Page 522 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 522

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9


                                                CEVAP ANAHTARLARI
                 b)  Bu ayrıntıların bulunmamasının dikkatimi çeken özellikle   Hemen hemen her paragrafta eğitimin konu edilmesi bizi
                   iki sebebi oldu. Birincisi, metnin yer aldığı kitap 100 sahne   ana düşünceye götürür.
                   sanatçısının biyografisini içerdiği için metin uzun tutulma-  b)  Ben olsam makaleyi tercih ederdim. Çünkü makaleler ispat
                   mış olabilir. İkincisi Kavuklu Hamdi’nin yaşadığı dönem   yazılarıdır. Bol bol örnekler vererek, açıklamalar yaparak,
                   itibarıyla hakkında ayrıntılı bilgi edinilebilecek kaynaklar   kanıtlar göstererek, yeri geldiğinde tartışmalara başvurarak
                   sınırlı olabilir.                             bu ana düşünceyi verebilirdim.
             4.  a)  Evet. Rivayet biçimindeki anlatımdan kaçınılarak kesin ve   Sohbet (söyleşi) türüyle de bu ana düşünceyi verebilirdim. Ka-
                   önemli bilgilere yeteri kadar yer verilmiştir.   nıt göstermesem bile samimi bir anlatımla, sohbet edercesine
                   Hayır. Tiyatro sanatına özellikle ilgi duyan bir insanın oku-  bu mesajı okuyucuya iletirdim.
                   mak isteyeceği daha ayrıntılı bilgiler (orta oyunun kısa bir   Şiir türünü kullanırdım. Özellikle didaktik tarzda yazacağım
                   tarihçesi, orta oyunundan kısa bir örnek vb.) verilebilirdi.  bir şiir amacıma ulaşmamı sağlardı vb.
                 b)  Biyografiyi okuyacak kişinin yaşı, eğitim durumu hem
                   biyografi konusunun seçiminde hem de metnin yazımında   2.  a)  Metnin anlamını zenginleştirmektedir. Çünkü bu yardımcı
                                                                 düşünceler, Halide Edip ve onun fikir dünyası ile ilgili
                   dikkate alınmalıdır. Çocuk ve gençler, hayatı serüvenlerle
                                                                 farklı özellikleri ifade etmektedir.
                   ve dikkat çekici olaylarla geçen, kendi ilgi duydukları   b)  Tespit edilen yardımcı düşünceler incelendiğinde bunların,
                   alanlarda zaferler kazanmış, ilgi duyulmuş insanların
                   yaşamlarını zevkle okuyabilirler. Hitap edilen kitleye göre   ana düşünceyi ortaya çıkardığı, desteklediği görülmektedir.
                   kelime seçimi, cümle kuruluşları, metnin kendi uzunluğu   3.  Halide Edip’in bu düşüncesine katılıyorum. Sanatın, eğitimden
                   önemlidir.                                  ayrılmaz bir unsur olduğunu söyleyebiliriz. Bunların yanı sıra
                                                               daha başka sanat etkinlikleri de (tiyatro, heykeltıraşlık, bale,
             Etkinlik No.: 153                                 dans vb.) okullarda verilebilmeli. Sanatta farkındalık gerçek-
                                                               leştirilmeli. Sanat, bir toplumun ortak zevkini yansıtır. Sanat;
             1.  a)  Yusuf Atılgan’ın örnek aldığı, yolundan gittiği sanatçılar   bir milletin müziğinden resmine, tiyatrosundan sinemasına,
                  olduğu gibi ışık tuttuğu yol gösterdiği sanatçıların da sayısı   mimarisinden peyzajına kadar pek çok yönüne etki eder. Bu
                  az değildir. Edebiyatta kalemini güçlü kılmak, sayılı sanat-  nedenle bireyin eğitiminde sanatın yeri çok önemlidir.
                  çılardan biri olmak elbette iyi bir yazar olmanın yanında
                  iyi bir okur olmayı da gerektiriyordu. Yusuf Atılgan belli ki   Etkinlik No.: 155
                  bunun tüm gereklerini yerine getirmiştir.
                b)                                          1.  • Yeni fikirlere açık bir kişiliktir.
                        1. Aşama                               • Eskiye korkusuzca karşı çıkan bir sanatçıdır.
                        Metnin ana düşüncesini                 • Bildiklerini topluma yaymada mücadeleci bir insandır.
