Page 372 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 372

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9        189

              8.ÜNİTE > Mektup/E-posta               Kazanım A.4.1. Metinde geçen kelime ve kelime gruplarının anlamlarını tespit eder.
              Alan Becerileri: Okuma Becerisi/Yazma Becerisi  Genel Beceriler: Bilgi Okuryazarlığı Becerisi
             Etkinlik İsmi                       ANLAM ZENGİNLİĞİ                                25 dk.
             Amacı      Metindeki kelimelerin anlam özelliklerini metinden hareketle kavrayabilmek.  Bireysel


            Yönerge  Aşağıdaki metni okuyarak soruları cevaplayınız (Alıntılanan metnin aslına sadık kalınmıştır.).


                                                                                    Ankara, 27 Ocak 1944

              Kardeşim Kaplan,


              Bir yığın can sıkıntısı, üzüntü ve yorucu iş arasında mektubuna cevap veremedim. O bir tarafa, o
              güzel makalene de vaktinde teşekkür etmek lazımdı. Fakat daha iyisi tebrik etmeliyim. Çünkü ha-
              kikaten güzel makaleydi. Artık birinci sınıf bir muharrir olduğuna hiç şüphe etmiyorum. Sana çok
              bağlı olduğum için bundan mesudum. Orhan Seyfi biraderimiz, daha doğrusu Yusuf Ziya Bey’in
              biraderi, Raks manzumesi için yaptığı latif tenkitten sonra, bu sefer de senin yazdığına cevap vermiş.
              Ben okumadım. Yine kafiyelere çatıyormuş. Tabii görüşlerimiz ayrı. Münakaşaya değmez. Hakikat
              şu ki ben kafiyeye bağlıyım. Yani bir ses müşabehetini mısraının sonunda lüzumlu görüyorum. Ayrı-
              ca kafiyenin ve şekli kafiyenin şiirde yeri olduğuna inanırım. Tedaviyi açar. Fakat çok defa bir aksan
              müşabehetini, kafiye benzerini tercih ederim. Benim şekil dediğim şey, ne vezinden ne kafiyeden
              gelir. O cümlenin, hayal ve tasavvurun, hülasa kendisini tamamlamış yahut tamamlamamış idee po-
              etiçue (ide poetik)in kendisidir. “Mest kendi güler altındaki rahş oynardı.” mısraı tek başına kafiyesiz
              de güzeldir. Ben kafiyesi zayıf yüzlerce mısra tanırım ki güzeldir. Fakat onların anladıkları kafiye
              bende yoktur. Merhum Cenab’ın dediği gibi, baston sapı gibi mısradan ayrı kafiye. Hülasa kendi
              zaviyelerine göre haklıdırlar. Fakat ben onların haklarından bir şey anlamadım. Ne ise… Kitabın
              müsveddelerini göndereyim. Mahur Beste adlı bir yolculuğa çıktık. Canım neler, ne tembellikler is-
              tiyor, ben neler yapıyorum. Çok yorgunum. Başımda bir de Erzurum yazısı var. Behice’ye çok selam
              ve dostluklar. Senin de gözlerinden öperim kardeşim.


                                                                                            (Alınmıştır.)
                                                              Tanpınar, A. H. (1997). Güzel Yazılar, Mektuplar. Ankara: Kolektif TDK.



             1.  Metinde geçen tablodaki kelimelerin, zihninizde çağrıştırdığı anlamları karşılarına yazınız.


                    KELİMELER                          ÇAĞRIŞTIRDIĞI ANLAMLAR

                 latif


                 tasavvur


                 raks


                 aksan


                 müsvedde






                                                                                                   371
   367   368   369   370   371   372   373   374   375   376   377