Page 317 - Fizik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 317

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                                              FİZİK 9


                                                CEVAP ANAHTARLARI
                •   Suyu kireç ve bakterilerden arındıran filtreler kullanıl-  Etkinlik No.: 150
                   malı.
                •   Toplu taşıma araçları tercih edilmeli.  1.  Grafik 1’deki sera gazı yoğunluğu, karbon kökenli gazların art-
                                                              masıyla güneşten gelen ısının atmosferden çıkışına engel olur.
                •   Kısa mesafelere arabayla gitmek yerine yürünmeli ya da   Bunun sonucunda Grafik 2’deki küresel sıcaklık artışı olur.
                   bisiklet kullanılmalı.                  2.  Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.
                •   Elektrikli otomobiller tercih edilmeli.   Muhtemel cevaplar:

                •   Aracın taşıma kapasitesi aşılmamalı.      Küresel ısınmaya neden olan faktörleri; sanayileşme, doğal
                •   Uzun duraklamalarda aracın kontağı kapatılmalı.  kaynakların bilinçsizce kullanılması, ormanların tahrip edil-
                •   Geri dönüşüm bir yaşam tarzı olarak benimsenmeli.  mesi, petrol, kömür gibi fosil yakıtların enerji kaynağı olarak
                                                              kullanımın artması, fabrika bacalarında filtre kullanılmaması,
                •   Aşırı tüketimden kaçınılmalı.             egzoz gazı çıkaran araçların artması şeklinde sıralayabiliriz.
                •   Plastik ambalajların doğada kaybolma süresi binlerce yılı   3.  Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.

                   bulduğu için ambalaj kullanımı en aza indirilmeli.  Muhtemel cevaplar:
                •   Uzun ömürlü ürünlere yönelmeli.           Daha iyi bir gelecek için yenilenebilir enerji kaynakları tercih
                •   Geri dönüştürülemeyen ambalajlarda satılan ürünler   edilmelidir. Bunlar biyokütle, rüzgâr, güneş, jeotermal, hidro-
                                                              jen ve okyanus (dalga ve gelgit) enerjisi olarak sıralanabilir.
                   alınmamalı.                                Yenilenebilir enerji kaynakları, aynı zamanda sürdürülebilir
                •   Şişe ve kavanoz gibi cam ürünler tercih edilmeli.  enerji kaynakları olmalıdır. Yani gelecek nesillerin ihtiyaçlarını
                •   Alışverişlerde plastik poşet kullanılmamalı.  karşılayabilmeleri için gerekli olan kaynakları tüketmeyen ve
                                                              yeterliliklerini tehlikeye atmayan enerji olmalıdır.
                •   Cam malzemeler, organik çöplerle birlikte atılmamalı.
                •   Elektrik tüketimi daha düşük olan elektrikli araçlar alın-  4.  Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.
                                                              Muhtemel cevaplar:
                   malı.                                      Küresel ısınmayı azaltmak için bireysel olarak alınacak önlemler:
                •   Kağıt tüketimi en aza indirilmeli.        •   Evlerde ısı yalıtımını sağlamak
                •   Elektrikle  çalışan  araçlar bekleme  konumunda bırakıl-  •   Enerji dostu ampuller kullanmak
                   mamalı.                                    •   Ev araçgereçleri alırken en az enerji harcayanları tercih
                •   Kullanılmayan elektronik araçlar atılmamalı, bunların   etmek
                   geri dönüşümü sağlanmalı.                  •   Evde kullanılmayan ışıkları kapatmak
                •   Uzak bir ülkede üretilmiş tüketim maddeleri tercih edil-  •
                   memeli.                                        Toplu taşıma araçlarını tercih etmek
                •   Ağaçlar karbondioksidi emip oksijen ürettiği için müm-  •   Bisiklet kullanımını yaygınlaştırmak
                   kün olduğunca, çok ağaç dikilmeli.         •   Su kaynaklarını bilinçli kullanmak
                                (www.tikad.org.tr) "Düzenlenmiştir."  •   Plastik poşet ve geri dönüştürülemeyen ambalajları kul-
                                                                  lanmamak
              4. Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.
                                                              •   Evsel atıkların geri dönüştürülmesi için atıkları ayırmak
              5. Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.  •   Otomobillerin filtrelerini temiz tutmak
              6. Öğrencilerin verdiği cevaplara göre farklılık görülebilir.  •   Ağaçlandırma çalışmalarına katılmak
             Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 9 Ders   •   Klimaları bakımlı ve filtresini temiz tutmak
             Kitabı, sayfa 249-250.                           •   Küçük ambalaj gerektiren ürünlerde (kolonya, sıvı sabun
                                                                  gibi) doldurulabilir olanları tercih etmek
                                                              •   Sıcak su ihtiyacı için güneş enerjisi kullanmak
                                                              •   Daha az sıcak su kullanmaya özen göstermek
                                                              •   Buzdolabının evin daha serin yerlerine ve ısıtma cihazla-
                                                                  rından uzağa koymak
                                                              •   Taşıtların lastiklerini sürekli kontrol ettirerek uygun
                                                                  hava basıncında olmalarını sağlamak
                                                              •   Hayvansal ürünlere yönelik talebi azaltmak

                                                            Not: Konu ile ilgili bilgiler için bk. MEB Ortaöğretim Fizik 9 Ders
                                                            Kitabı, sayfa 249-250.





                                                                                                   317
   312   313   314   315   316   317   318   319   320   321   322