Page 85 - Türk Dili ve Edebiyatı 12 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 85
40 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 12 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
Pekmez tenekeleri geldi ve evimizin bir bölümüne koyduk. Kasabamızdaki normal hayatımız her za-
manki akışına girdi. Kış geliyordu. Pekmezler gönderildi ve biz köyü, köylüleri, pekmezleri unuttuk.
Fakat kış ortasında aldığımız bir haber babamı ve dolayısıyla bizi çok üzdü. O kadar para ve emeklerle
hazırlanmış o güzelim ve saf pekmezi sözde tüccar iyi bulmamış ve bir iki ay beklettikten sonra geri
göndermiş. Güya satamamış onları. Orta yaşı geçmiş olan ve birçok acı ve tatlı günleri artık gerilerde
bırakmış bulunan babam, bir umudun da yok olmasının kederiyle eve dönüyordu akşamları. Vaktiyle
zengin olmuş, fakat sonra servetini yitirmişti. Son yıllarda girişilen her iş ya yarı kalmış ya da zararla
sonuçlanmıştı. Bu pekmez işinden çok umutluyken o da sönen bir tatlı hayaldi artık. O bağbozumu,
aile hayatımızın bir bağbozumuna dönüşmesini somutlaştırır, sembolleştirir gözümde. Sonraki yıl-
larda o köylerin ve bağların acı kaderlerinin hüzünlü hatırası, ailemizin sonbaharıyla birbirine geçer
içimde.
Sezai Karakoç
1. Okuduğunuz metinde yazarın anlattığı gibi siz de çocukluğunuza ait, özlem duyduğunuz bir
mekânı veya anı, bunların sizde bıraktığı izleri ifade ederek betimleyiniz.
2. Okuduğunuz metinde geçmişteki bazı geleneksel uygulamaların günümüzde değiştiğinden söz
edilmektedir. Günümüzde var olan geleneksel unsurlardan hangilerinin zamana yenilmemesini
istersiniz, bunun için neler yapılabilir?
3. Okuduğunuz metinde Kış da kendine mahsus bir renk kazanırdı. denerek zorlu kış şartlarının bile
bir tadının olduğundan söz edilmektedir. Kişilerin iç dünyaları ve sahip oldukları yaşam şartları
zamanı ve mekânı algılamasında etkilidir. Sizin için hangi mevsimin daha etkileyici özellikleri
olduğunu sebepleriyle yazınız.
4. Okuduğunuz metinde yazarın başvurduğu zaman ve mekân unsurlarının metni yazma amacına
katkısını yorumlayınız.
84
Hazırlayan: Gülendam KARACA ÇETİN