Page 517 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 517

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                                AP ANAHT
                                             CEV
                                             CEVAP ANAHTARLARI
                                                          ARLARI
                                                           derek kimliklerinden, birbirlerinden, doğadan ve tüm çevrele-
          Etkinlik No.: 126
                                                           rinden uzaklaşmaktadırlar. Böyle bir büyük kent yaşamı içinde
              2.Yönerge                                    ‘Adam’, ‘Kadın’ ve ‘Garson’  gibi karakterler yaşadığımız bu çağda
                                                           sokakta, herhangi bir alışveriş merkezinde, kafede karşılaşabile-
          1.  Dramatik kurgunun başlaması için özneyi harekete geçirecek bir   ceğimiz gerçekliktedir. Öğrenciden sanat eserindeki kişilerden
             unsur olmalıdır. Bu da Turgut’un traktöre ihtiyaç duyması ve bu   yola  çıkarak  toplumdaki  insanlar,  ilişkiler  ve  “ben”i  üzerinde
             ihtiyacı gidermek için traktör almak istemesidir.   düşünmesi ve çıkarımda bulunması beklenir.
          2.  İhtiyaç, bir şeyin eksikliğiyle ortaya çıkan, duygu gibi eksikliği   2.  İnsanlar, kapalı alanlarda klimaların yarattığı suni ortamlara
             hissedilen herhangi bir şeydir. Örneğin yemek yemek doğal bir   öyle alışmışlardır ki hangi mevsimde olduğumuz, hangi mev-
             ihtiyaçken sevgi duygusal bir ihtiyaçtır. Örneğin arkadaşlık sos-  simin neye benzediği unutulmuş, karıştırılır olmuştur. Bu so-
             yal bir ihtiyaçtır. Çünkü insan, yapısı itibarıyla yalnızlığa uygun   runlu ilişki biçimi eserde “yabancılaşma” olarak karşımıza çıkar.
             değildir ve toplum içerisinde yaşar, ilişkiler geliştirir. Biz büyü-  Öğrenciden  yalnızca  kendi  ihtiyaçları  üzerine  odaklanan  bir
             dükçe giysilerimiz bize olmaz ve giysi ihtiyacımız ortaya çıkar.   insan neslinin çevreyle, yaşadığı kentle ve bitkilerle kurduğu
             Öğrenciden ihtiyacın hangi şartlarda ortaya çıktığı, nasıl gide-  ilişkiler üzerine düşünmesi ve çıkarımda bulunması beklenir.
             rildiği üzerinde düşünmesi ve çıkarımlarda bulunması beklenir.
                                                         3.  Hayatın içindeki her şeyin gerçekliğini yitirmesi üzerine “–mış”
          Etkinlik No.: 127                                 gibi duyguların belli bir ücret karşılığında yaşanıyormuş gibi ya-
                                                            pılması bize bir ekonomik yapının da ortaya çıktığını gösterir.
          1.  Tarihî kişiler  Metinde yer alma gerekçeleri  Bu tür kurslar, insanda geçici bir iyileşme sağlar. Oysa haya ta
                                                            karışmak, sosyal medya üzerinden arkadaşlıklar geliştirmek ye-
                        Kanuni bu metinde Hurrem’le çatışma yaşamaktadır.   rine çevremizle sağlıklı ve sahici ilişkiler kurmak, bir arkadaşı-
                Kanuni  Bu bakımdan metinde hareketin ortaya çıkmasını   mızla oturup dertleşmek, tabiatı tanımaya çalışmak yaşadığımız
                        sağlayan kişilerden biridir.        şeyleri daha değerli hâle getirir. Öğrencilerden insan-insan ve
                        Hurrem Sultan, Kanuni’nin oğluna karşı cephe alma-  insan-çevre arasındaki ilişki üzerine düşünmeleri ve çıkarımlar-
                Hurrem   sı için uğraşır. Bu bakımdan çatışmanın ve dolayı-  da bulunmala rı beklenir.
                Sultan  sıyla metindeki olayların ortaya çıkışında etkili olur.
                                                         Etkinlik No.: 130
                        Hurrem Sultan’ın babasıyla karşı karşıya getirmek is-
                Mustafa  tediği şehzadedir. Bu bakımdan metinde sadece ismi   1.
                        geçmesine rağmen metnin çatışmasına etki eder.  Bulunması gereken   Gerekçeleri
                                                                unsurlar
                        Hurrem Sultan, Selim Han gibi güçlü bir karakteri
                        kullanarak Kanuni’yi oğluna karşı kışkırtmak ister.   Tiyatro oyuncularının kişiliklerine ve olay-
               Selim Han                                    Birinci unsur: Kostüm  lara uygun giyinmesi oyunun gerçekçiliğini
                        Ayrıca  Selim  Han’ın  geçmişte  babasına  karşı  isyan
                        etmiş bir padişah olması bu durumda etkili olmuştur.  arttırır.
