Page 530 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 530

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9


                                                CEVAP ANAHTARLARI
                Orhan Kemal’in kaleminde nasıl samimi, inandırıcı ve benzeri   3.  a) Sözlüğümün kapağı kırmızıya yakın bir renktir. Kapak
                yapılamaz bir şekil aldığı anlatılmakta. Ayrıca kısa cümlelerle   resminde yerli ve yabancı birçok sanatçının iç içe geçmiş
                günlük yaşamda kullanılan dille yazılmış, rahat okunup anla-
                şılan, akılda kalıcı bir yazı.                   siyah-beyaz fotoğrafları yer alıyor. Sözlükteki sanatçılar
                                                                 alfabetik sıraya göre dizilmiştir. Yerli ve yabancı sanatçılar
             2.  İlk olarak anlatımın öğretici metin ciddiyetinden uzak, hikâye   olmak üzere kitap iki bölüme ayrılmıştır. Kitabın girişinde
                gibi akıcı olmasını sağlar. Bir sanatçının başka bir sanatçının   benim bu sözlüğü hazırlarken takip ettiğim yol, yararlandı-
                fikir alışverişinde bulunduğu insanları, duygu ve düşünceleri-  ğım kaynaklardan bahseden bir ön söz var.
                nin beslendiği ortamları az ya da çok bilmesi mümkündür. Bu   b) Biyografilerini aldığım yazarlardan bir kısmı, hayatını
                bilgiler yaptığı tespitlerin daha isabetli olmasını sağlayabilir.   kaybetmiş veya yeni bir eser yazmış olabilir. İki yıl içinde
                Yansıtmak istediği duygu ve izlenimleri dile getirirken güçlük   ünlenmiş, yeni yetişen farklı çizgide ilerleyen ve umut
                çekmez.                                          vadeden sanatçılara sözlüğümde yer vermek isteyebilirim
             3.  Fark olacaktır. Çünkü yıllar önce yaşamış bir sanatçıyı yazarsa   ya da umut vadeden ve yeni yetişen sanatçıların, yeni
                ona uzaktan bakma imkânı olacak. Tarih onunla ilgili yargısını   şeyler üretemediği için silinip gitmesi üzerine o isimleri
                az ya da çok vermiş olacak. Duygusallıktan uzak kalabilecek.   biyografi sözlüğümden çıkarmak isteyebilirim. Bu bilgileri
                Öznel davranma ihtimali azalacak.                güncellemem için sözlüğümün üzerinde yeniden çalışmam
                                                                 gerekebilir.
             4.  a)  Evet vardır. Selim İleri, Orhan Kemal ile ilgili duygularını
                   ve kişisel hesaplaşmalarını sanki özür diler gibi, özlem   Etkinlik No.: 184
                   ve sevgi dolu, hüzünlü bir üslupla ifade etmiştir. Ayrıca
                   onun işlediği konuları ve sahip olduğu tarzı artık kimsede   1.  a) Her üç sanatçı da sadece öğretici metin türlerinde eserler
                   görmediğini belirterek özel ve yeri doldurulamaz bir   vermiş sanatçılar değil, aynı zamanda şair kimliği olan
                   edebiyatçı olduğunu vurgulamıştır. Bu da Orhan Kemal’in   kişilerdir. Dolayısıyla bu durumun eserlerine de yansıdığını
                   ardından bundan sonra göremeyeceğimiz bir bakış tarzına   söyleyebiliriz. Kısa cümle kuruluşları, ahenkli söyleyişler
                   olan özlemi ifade etmektedir.                 metinlerdeki dikkat çekici yönlerdendir. Ancak Mithat
                b) • Roman türünde bir eserinde yer almak isterdim. Beni   Cemal Kuntay’ın metninde Arapça ve Farsça bazı kelime
                   bütün boyutlarımla, geçmişimle ve hayal gücünün izin   tamlamaların kullanılması, sıralı cümle yapılarını çok
                   verdiği ölçüde geleceğimle yazmasını isterdim.  kullanması açıklığı, akıcılığı zorlaştırmaktadır. Diğer iki
                  • Hikâye türünde yer almak isterdim. Benimle tanıştığında   metinde ise daha akıcı, daha samimi, senli benli bir anlatım
                   dikkatini çeken en belirgin özelliğimi yansıtacak kısa ama   söz konusudur.
                   etkili, akılda kalıcı bir metinde dile getirilmek hoşuma   b) Mithat Cemal Kuntay’ın metnini beğendim. Çünkü daha
                   giderdi.                                      ağırbaşlı, ciddi bir tutumla yazısını kaleme almış. Mehmet
                  • Anı türünde yazacağı bir kitapta yer almak isterdim.   Âkif’in şiir anlayışından bahsederken düşüncelerini
