Page 232 - Matematik 9 Beceri Temelli Etkinlik Kitabı
P. 232
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü MATEMATİK 9 197
Dik Üçgen ve Trigonometri Kazanım: 9.4.4.4. Birim çemberi tanımlar ve trigonometrik oranları birim çemberin üzerindeki noktanın koordi-
natlarıyla ilişkilendirir.
Alan Becerileri: Akıl yürütme, ilişkilendirme, iletişim Genel Beceriler: Bilgi okuryazarlığı- bilim, mühendislik ve matematik okuryazarlığı
Etkinlik İsmi BİRİM ÇEMBER ÇARKI 10 dk.
Amacı Birim çember üzerinde trigonometrik değerleri bulabilme. Bireysel
Matematik Öğretmeni Serkan Bey, öğrencilerine yönlü açıları ve birim çemberi kavratmak amacıyla aşağıda
şekli verilen birim çember biçiminde bir çark hazırlayarak sınıfa getiriyor.
Serkan Bey, çarkı şekildeki gibi x ekseni ile pozitif yönde a derecelik açı yapacak şekilde konumlandırıyor.
Serkan Bey'in konumlandırdığı çarkta okun birim çemberde gösterdiği A noktasının apsisi 3 oluyor.
5
y
1
A
ac x
-1 1
-1
Serkan Bey, çark üzerinde sırasıyla aşağıdaki adımları uyguluyor:
A noktasında konumlandırdığı oku, pozitif yönde b derece döndürdüğünde okun birim çember üzerinde geldi-
ği koordinat sisteminin birinci bölgesindeki B noktasının ordinatı 12 oluyor.
13
Oku, koordinat sisteminin ikinci bölgesindeki koordinatları toplamı sıfır olan C noktasına getiriyor.
1
Son olarak oku, koordinat sisteminin ikinci bölgesindeki apsisi - 2 olan D noktasına getiriyor.
Yukarıdaki görsele ve verilen bilgilere göre aşağıda yer alan soruları sırasıyla cevaplayınız.
1. A noktasının ordinatı kaçtır?
2. tan a + bch ifadesinin değeri kaçtır?
c
^
3. OC doğru parçasının x ekseni ile pozitif yönde yaptığı açının ölçüsü kaç derecedir?
4. OD doğru parçasının x ekseni ile pozitif yönde yaptığı açının ölçüsü kaç derecedir?
231
Hazırlayan: Gökhan GÜNEŞ