Page 94 - Matematik 9. Sınıf | Modelleme Etkinlik Kitabı
P. 94
9 9 MATEMATİKTEMATİK Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
MA
Murat, bir adımı ortalama t saniyede atmış olsun.
2
100 m 11,599 sn.
0,735 m t 2 doğru orantısından
11 ,599 $ , 0 735
t = 100 , , 0085 saniye olarak bulunur.
2
3.
Hasan, 100 metreyi ortalama
,
10 ,46 + 11 ,03 + 10 ,50 + 12 ,23 + 1129 + 11 ,35 + 11 ,06 + 1204 + 11 ,56 + 11 ,23
,
10 = 11 ,275
saniyede koşar.
42
,cm olarak bulunur.
Hasan’ ın bir adımının uzunluğu 180 $ 100 = 756
Hasan, 100 m koşuda y adım atmış olsun.
3
1 adım 0,756 m
doğru orantısından
y 100 m
3
100
y = , 132 adım bulunur.
3 , 0756
Hasan, bir adımı ortalama t saniyede atmış olsun.
3
100 m 11,275 sn.
doğru orantısından
0,756 m t
3
11 ,275 $ , 0756
t = , , 0085 saniye olarak bulunur.
3 100
Ayakkabı Örnek Çözüm Yaklaşımı
Öncelikle tablonun tam olarak doldurulabilmesi için ayakkabıların santimetre cinsinden uzunlukları-
nın bulunarak bu uzunlukların üçer fazlaları kutuların boyları yerine yazılmalıdır.
1. Tablo: Kadın Ayakkabı Numara Tablosu 2. Tablo Erkek Ayakkabı Numara Tablosu
Türkiye Amerika İngiltere Japonya Türkiye Amerika İngiltere Japonya
34 4,5 2 21,5 cm 38 5,5 5 23,5 cm
34,5 5 2,5 22 cm 38,5 6 5,5 24 cm
35 5,5 3 22,5 cm 39 6,5 6 24,5 cm
Yukarıda verilen tablolarda bulunan numaralar arasında doğrusal ilişki bulunduğundan her 0,5 büyük-
lüğündeki değişim 4 ülkenin de ayakkabı numarasını eşit olarak değiştirmektedir. Örneğin Amerika
,
4,5 numara kadın ayakkabısı 21,5 cm ise 6,5 numara kadın ayakkabısı 21 5 + 4 $ , 05 = 23 ,5 şeklinde
bulunur. Yani her 0,5 numara büyüme santimetre cinsinden 0,5 cm büyümeye karşılık gelmektedir.
Buna göre Mehmet Bey’ in
annesinin ayakkabısı 9 numara = 26 cm,
kız kardeşinin ayakkabısı 4,5 numara = 24 cm,
babasının ayakkabısı = 27 cm,
erkek kardeşinin ayakkabısı 43 numara = 28,5 cm olur.
92