                   Çünkü o zaman kurmaca bir karakter olmayacak, değiş-  gerekçelendirerek vermiş. Bu durum okuyucunun zihninde
                   tirilmeyecek, neysem o şekilde olduğum gibi tarihteki bir   oluşabilecek soruları da cevapladığı anlamına gelmektedir.
                   sayfa olarak yer bulabileceğim.               Halit Fahri Ozansoy’un metnini beğendim. Çünkü
                c) • İsterdim. Yaşadıklarını, pişmanlıklarını olduğu gibi ifade   Süleyman Nazif’i anlatırken yaptığı benzetmeler, tasvirler
                    etmekten çekinmiyor. Beni her yönden ele alacağını,   oldukça etkileyici idi. Ani inişler ve çıkışlar içinde anlatmış
                    olumlu ve olumsuz yönlerimi birlikte anlatacağını ama   şairi. Nazif’in dehşete düşüren görünümünden bahse-
                    duygusal bir üslubu olduğu için insani taraflarımı ön   derken bir anda onun için aslında çirkin denilmeyeceğini
                    plana çıkaracağını düşünüyorum.              söylemesi gibi.
                   • İstemezdim. Çok duygusal bir sanatçı. Yaşamın katı   Oktay Akbal’ın metnini beğendim. Çünkü yazar, metnini
                    gerçeklerinden kaçan, geçmişe ve geçmişte kalan güzel   çok samimi bir dille yazmış. O, Özdemir Asaf’ı anlatır-
                    günlere sığınarak mutlu olan bir insan. Böyle bir kişilik   ken sanki biz de yanında Akbal’la beraber yaşananları
                    hayal gücünü harekete geçirerek beni olduğumdan farklı   seyrediyor gibiyiz. Yani anlatımı o derece gerçekçi, o derece
                    biri hâline getirebilir diye düşünüyorum.    bizden.
                                                            2.  Cumhuriyet Dönemi, nesir alanında gelişmelerin yaşandığı
             Etkinlik No.: 183
                                                               bir dönemdir. Çağımızın düşünce çağı olması, öğretici metin
             1.  Biyografimde çocukluk anılarıma daha çok yer vermesini,   türüne ilgiyi arttırmıştır. Biyografi türü aracılığı ile de kişinin
                 özellikle ilkokuldayken veya ortaokuldayken arkadaşlarımla   yaşamından hareketle okura bazı mesajlar verilmeye, yol göste-
                 oynadığım oyunlardan, sevdiğim çizgi filmlerden, yaptığım   rilmeye çalışılır. Biyografi türündeki metinler, aynı zamanda
                 muzurluklardan ayrıntılı ama okuyanı sıkmayacak şekilde,   dönemi aydınlatması yönüyle de ilgi çekicidir.
                 eğlenceli bir dille bahsetmesini tavsiye ederdim. Biyografimi   Etkinlik No.: 185
                 çocukların anlayıp daha rahat kavrayabileceği cümlelerle
                 anlatmasını (yalın, açık, duru bir dil) önerirdim. Biyografime   1.  Evet. Anlatıcı, Stendhal’ı kapalı bir ortamda (Muhtemelen
                 beni anlatan, beni çağrıştıracak vb. kısa bir şiir, tekerleme,   evidir.) görünüşü ve başka insanların kendisi hakkındaki yar-
                 karikatür ile başlamasının da uygun olabileceğini belirtirdim.  gılarını düşünürken gösteriyor. Onun akşamki planlarından,
             2.  Ben Orhan Veli adlı metin şiir biçiminde yazılmış. O yüzden   başka insanlarla buluştuğunda onlara karşı nasıl davranaca-
                yapacağım ilk şey Orhan Veli’nin şiirde anlattıklarını düz yazı   ğından bahsedip karakteri bir olay içine yerleştirerek anlatıyor.
                şekline getirmek. Çünkü biyografiler düzyazı metinleridir.   Hikâyedeki olay, kişi, yer, zaman kavramlarını biyografik bir
                Şiirde Orhan Veli, öz yaşam öyküsünü anlatmıştır. O yüzden   metindeki gerçek bir kişiliği bu unsurların içine yerleştirerek
                o anlatımı değiştirip başkasının kaleminden Orhan Veli’nin   kullanmıştır.
                anlatılmasını sağlarım. Bunun için de şiirdeki birinci kişili   2.  • Yaşar Kemal’in biyografisini yazmasını isterdim. Çünkü
                anlatımı değiştirip üçüncü kişili anlatım yapardım. Bu şekilde   Anadolu insanının serüvenini destansı bir şekilde, özümüze
                metni içerik olarak öz yaşam öyküsünden çıkarıp yaşam öykü-  uygun dile getirmiş, Nobel alabilecek derecede yetenekli ve
                sü türüne yaklaştırırım.                        değerli bir insandır. Bir klasiktir.


                                                                                                   529
   525   526   527   528   529   530   531   532   533   534   535