Page 181 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 181

88        TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12                          Ortaöğretim Genel Müdürlüğü




           “Eee, oyunu bitirmek ister misin?” diye takıldı, uykulu oğlanın tahta üzerinde tek bir taşı bile doğru
           şekilde yerinden oynatamayacağından tamamen emin olan başçavuş. Çocuk, kafasını kaldırıp ürkek
           ürkek baktı, başını salladı ve rahibin yerine geçti. Jandarma başçavuşu on dört hamle sonra yenilmiş
           ve bir de ayrıca, yenilgisinin suçlusunun dikkatsizlik sonucu yanlışlıkla yaptığı bir hamle olmadığını
           da itiraf etmek zorunda kalmıştı. İkinci partinin sonucu da bundan farklı olmadı.
           (…)
                                                                                      Stefan Zweig


          1.  Metin, Stefan Zweig’in II. Dünya Savaşı’nın yansımalarını, toplumsal değişimleri ve satranç oyunu-
              nu merkeze yerleştirdiği bir romanından alınmıştır. Siz olsaydınız günümüzdeki Covid-19 salgınını
              hangi oyun, spor ya da sanat dalını merkeze alarak ve nasıl anlatırdınız?








          2.  Yazar, çocukken ileride satranç ustası olabilecek kapasitesi bulunmayan ve bu duruma nasıl geldiği
              konusunda insanlarda şüphe uyandıran, dünyaca tanınmış bir satranç şampiyonunu anlatarak met-
              ne başlamıştır. Yazarın, böyle bir anlatımı tercih etmesinin sebebi ne olabilir?








          3.  Metnin yazarı, romanını yazmaya başlamadan önce içerikle ilgili nasıl bir hazırlık yapmış olabilir?







          4.
                Roman, insanlığın geçirdiği felsefi, sosyolojik, toplumsal değişimlerin gözlemlenebileceği bir tür-
                dür. Çünkü roman; toplumsal olayların, yaşanan değişim ve dönüşümlerin, teknolojik ve sosyolo-
                jik gelişmelerin, devrimlerin, ilerlemelerin, arayışların yansımasıyla oluşur. Okuduğunuz metnin
                yazarı da çağının toplumsal olaylarına ve değişimlerine tanıklık etmiştir. Satranç adlı eser de bu
                tanıklığın etkileriyle oluşmuştur.

              Buna göre,
              a) Bir yazarın başarılı romanlar yazmasında, çağının toplumları etkileyen olaylarına tanıklık etmesi
                yeterli midir? Niçin?






              b) Heykel, resim, opera gibi sanatlarda da toplumsal değişimlerin, teknolojik gelişmelerin yansımaları-
                nı görmek mümkün müdür? Niçin?








          180
                                                                                     Hazırlayan: Gurbet FİLAZİ
   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185   186