Page 317 - Fizik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 317
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü FİZİK 9
CEVAP ANAHTARLARI
• Suyu kireç ve bakterilerden arındıran filtreler kullanıl- Etkinlik No.: 150
malı.
• Toplu taşıma araçları tercih edilmeli. 1. Grafik 1’deki sera gazı yoğunluğu, karbon kökenli gazların art-
masıyla güneşten gelen ısının atmosferden çıkışına engel olur.
• Kısa mesafelere arabayla gitmek yerine yürünmeli ya da Bunun sonucunda Grafik 2’deki küresel sıcaklık artışı olur.
bisiklet kullanılmalı. 2. Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.
• Elektrikli otomobiller tercih edilmeli. Muhtemel cevaplar:
• Aracın taşıma kapasitesi aşılmamalı. Küresel ısınmaya neden olan faktörleri; sanayileşme, doğal
• Uzun duraklamalarda aracın kontağı kapatılmalı. kaynakların bilinçsizce kullanılması, ormanların tahrip edil-
• Geri dönüşüm bir yaşam tarzı olarak benimsenmeli. mesi, petrol, kömür gibi fosil yakıtların enerji kaynağı olarak
kullanımın artması, fabrika bacalarında filtre kullanılmaması,
• Aşırı tüketimden kaçınılmalı. egzoz gazı çıkaran araçların artması şeklinde sıralayabiliriz.
• Plastik ambalajların doğada kaybolma süresi binlerce yılı 3. Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.
bulduğu için ambalaj kullanımı en aza indirilmeli. Muhtemel cevaplar:
• Uzun ömürlü ürünlere yönelmeli. Daha iyi bir gelecek için yenilenebilir enerji kaynakları tercih
• Geri dönüştürülemeyen ambalajlarda satılan ürünler edilmelidir. Bunlar biyokütle, rüzgâr, güneş, jeotermal, hidro-
jen ve okyanus (dalga ve gelgit) enerjisi olarak sıralanabilir.
alınmamalı. Yenilenebilir enerji kaynakları, aynı zamanda sürdürülebilir
• Şişe ve kavanoz gibi cam ürünler tercih edilmeli. enerji kaynakları olmalıdır. Yani gelecek nesillerin ihtiyaçlarını
• Alışverişlerde plastik poşet kullanılmamalı. karşılayabilmeleri için gerekli olan kaynakları tüketmeyen ve
yeterliliklerini tehlikeye atmayan enerji olmalıdır.
• Cam malzemeler, organik çöplerle birlikte atılmamalı.
• Elektrik tüketimi daha düşük olan elektrikli araçlar alın- 4. Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.
Muhtemel cevaplar:
malı. Küresel ısınmayı azaltmak için bireysel olarak alınacak önlemler:
• Kağıt tüketimi en aza indirilmeli. • Evlerde ısı yalıtımını sağlamak
• Elektrikle çalışan araçlar bekleme konumunda bırakıl- • Enerji dostu ampuller kullanmak
mamalı. • Ev araçgereçleri alırken en az enerji harcayanları tercih
• Kullanılmayan elektronik araçlar atılmamalı, bunların etmek
geri dönüşümü sağlanmalı. • Evde kullanılmayan ışıkları kapatmak
• Uzak bir ülkede üretilmiş tüketim maddeleri tercih edil- •
memeli. Toplu taşıma araçlarını tercih etmek
• Ağaçlar karbondioksidi emip oksijen ürettiği için müm- • Bisiklet kullanımını yaygınlaştırmak
kün olduğunca, çok ağaç dikilmeli. • Su kaynaklarını bilinçli kullanmak
(www.tikad.org.tr) "Düzenlenmiştir." • Plastik poşet ve geri dönüştürülemeyen ambalajları kul-
lanmamak
4. Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.
• Evsel atıkların geri dönüştürülmesi için atıkları ayırmak
5. Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir. • Otomobillerin filtrelerini temiz tutmak
6. Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir. • Ağaçlandırma çalışmalarına katılmak
Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 9 Ders • Klimaları bakımlı ve filtresini temiz tutmak
Kitabı, sayfa 249-250. • Küçük ambalaj gerektiren ürünlerde (kolonya, sıvı sabun
gibi) doldurulabilir olanları tercih etmek
• Sıcak su ihtiyacı için güneş enerjisi kullanmak
• Daha az sıcak su kullanmaya özen göstermek
• Buzdolabının evin daha serin yerlerine ve ısıtma cihazla-
rından uzağa koymak
• Taşıtların lastiklerini sürekli kontrol ettirerek uygun
hava basıncında olmalarını sağlamak
• Hayvansal ürünlere yönelik talebi azaltmak
Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 9 Ders
Kitabı, sayfa 249-250.
317