Page 527 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 527

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
             toprak insanı daha iyi anlar. Bundan dolayı Âşık Veysel’in   2.  a)  Memduh Şevket Esendal, yaşadığı dönemin alışılagelmiş
             suyun önemini anlatırken kıymetini de bilmemiz gerektiği   edebiyat anlayışına sahip olmayan bir üslupla gelecek ne-
             düşüncesine sahip olduğunu, onsuz bir yaşamın mümkün   sillere ilham olacak bir tarzda öyküler yazmış ve edebiyat
             olmadığını dile getirdiğini söylemek doğru bir yaklaşımdır.   tarihinde yerini almıştır. Yazar, onun bu özelliğini özellikle
          Etkinlik No.: 171                                   ifade etmiştir.
                                                            b)  Esendal’ın kendi ifade ettiği sanat anlayışıyla yazarın
          1.  • Konuya yaklaşımları farklıdır. I. metinde daha öznel, yorum-  anlattığı sanat anlayışı örtüşmektedir. Buradan yazarın
               lanabilir ifadeler vardır. II. metinde ise bilgiler, doğrudan   metnini tarafsız bir bakış açısıyla yazdığı anlaşılmaktadır.
               aktarılmıştır. Ayrıca I. metinde alıntı cümleye yer verilmesi   3.  a)  Biyografi yazarı metne konu olan kişinin yaşadığı dönem
               metni içerik yönünden zenginleştirmiştir. II. metinde alıntı   ve çevreyi dikkatle araştırarak ve değerlendirerek yazarsa
               cümle yoktur.                                   başarılı olur. Eğer bu şekilde yazmasaydı Esendal’ın eser-
              • Okuyucuya yaklaşımları konusunda farklılık vardır. I.   lerinin,  sanatçının yaşadığı dönemde farklı, ilerici, özgün
               metinde yazar, Turgut Özakman’ın sanatsal yönü ile ilgili   olduğu ön plana çıkarılıp vurgulanmış olmayacaktı.
               beğenilerini, onunla ilgili olumlu görüşlerini ortaya koyarak   b)  Tutumu bu metindeki gibi olmazdı. Dönemin edebî zevki
               okuyucuyu yönlendirmeye çalışmıştır. II. metinde ise   bu üsluptaki eserleri beğenip takdir edecek seviyede de-
               kelimeler gerçek anlamlı, ifadeler nesnel olduğundan okuru   ğildir. Çünkü bu hikâyeler zamanının çok ötesinde, farklı
               yönlendirme söz konusu değildir. Dilhan Eryurt’un hayatına   bir anlayışla yazılmıştır. Ayrıca bir sanatçının ya da sanat
               dair bilgiler olduğu gibi aktarılmıştır.        eserinin o dönemde beğenilip takdir edilmesi her zaman
                                                               mümkün olamamaktadır. Bu nedenle biyografinin yazarı,
           2.  I. metin yazarının beni anlatmasını tercih ederim. Çünkü   Esendal’ın eserlerini yazılır yazılmaz değerlendirseydi bu
              başarılı çalışmalar ortaya koymuşsam beni anlatan kişinin de   hikâyeleri yadırgayabilir, olumsuz eleştirilerde bulunabilirdi.
              öznel cümlelerle beğenisini ifade etmesi, bunun da okuyucu-
              ya ulaşmasını beklerim. Bu şekilde okuyucularda yaşamımı   4.  Evet, okur yönlendirilmiştir. Metinde Esendal’ın döneminin
              öğrenme konusunda daha etkin bir çaba oluşabilir.  sanat anlayışından çok farklı bir yerde olduğu için Türk hikâ-
              II. metin yazarının beni anlatmasını tercih ederim. Çünkü   yeciliğinde özel ve önemli bir yeri olduğu belirtilmiştir. Yazar
              yaşamımın veya çalışmalarımın olduğu gibi okuyucuya aktarıl   bunu yaparken başka sanatçılarla ve o dönemdeki gelenekle
              masından yanayım. Gerçekten başarıya ulaşmış biriysem   ilgili bilgi verip karşılaştırmalar yapmıştır. Yaptığı olumlu
              beni anlatan kişinin okuyuculara benimle ilgili yönlendirme   eleştiriler bu değerlendirmelerden sonra yapılmış, özgünlüğü
              yapmasına ihtiyacım olmayacağını düşünüyorum.  beğenme ve takdir etme tavrı taşımaktadır. Bu nedenle okuru
          3.  a)  Benim gülmecelerim, insancı yaklaşımımı sahneye   yönlendirme vardır.