                        belirledim.                            • Namık Kemal vatan şairidir.
                        2. Aşama                            2.  Namık Kemal’in yaşamından bilgiler aktarırken eserlerinde
                        Yardımcı düşünce için somutlaştırma,   bu bilgileri az ya da çok yansıttığı bölümlerden örnekler
                        örnekleme, tanımlama gibi unsurlardan   kullanırdım.
                        hangisini kullanacağımı tespit ettim.
                                                            3.  a)  • Namık Kemal hem eski edebiyatı hem Batı edebiyatını
                        3. Aşama                                  bilir.
                        Birbiriyle ilgili olan, metnin anlam bü-  • Namık Kemal’in düşünce dünyasına Şinasi’nin önemli
                        tünlüğünü bozmayan cümleler seçtim.       katkıları olmuştur.
                                                                • Namık Kemal’in yurt dışındaki yaşamı fikirlerinin otur-
                        4. Aşama                                  masında etkilidir.
                        Yazım ve noktalama işaretlerine dikkat
                        ederek paragrafımı yazdım.              • Namık Kemal memleket için yeni ve yararlı kavramları
                                                                  düşünce dünyamıza kazandırmıştır.
             2.  Okuduğum kitapların sayısını arttırmakla işe başlardım.   b)  Namık Kemal’in fikir ve edebiyat dünyasının nasıl, kim-
                Gündemi ve yeni yayınları daha çok takip etmeye başlardım.   lerin etkisinde, nerede ve hangi şartlarda oluştuğunu kavra-
                Edebiyatla ilgilenen, kitaplarla dost olmayı başarmış insanların   mamızı sağlamaktadır.
                hayatımda daha çok yer almasını sağlardım. Başarılı sanatçı-
                ların yaşam öykülerini okur, onların hangi yollardan geçtiğini   4.  Hürriyet -bugünkü anlamıyla özgürlük-birey olarak benim,
                öğrenmeye çalışırdım. Okurlara daha iyi ulaşabilmek için   genel anlamıyla önce toplumun sonra dünyanın huzuru, başa-
                kendi kültürümü daha iyi anlamaya ve tanımaya çalışırdım.   rısı, güvenliği için önemli bir kavramdır. Düşünceleri, vicdanı
                Yazı yazmayı alışkanlık hâline getirmek için düzenli günlük   özgür bir insanın kendisine, ailesine, toplumuna yapacağı
                tutmaya başlardım. Günlüğümde yaşadıklarımı, gözlemlerimi   katkılar imkânları ölçüsünde üst düzeyde olur.
                anlatırken ayrıntılara girmeye çalışırdım…
                                                            Etkinlik No.: 156
             3.  Bence yazarlar, eserlerinde aslında kendilerini anlatırlar. Eser-
                lerdeki kahramanlar aslında hep yazarın kendisidir. Çünkü   1.  a) II. metin ansiklopediden alınmıştır.
                insanlar ancak yaşarken hissetiği duyguları okurlarının da
                hissetmesini sağlayabilir.                     b) • Ansiklopedik bilgilerde mecazlı ifadelere pek rastlanmaz.
                Bence yaşayamadıklarını, özlemlerini, hayallerini yazar. Çünkü   • Doğrudan anlatım söz konusudur.
                bir insanı yazmaya iten asıl duygunun bu hayatta yapamadık-  • Bilgiler inandırıcıdır, eserlerin yıllarına kadar ayrıntılı  ve
                ları olduğunu düşünüyorum.                        kesin bilgiler içermektedir.
                                                                 • Nesneldir.
             Etkinlik No.: 154
                                                           2.  I. metin, Oktay Akbal’a aittir. Bu metinde Orhan Veli’nin
             1.  a)  Ana düşünceyi belirlerken metnin genelinde ne anlatıldı-  Nasrettin Hoca, Yunus Emre gibi ölümsüz kişilerle yan yana
                   ğını, hangi kavram üzerinde durulduğunu düşünmeliyiz.   durduğu bir görsel kullanmış olabilir.


                                                                                                   521
   517   518   519   520   521   522   523   524   525   526   527