Page 521 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 521

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
           3.    1. Adım      2. Adım      3. Adım       2.  Bir iş başvurusu yaparken,yeni bir ortama girerken veya yeni
              Biyografi yazarını  Kaynakçaların   Güvenli internet   bir insanla tanışırken, biriyle dertleşirken kendimizi anlatabiliriz.
              araştırırdım.   yazımına, ne-  sitelerini veya o   3.  Evet. Çünkü çok eğlenceli ve mizahi bir dili olduğunu gördüm.
              Alanında yetkin   lerden yararlan-  sanatçıyla ilgili   Eserlerinde de bu dili kullanmışsa okumaktan büyük keyif
              olup olmadığını   dığına dikkat   bilgi veren başka   alacağımı düşündüğüm için eserlerine bakmak ve onu ayrıntılı
              öğrenirdim.  ederdim.     kitapları tarar-    tanımak için araştırma yapardım.
                                        dım. Bilgilerin tu-
                                        tarlılığını kontrol   Hayır. Çünkü sohbet havasıyla yazmış metnini. Ben biraz daha
                                        ederdim.            ciddi ve bilimsel dille yazılmış eserleri okumayı seviyorum.
                                                         4.  a)  Çok titiz bir çalışma şekli olduğu için bu hatanın neyden
          Etkinlik No.: 148
                                                              kaynaklandığını bulmaya çalışır. Tekrar hataya düşmemek
           1. a) Sait Faik’in biyografisinde tarihlerin belirli bir sırayla veril-  için. Bir sonraki sayıda da düzeltme yazısı yazacağını
               mesi,                                          düşünüyorum.
               Gerçekliğin, yaşanmışlığın nesnel bir anlatımla dile getiril-  b)  Hatanın neden veya kimden kaynaklandığını bulmaya
               mesi,                                          çalışacaktır. Kişiden kaynaklanıyorsa öfkelenmeden yaşının
               Örneklemelerin ve açıklayıcı bir  anlatımın kullanılması   verdiği bir olgunlukla bunu kişiye aktaracağını düşünüyo-
               metni inandırıcı kılan ögelerdir.              rum. Farklı bir sorundan kaynaklanmışsa (makinelerdeki
             b) Görseller kullanılmasını isterdim. Doğduğu ev, okuduğu   arıza, yanlış anlamalar gibi) bununla ilgili tüm çalışanları
               okullardan vb. bahsetmesini beklerdim.         toplayıp bir toplantı yapabileceği kanısındayım.
                                                            c)  Kesinlikle çalışmak isterim. Çok çalışkan, titiz, bir de me-
           2.  Aile hayatı – Eğitim hayatı – Özel hayatı – Edebî hayatı   tinden çıkarımlarıma göre mizahi bir yapısı var. Çalışanla-
                                                              rına ve arkadaşlarına güven veren bir karakter bana da çok
          3.  Sahip olunan sosyoekonomik imkânlar kişiyi pek çok açıdan   şey katar.
             etkiler: sosyal çevre, eğitim hayatı, kültürel yönü vs. Bu özel-     Kesinlikle çalışamam. Hafta sonları bile çalıştığını ve işinde
             likler, kişinin hayata bakış açısını da belirler. Çünkü ekonomik   çok titiz olduğunu söylüyor. Ben, biraz rahatıma düşkünüm.
             sıkıntı çeken bir insanın hayata bakışı ile ekonomik refaha sahip
             birinin hayata bakışı bir değildir. Bir taraf temel ihtiyaçları için   Etkinlik No.: 151
             mücadele verirken diğer taraf isteklerinin peşinde olacaktır.
             Dolayısıyla  sosyoekonomik  statüsü  yüksek  insanların  eğitim,   1.  Anne ve babasıyla ilişkilerinin nasıl olduğunu, kendisinin bir
             kültürel birikim vs. elde etme imkânları daha fazladır.  baba olarak çocuklarına nasıl yaklaştığını, şiirlerini gerçek
                                                            bir kişiye mi yazdığını, devlet yönetimiyle ilgili pek çok şeyi
          Etkinlik No.: 149                                 öğrenmek ve şiirlerinden örnekler görmek isterdim.