                                                                           Sahnede bulunan dekora ait malzemeler
          2.  Kanuni ve Hurrem Sultan’ın kişiliği yazar tarafından yeniden   İkinci unsur: Dekor  anlatılan olayla uyumlu olur ve seyircide
             kurgulanmıştır. Yani gerçek kişilikleri değişikliğe uğratılmıştır.   gerçeklik hissinin oluşmasına etki eder.
             Kanuni ve Hurrem Sultan’ın olduğu gibi anlatılması tarihçilerin   Işık, olaya ve zamana göre ayarlanarak oyu-
             işidir. Sanatçı tarihî gerçekliği değiştirerek yeniden kurgular. Bu   Üçüncü unsur: Işık  nun etkileyiciliğini arttırır ve seyircinin dik-
             kurgu gerçekle bağlantısını devam ettirmekle beraber gerçeğin   katinin oyun üzerinde toplanmasını sağlar.
             tıpatıp aynısı değildir.
                                                        2.  Uyumlu olduğu söylenebilir. Çünkü “reis” sıfatı hâkimler için
          3.  Osman Gazi, Fatih Sultan Mehmet, Yavuz Sultan Selim gibi   kullanılmaktadır. Bu sahne, bir hâkimin yer aldığı mahkeme sa-
             tarihî kişilikler kullanılabilir. Osman Gazi’nin devletin kurulu-  lonunu gösteren bir sahnedir. Ayrıca bu sahnede sanık, askerler,
             şunda, Fatih’in İstanbul’u Fethi’nde ve Yavuz’un Memluk Sefe-  savcılar ve izleyiciler yer almaktadır. Bu bakımdan oyunun adıy-
             ri’nde yaşadığı sıkıntılar bir tiyatro eseri için konu olabilir.
                                                           la (Reis Bey) sahnenin uyumlu olduğu ifade edilebilir.
          Etkinlik No.: 128                             3.  Gerçeklik hissi uyandırıyor. Çünkü sahnede gemi motoruna ait
                                                           çarkların bulunması, duman tüten bir borunun ve sandıkların
          1.  Harpagon, oğlunun paraları har vurup harman savurduğunu,   yer alması insanda gerçeklik hissi uyandırmaktadır. Ayrıca ışığın
             kılık kıyafetine ve aksesuarlarına servet harcadığını düşünmek-  sahne üzerinde yoğunlaşması gerçeklik hissini arttıran bir başka
             te ve onun bu hâllerini müsriflik olarak değerlendirerek kendi   unsurdur.
             parasını çaldığından şüphelenmektedir. Harpogon’u bu düşün-  4.
             ceye sevk eden parayı her şeyden ve herkesten daha çok seviyor   Birinci sahne modern bir tiyatrodan alınmıştır. İkinci sahne köy
             oluşu olabilir.                               seyirlik oyunlarının oynandığı bir mekândır. Birinci görselde
                                                           kostüm, dekor, ışık gibi modern unsurlar dikkati çekerken ikinci
          2.  Bu soruda öğrenciden kendisini Elise ve Cleante’nin yerine koy-  görselde masa, sandalye ve soba gibi unsurların bulunduğu daha
             ması ve Harpagon’un ruhuna işlemiş cimriliğini ve çocuklarına   sade bir mekân dikkati çeker. Bu durum geleneksel oyunlarda
             olan davranışlarını değerlendirmesi istenmektedir. Öğrenciden   dekor, ışık gibi unsurlara çok fazla önem verilmediğini göster-
             empati yapması, görüşlerini metinden alıntılarla desteklemesi   mektedir.
             ve özgün olması beklenir.
                                                         Etkinlik No.: 131
          3.  Öğrenciden Harpogon ve Cleante’yi okuyucunun gözünde res-
             medecek şekilde tasvir etmesi, bunu yaparken metindeki diya-  1.  Öğrenciden okuduğu metni inceleyerek metinde geçen “padişah,
             logları dikkate alması beklenir.
                                                            lala, yeniçeri , mühür, şerbet, iftar sofrası, sürahi, masa” gibi ola-
          Etkinlik No.: 129                                 yın yaşandığı zaman ve mekân hakkında bilgi veren ifadeleri tes-
                                                            pit etmesi ve bunları dekoru oluştururken kullanması beklenir.
          1.  Yaşadığımız iletişim çağında, yüz yüze iletişim birçok kişi ta-  2.  Öğrenciden okuduğu metinden edindiklerini ve önceki bilgile-
             rafından demode bir ihtiyaç olarak görülmektedir. Bireyler gi-  rini kullanarak özgün, yaratıcı bir dekor betimlemesi yapması


          516
   512   513   514   515   516   517   518   519   520   521   522