                aktarmam yolunda kullandığım en güçlü silahtır çünkü   Etkinlik No.: 174
                tiyatromun içeriğini oluşturan temel ögeler sevecenlik,
                hoşgörü ve yaşama sevincidir. Yaşama sevinci olan tüm   1.  Günümüz gençliği, sinema izlemeyi seven bir kuşak. Ancak bu
                oyun kişilerine (özellikle de genç kuşaktan olanlara),   dönem gençliği sinema filmleri için daha çok interneti tercih
                kusurları olsa bile, sevgiyle, anlayışla yaklaşırım.  ediyor. Günümüz gençliğinde maddi ve manevi pek çok şeyi
              b)  Metni yeniden oluştururken kullandığım birinci kişi ağzı,   çabuk tüketme alışkanlığı hâkim. Arkadaşlık ve dostluk ilişki-
                metnin türünü otobiyografiye yaklaştırmıştır. Metinde an-  leri eskiye göre daha zayıf bir halatla bağlı artık. Gençler, yüz
                latıcı değişmiştir. Bu da metnin inandırıcılığını arttırmıştır.  yüze kurulan ilişkilerden çok sosyal medya aracılığıyla iletişim
                                                            kurmayı tercih ediyor.
          Etkinlik No.: 172
                                                         2.  Düşünce dünyamda farklı fikirler gelişirdi. Başka sanatçılar-
           1.  Bilgilerin bir kişi tarafından nakledildiği izlenimini vermek-  la fikir alışverişinde bulunmam kendi çizgimin oluşmasına
              tedir. Çünkü anlatıcı yazar, var olan bir gerçekliği dışarıdan   zemin hazırlardı. Sanatçı olarak yaşadığım ya da yaşayabilece-
              okuyucuya aktarmıştır. Bu durum beraberinde tarafsız, nesnel   ğim sıkıntılarla nasıl baş edebileceğimi öğrenirdim. Onların
              bir bakış açısı kullanmayı zorunlu kılmış; dolayısıyla metni   deneyimlerinden yararlanma olanağı bulurdum. vb.
              inandırıcı ve gerçekçi yapmıştır.          3.  İyi bir sinema izleyicisi olması, onu iyi bir senaryo yazarlığı-
          2.  Anlatımda tekdüzeliği kırmak,                 na götürmüş olabilir. Eserlerinde ona zengin bir hayal gücü
              Anlatıma hareket katmak,                      kazandırmış olabilir. Eserlerinde oluşturduğu karakterleri
              Anlatımı daha inandırıcı yapmak,              çizmede veya bir şiirinde vermek istediği duyguyu anlatmada,
              Anlatımda gerçekliği ifade edebilmek vb. olabilir.  onu somutlaştırmada daha başarılı bir sanatçı yapmış olabilir.
          3.  Anlatıcı aslında üçüncü kişidir. Ancak Reşat Nuri’nin ifadele-  4.  Bahsedilen filmleri günümüze uyarladığında teknolojinin son
              rinin birinci kişi olması, yani bilginin ilk ağızdan aktarılması   imkânlarını kullanmasını beklerim. Muazzam efektlerin, ani-
              inandırıcılığı, samimiyeti, güvenilirliği sağlamaktadır.   masyonların filme gireceğini, günümüz imkânlarıyla filmlerin
          4.  Evet, çalışmıştır. Özellikle son paragrafta bunu açıkça görebili-  görsel açıdan zenginleşeceğini vb. düşünürüm.
              riz. Çünkü burada Reşat Nuri’nin eserlerini ideolojik bir akıma   5. • Attilâ İlhan döneminde yaşayan başarılı bir şair olmak
              bağlı kalmadan kaleme aldığını uzun açıklamalarla anlatmıştır.   isterdim. Çünkü o dönemde başarıyı yakalamış şairlerin
              Eserlerinde olumsuzluklar yerine değerlerimizi ön plana çıka-  çoğu kalıcı olabilmiş, kültür seviyeleri yüksek, günümüzde
              rarak kendi insanını yücelttiğini vs. anlatmıştır. Bu tip ifadeler   bile hâlâ sanatçılara ışık tutabilen kişilerdir. Sosyal medyada
              tamamen okuru inandırmaya, bu doğrultuda yönlendirmeye   takipçi sayım çok olsa bile günümüzde her şey çok hızlı
              yöneliktir.                                    değiştiğinden takipçi sayım kısa bir süre sonra düşebilir de.
          Etkinlik No.: 173                                  O yüzden kalıcı bir şair olmayı tercih ederdim.
                                                            • Sosyal medyada fenomen olmayı tercih ederdim. Çünkü yüz
          1.  Bu metin öğretici metindir. Bu tür metinlerde yazar okura es-  binlerin beni takip etmesi çok hoşuma giderdi. Özgüvenim
              tetik zevk değil bilgi vermek amacını taşır, anlatıcı da kurmaca   yükselir, kendimi daha değerli hissederdim. Takipçilerimi
              bir kişilik değil bizzat yazarın kendisidir.   kaybetmemek için sürekli yeni şeyler üretmeye çalışırdım.

          526
   522   523   524   525   526   527   528   529   530   531   532