Page 533 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 533
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
ÜNİTE CEVAP ANAHTARI
2. Olası Cevaplar: tırdığımda ana düşünce daha belirgin hâle gelirdi.
Öğrencinin hayal gücüne göre “sakinlik, huzur, karamsarlık” vb. Yazılış amacıma bağlı olarak yazarı teşvik etmek için eserin olumlu
cevaplar kabul edilebilir. yönlerini artırırdım. Böylece mektubumda ana fikrim daha belirgin
hâle gelirdi.
3.
METNİN METNİN METNİN Etkinlik No.: 198
KONUSU AMACI HEDEF KİTLESİ
1. Ana düşünceyi vermektedir.
Mallarme’nin
Bu benzetmeyi
(Malarmi) bir okuyucuyla pay- 2. Olası Cevaplar:
şiirindeki Genel okuyucu İnsan kaderine razı olduğunda manevi olarak huzur bulacaktır.
laşarak onlarda
benzetmenin sanatsal bir duygu kitlesi İnsanın hayatında değiştiremeyeceği şeyler için uğraşması hu-
yazar üzerindeki uyandırmak zursuzluktan başka bir şey vermez.
etkisi
Etkinlik No.: 199
Konu, Amaç ve Hedef Kitle Arasındaki İlişki:
Bir şiirin içeriğini okuyucuyla paylaşarak onlarda estetik bir 1. Yazar, düşünceyi sunarken tartışmacı ve açıklayıcı anlatım tek-
duygu uyandırmak ve okuyucu kitlesini edebiyatla ve sanatla iç niklerini benimsemiş, düşünceyi daha iyi ortaya koyabilmek için
içe bir duruma getirmektir. de bir olayı anlatmış, böylece öyküleme ve betimlemeden fay-
dalanmıştır. Bu farklılıklar bir arada kullanıldığında düşünce de
Etkinlik No.: 195 olay da çok daha anlaşılır olur ve metin zenginleşir.
1. Olası Cevaplar: 2. Yazar, ilk paragrafta değerlendirme ile ilgili görüşlerini tartışma-
Yazar, babasına duygularını zamanında söyleyememiş ve hisle- cı anlatımla sunmuştur. Bunu İsmail Habip Sevük’ün bir değer-
rini hep ertelemiştir. lendirmesini eleştirmek için yapmıştır. Bu bağlamda metin de
“Pişmanlık, kızgınlık, özlem, çaresizlik” gibi duygularını anlat- tutarlıdır. Ancak metnin sonundaki cümle “Buluş güzeldi, etkili
mak istemiş olabilir. idi de doğru değildi.” ile metnin ilk cümlesi “Her değerlendirme
2. Olası Cevaplar: göreceli.” ifadesi ile yazarın kendi ile çelişkiye düştüğünü gösterir.
Oğuz Atay’ın iç hesaplaşma içinde olduğu anlaşılıyor. Roman 3. Altı çizili kelimeler niteleme sıfatıdır. Varlıkların niteliklerini
ya da hikâye yazıyor olsa idi kurguya da ihtiyaç duyacak ve ba- ifade eder. Bu da betimlemedir. Kelimeler çıkarıldığında betim-
basıyla yaşadıklarını konu edinecekti. Hedef kitlesi doğrudan leme ortadan kalkar. Sadece öyküleme tekniği kalır.
okur olurdu. Yazma amacı ise duygularının kaynağını anlatmak 4.
olurdu. Yazma etkinliği, öğrencinin birikimine ve hayal gücüne göre şe-
Bir hikâye yazıyor olsa idi bu konuşmayı babasının mezarı ba- killenecektir.
şında kurgulayabilirdi. Hedef kitle edebî metinlerde okur olduğu Örnek: Avrupa’ya ilk gidişimdi. Masaların etrafında uçuşan kuş-
için eserin hedef kitlesi değişmezdi. Yazma amacı ise bir olay ya ları gördüğümde çok heyecanlanmıştım. Doğa ve insanın bu ka-
da durumla ilgili düşüncelerini paylaşmak olurdu. dar iç içe geçtiği bir büyük kenti ilk kez görüyordum…
3. Kuşak çatışmasının ve iletişimsizliğin etkisiyle yazarın babasıyla Etkinlik No.: 200
arasında sağlıklı bir baba ve oğul ilişkisi olmadığı açık bir şe-
kilde ortadadır. Yazar babasıyla pek samimi bir ilişki yaşamasa 1. Bu soruda öğrencinin, düşünceyi geliştirme yollarından tanık
da ‘’Galiba biz, babacığım, birbirimizi hep böyle anlamadan sev- göstermeyi öğrenmesi ya da metinde tanık göstermenin yolla-
dik.’’ sözüyle birbirlerini sevmekten hiç vazgeçmediklerini ifade rını öğrenmesi amaçlanmaktadır. Yazar; bir düşünceyi ileri sür-
etmektedir. mek, doğruluğunu ispatlamak amacıyla aynı görüşü paylaşan,
destekleyen bir kişinin -bazen karşıt görüşü savunan bir kişi de
Etkinlik No.: 196 olabilir- yazılarından veya konuşmalarından alıntı yapar. Ta-
nıklığına başvurulan kişinin sözü edilen konuda yetkin olması
1. Bir işle meşgul olan ve tüm dikkatini yaptığı işe veren insanlar, gerekir.
zihinsel ve fiziksel açıdan sağlıklı, mutlu ve kaliteli bir hayat yaşarlar. 2. Olası Cevaplar:
2. Olası Cevaplar: Açıklayıcı anlatım ve örneklemeyi bir arada kullanırdım. Dü-
İnsanın yaşamak için bir amaca ihtiyacı vardır. Hayatın ne geti- şüncelerimi daha net ifade etmemi kolaylaştırırdı.
receği bilinmeyeceği için gelecekle ilgili planlar yetenek ve ilgi Okurun ilgisini canlı tutmak için öyküleme ve betimlemeyi bir
alanlarına göre yapılmalıdır. arada kullanır, örneklerden de faydalanırdım.
3. Olası Cevaplar:
3. Yazma etkinliği, öğrencinin birikimine ve hayal gücüne göre şe- Yazının içtenliğini artırmıştır. Okuyucuyla sohbet eder gibi ya-
killenecektir. zılmıştır.
Örnek: …İnsanı asıl çürüten şey boşluktur. Kendini bir şeye
adamamaktır. Vaktini boşu boşuna harcamaktır. Etkinlik No.: 201
Etkinlik No.: 197 1. İnsanlar, enerjilerini başkalarının hayatlarına değil kendi hayat-
larına odakladıklarında daha kazançlı olurlar, anlamını içeren
1. Olası Cevaplar: cümleler kabul edilebilir.
Eleştirisinde yapıcı olmadığını düşünürdüm. Çünkü olumsuz
yönler daha belirgin ifade edilmiş. 2. “Başkalarının düşüncelerine göre kendine değer verme.” cümlesi
Olumlu eleştiriyi ön planda tutmasının daha etkili olacağına metni bütünüyle kapsamaktadır. Yazma etkinliği öğrencinin ya-
inanıyorum. Eserin olumlu yönleri vurgulansa idi bu yazar için ratıcı düşünme becerisine göre şekillenecektir.
teşvik edici olurdu. Etkinlik No.: 202
2. Olası Cevaplar:
Başarı yakalamış eser örnekleri verirdim. Örneklendirmeyi ar- 1. Düşünceyi geliştirme yollarından benzetme kullanılmıştır. Ben-
532