Page 531 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 531

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
              • Nâzım Hikmet’i anlatmasını isterdim. Çünkü o, Türk şiirinin   III (virgül)   : Uzun cümlelerde yüklemden uzak düşmüş
               zirve isimlerinden biridir.                               olan özneyi belirtmek için kullanılmıştır.
              • Yunus Emre’nin biyografisini yazmasını isterdim. Çünkü   IV (virgül)   : Sıralı cümleleri birbirinden ayırmak için
               Yunus Emre, yüzyıllardan beri Anadolu coğrafyasında dile           kullanılmıştır.
               getirdiği duygularla ölümsüz olmuştur. Onun dile getir-
               diği duyguları dünya çapında ünlü bir biyografi yazarının   Etkinlik No.: 187
               anlatması pek çok milletten insanın Yunus Emre’nin adını
               duymasını, tanımayanların onu ve eserlerini merak etmesini   1.  • Her sonbaharda bazı ağaçlar yapraklarını döker.
               sağlayabilirdi. vb.                          • Bu balmumu heykeller, çok gerçekçi görünüyordu.
           3.  • Etkili olduğunu düşünüyorum. Çünkü özellikle okuduğum   • İhtiyacı olan herkese her zaman yardım ederdi.
               metinde olduğu gibi sanatsal bir üslupla yazılmış metinlerde   2.
               o sanatsal tadı alabilmek için çevirmenin üslubunun asıl   Cümle içinde ara sözleri veya   Çocukluğumdan beri ha-
               yazarın üslubundan bir şeyleri yansıtmayı başarmış olması   ara cümleleri ayırmak için ara   yalini kurduğum bu şehre
               gerekiyor.                                    sözlerin veya ara cümlelerin   -Paris’e- gitmek için fırsat
              • Etkili olduğunu düşünmüyorum. Bunlar sonuçta birer öğre-  başına ve sonuna konur.  ayağıma gelmişti adeta.
               tici metindir. Bir edebî metindeki yazarın üslubunu çeviriye       Yazılı ve görgü kelime-
               yansıtma kaygısını bu tür metinlerde gereksiz buluyorum.  Kelimelerin kökleri, gövdeleri   lerini  yaz-ı-lı  / gör-gü
                                                             ve eklerini birbirinden ayır-
           4.  Bilgi ve belgelere dayalı olması ve geçmiş dönemlerde bilgiye   mak için kullanılır.  şeklinde kök ve eklerine
              ulaşımın yakın dönemlerdeki kadar kolay olmaması, bu türün          ayırabiliriz.
              modern anlamdaki örneklerinin geç verilmesine neden olmuş   Fiil kök ve gövdelerini göster-  Çiz-, bekle-, taşla-, getir-
              olabilir. Ayrıca biyografi, kişinin bütün özelliklerinin olduğu   mek için kullanılır.  fiil ve kök ve gövdelerine
              gibi aktarıldığı bir tür olduğu için topluma bu bilgilerin akta-    örnektir.
              rılmasında aracı olmak isteyecek, hem uzun hem yorucu bir           “Hanımeli” kelimesini ha-
              çalışma gerektiren biyografi yazarlığı tercih edilmemiş olabilir.  Heceleri göstermek için   nı-me-li şeklinde hecele-
                                                             kullanılır.
           5.  • Bilimsel biyografimin yazılmasını isterdim. Çünkü kitabım        yebiliriz.
               yazılacak kadar başarılı ve ünlü olduysam hakkımdaki bilgi-
               nin herhangi bir yorum içermeden olduğu gibi aktarılmasını   3.  Bunda çeşitli sebepler söz konusu olabilir. Birincisi dönemin
               beklerdim.                                   imla özelliği olduğu için öyle yazılmış olabilir. Mesela bir
              • Beni seven, yakından tanıyan, üstelik kalemi kuvvetli bir   dönem eserlerde “yazmağa, çizmeğe” ifadeleri kullanılmış-
               sanatçı arkadaşımın edebî bir üslupla anlatmasını ister-  tır. Çünkü dil, canlı bir varlıktır. Zaman içerisinde değişime
               dim. Böylece beni herkesin gördüğü gibi yüzeysel olarak   uğraması, yeni kelimelerin gelmesi, bazılarının yok olması
               görmeyen, duygu dünyama yakından tanık olan bir insanın   mümkündür. İkincisi yazarın kendi tercihi olabilir. Çünkü
                                                            bazen yazarlar özgünlüğü yakalayabilmek için dilde oynama
               gözünden dile getirilmiş olurum.             yapabilirler. Üçüncüsü eser yazıya geçirilirken imla yanlışlığı
              • Biyografik bir romanda anlatılmak isterdim. Böylece kurgu-  ya da dizgi hatası yapılmış olabilir.