          1.  a) Sanatçının yazdığı eserler, annesine yazdığı mektuplar, hak-  2.  Osmanlı Devleti’nde böyle bir uygulamanın olması farklı fikir-
               kında yazılmış farklı kaynaklar kullanılmıştır.  lere değer verildiğini, o dönemde fikir özgürlüğünün olduğunu
             b) Geniş bir araştırma yapılmalıdır. Hayatı yazılacak kişiyle ilgi-  göstermektedir. Çünkü insanların birbirlerinin görüşlerine
               li her türlü bilgi, belge, haber, yazı araştırılmalı ve tüm ayrın-  saygı duyması, farklı fikirlerin dile getirilmesini ve doğruya
                                                            ulaşılmasını da beraberinde getirir.
               tılara ulaşılmalıdır. Mümkünse yaşamı konu edilen kişinin
               tanıdıkları ve kendisiyle kısa da olsa bir teması olan insanlar-  3.  Sanatçı ruhlu insanlar, daha yenilikçi, daha yaratıcıdırlar. Bakış
               la görüşülmeli, elde edilen bilgiler tarafsızca ve gerçekçi bir   açıları daha geniştir. Olaylara farklı açılardan bakabilirler.
               üslupla dile getirilmelidir.                 Sorunlara yaklaşımları, diğer insanlara göre çözüm odaklıdır.
           2.  Gerekçe: Yaşadığı dönemin ileri gelenlerinden, gelecek vade-  Empati yetenekleri gelişmiş olup anlayış sahibidirler. Dolayı-
             den bir gençtir ve devlet, onu yurt dışına yollayarak yatırım   sıyla bu niteliklere sahip birinin devlet yönetiminde olması
             yapmıştır.                                     aydınlık günler demektir, mutlu toplum demektir.
             Gerekçe: Bir eser meydana getirmiştir.      4.  Öncelikle dil ile ilgili unsurları değiştirirdim. Başlıkta ve
             Gerekçe: Dönemine göre ileri sayılacak bir dil anlayışıyla ede-  metinde kullanılan kelimeleri değiştirirdim. Gerçek anlamlı
             biyat alanındaki farklılığını göstermiştir. (Herhangi bir alanda   kelimeler yerine daha çok mecaz ve yan anlamlı kelimeler kul-
             başarılı olmuş kişilerin kendi alanlarına yaptıkları katkıların   lanırdım. Anlatımda sanatlara yer verirdim. Hayal ögelerinden
             biyografilerinde dile getirilmesi doğaldır.)   yararlanırdım vb.
          3.  Osmanlı atasözlerini bir araya getirdiği çalışması, daha sonra   Etkinlik No.: 152
             yapılabilecek çalışmalara örnek olması açısından önemlidir. Ay-
             rıca ilk Türkçe oyun olan Şair Evlenmesi edebiyat tarihimiz için   1.  Kavuklu Hamdi, geleneksel Türk tiyatrosuna emek vermiş,
             öncü ve önemli bir eserdir. Şair Evlenmesi, yazıldığı zamanın   katkıda bulunmuş, türün önemli eserlerini bırakmış bir insan
             diline göre yazı dilinde daha sonra meydana gelen gelişmelerin   olduğu için konu olarak seçilmiştir.
             ilk örneklerinden sayılır.                     Ben olsaydım (Buraya öğrenci ilgisini çeken bir tiyatro sanatçı-
                                                         2.
          Etkinlik No.: 150                                 sının adını yazar.) Afife Jale’nin biyografisini yazmak isterdim.
                                                            Çünkü (Buraya öğrenci o kişiyi seçmesinin kendisine göre
          1.  Kim    Ne   Ne zaman  Niçin  Nerede  Nasıl    gerekçesini yazar.) o, Türk tiyatrosunun ilk Müslüman-Türk
              anlat-  anlat-  anlatmış?  anlatmış?  anlat-  anlat-  kadın oyuncusudur. Tiyatro sevgisinin simgesi olan ve bugün,
              mış?   mış?                  mış?   mış?      adına ödüller verilen önemli bir sanatçıdır.
                                 Kendini                 3.
                                 okur kitlesi-   Samimi     a)  Bu amaç doğrultusunda kişiliği, eserlerinin konusu ve
              Yusuf                                           sergilendiği dönemde seyirciden aldığı tepkinin nasıl
              Ziya   Kendi       ne tanıtmak,    ve mi-       olduğundan ve kendinden sonra bu sanata gönül veren
              Ortaç  yaşamını    gençlere        zahi bir
                                 örnek olmak     dille        insanları nasıl etkilediğinden bahsedilebilirdi.
                                 için

          520
   516   517   518   519   520   521   522   523   524   525   526