Page 234 - Matematik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 234
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü MATEMATİK 9 199
Dik Üçgen ve Trigonometri Kazanım: 9.4.5.1. Üçgenin alanı ile ilgili problemler çözer.
Alan Becerileri: Problem çözme, akıl yürütme Genel Beceriler: Eleştirel düşünme, problem çözme
Etkinlik İsmi ALİ'NİN UÇURTMASI 10 dk.
Amacı Üçgenlerin kenar uzunluklarını bularak alanlarını hesaplayabilme. Bireysel
Babası 9 yaşındaki Ali'ye bir uçurtma yapmak istemektedir. Bunun için çeşitli uzunlukta çıtalar alarak eve gel-
miş, Ali uçurtmayı yardım almadan kendisi yapmak istemiştir. Ali, uçurtma yapımı ile ilgili hiçbir bilgisi olma-
masına rağmen büyük bir uğraşla çıtaları birbirine yapıştırmış ve aşağıdaki uçurtmayı yapmıştır.
Ali'nin çıtaları şekildeki gibi yapıştırmasıyla uçurtmada soldan sağa sırasıyla eşkenar üçgen, dik üçgen, ikizke-
nar üçgen ve çeşitkenar üçgen oluşmuştur. Ali'nin yaptığı uçurtmada;
• Kullandığı 9 çıtadan birinin uzunluğu 60 cm, bir diğeri
50 cm ile 60 cm arasında olup tam sayı değildir.
• Eşkenar üçgenin alanı 400 3 cm dir.
2
• Dik üçgenin en uzun kenarı, eşkenar üçgenin kenar
uzunluklarından birinin 5 katıdır. 60°
4
• İkizkenar üçgenin eş kenarları diğer kenarından uzun
olup en kısa kenarı ile eşkenar üçgenin bir kenarı eşit
uzunluktadır.
• Çeşitkenar üçgenin en kısa kenarı ikizkenar üçgenin eş Ali'nin uçurtması
kenarlarından biri ile aynı uzunluktadır.
• Çeşitkenar üçgenin en kısa kenarı ile en uzun kenarı
arasındaki açı 60c dir.
Yukarıdaki şekle ve verilen bilgilere göre aşağıda yer alan soruları sırasıyla cevaplayınız.
1. Ali'nin uçurtmasında kullandığı uzunluğu tam sayı olan çıtaların sayısını ve uzunluk ölçülerini
bulunuz.
2. Ali'nin uçurtmasında oluşan ikizkenar üçgenin alanı kaç santimetrekaredir?
233