               lanmış bir dünyada yaşam biçimim ve yapmayı başardıkla-
               rımla anlatılırken insanların dikkatini çekecek bir biçimde   Etkinlik No.: 188
               anlatılacağımı düşünüyorum.
              • Biyografik bir romanda anlatılmak isterdim. Böylece kurgu-  1.  Biyografik metinler öğretici metinlerdir ve bilgiye, belgeye,
               lanmış bir dünyada yaşam biçimim ve yapmayı başardıkla-  araştırmaya dayalı olarak meydana getirilirler. -miş’li geçmiş
               rımla anlatılırken insanların dikkatini çekecek bir biçimde   zaman (duyulan geçmiş zaman) kullanılması metne gerçekçili-
               anlatılacağımı düşünüyorum.                  ği arka plana atılmış gibi bir masal havası katmaktadır.
          Etkinlik No.: 186                              2.  Metinden Alınan   Fiil     Fiil
                                                               Cümleler   Yapısı  Fiil Kipi  Kişisi  Fiil Çatısı
           1.  Metinde “özetliyor” ve “denilebilir” kelimeleri çekimli fiildir.
              Çünkü bir kelimenin çekimli fiil olabilmesi için eylem   Fakat hemen yola   Birleşik  Geniş   3. tekil   Edilgen-
              anlamının devam etmesi gerekiyor. Bu kelimeler de eylem   çıkılır.  zaman  kişi  geçişsiz
              anlamını korumuştur. Bir kelimenin çekimli fiil olabilmesinin   Paşa gene başı açık,
              başka bir şartı da kip ve kişi eki ile çekimlenebiliyor olma-  Panama şapkası   Geniş   3. tekil   Etken-
              sıdır. Buna göre “özetliyor” kelimesi şimdiki zaman 3. tekil   elinde, hepsini   Türemiş  zaman  kişi  geçişli
              kişisiyle, “denilebilir” kelimesi de geniş zaman 3. tekil kişisiyle   selamlar.
              çekimlenmiştir.
           2.  a) • Sonradan Üç Anadolu Efsanesi (1976) yazılmıştır.   3.  • Çocuklar düzenli bir eğitim almalıdır.
                • Fıkra ve denemeler Taş Çatlasa’da (1961) toplanmıştır.   • Sanatçılar, toplumun sesi ve sözcüsü olmalıdır.
                • Sonradan Bütün Hikâyeler’de (1967) eski yeni hepsi bir
                 araya getirilmiştir.                       • Kendisine verilen görevi layığıyla yapacaktır.
             b) Edilgen çatılı cümlelerde işin başkası tarafından yapılması   • Bu konunun çözümü için bütün imkânlar seferber edilecektir.
                söz konusu olduğu için etken çatıya göre inandırıcılığı   • Söylenebilecek bütün sözler söylenmiştir.
                zayıftır.                                   • Kitaptaki yazım hatalarının hepsi tarafımdan düzeltilmiştir.
           3.  I (yay ayraç)  : Cümledeki anlamı tamamlayan ve cümlenin
                         dışında kalan ek bilgiler için kullanılmıştır.   4.  • Yemeklerden sarmayı, tatlılardan baklavayı hep sevmişimdir.
              II (yay ayraç)  : Cümledeki anlamı tamamlayan ve cümlenin   • Şair kırmızı rengi, gecenin karanlığını diğer şairlerden farklı
                         dışında kalan ek bilgiler için kullanılmıştır.   bir bakış açısıyla kaleme almıştır.


          530
   526   527   528   529   530   531   532   533   534   535   536