, altmış sayfaya yakın bir me-
tindir. Oğuz Atay bu hikâyesini yazarken “Bugünlerde hikâye yazıyorum. Kısa yazmaktan başka
bir meselem yok.” demiştir.
Bir yazarın, hikâyesinin hacmini sorun olarak görmesinin nedeni ne olabilir?
102
Hazırlayan: Sabiha ÇUHADAR