Page 221 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 221
108 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
3.
Cevdet Kudret, “Türk Edebiyatında Hikâye ve Roman III” adlı eserinde Yaşar Kemal’in çocuklu-
ğunda "halk şairi" olduğunu, "Âşık Kemal" diye anıldığını; ortaokulda iken de, "ünlü bir Köroğlu
anlatıcısı" olduğunu, köy köy dolaşıp destan anlatan "destan anlatıcılar" gibi, "ayağında kara bir
şalvar, elinde baston, beli bükük dolaşıp anlattığını" söyler ve bu "halk anlatıcılığından roman
diline geçtiğini" yazar.
Açıklamada da bahsedildiği gibi Âşık Yaşar (Günümüzde bilinen adıyla Yaşar Kemal) halk kül-
türünü, halkın yüzyıllarca yoğrulmuş değerlerini gerek şiirleştirerek gerekse destanlaştırarak bu
ürünlerin anlatıcılığını üstlenmiştir.
Buna göre Yaşar Kemal halk kültürünün sözlü anlatımıyla yetinmeyip hikâye, roman gibi düzyazı
türlerine yönelmeye neden ihtiyaç duymuş olabilir?
4.
Romanları (İnce Memed, Yusufçuk Yusuf vb.) pek çok dile çevrilmiş olan Yaşar Kemal, Cumhuri-
yet Dönemi yazarlarına yön vermiş güçlü bir kalemdir. Romanlarındaki sağlam teknik ve güçlü
anlatımı da eserlerinin çağlar sonrasına kalacağının habercisidir.
a) Okuduğunuz metin ve yapılan açıklamalardan yola çıkarak Yaşar Kemal’in romanlarında bağlı olabi-
leceği edebî anlayış, kahramanların özellikleri ve üslupla ilgili çıkarımlarda bulununuz.
Edebî anlayış:
Kahramanların özellikleri:
Üslup:
b) Yaşar Kemal’in romanlarındaki edebiyat, sanat ve fikir akımlarının veya anlayışlarının yansımalarıy-
la ilgili daha ayrıntılı bilgi edinmek için neler yapabilirsiniz?
220
Hazırlayan: Gurbet FİLAZİ