Page 521 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 521
TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9 Ortaöğretim Genel Müdürlüğü
CEVAP ANAHTARLARI
3. 1. Adım 2. Adım 3. Adım 2. Bir iş başvurusu yaparken,yeni bir ortama girerken veya yeni
Biyografi yazarını Kaynakçaların Güvenli internet bir insanla tanışırken, biriyle dertleşirken kendimizi anlatabiliriz.
araştırırdım. yazımına, ne- sitelerini veya o 3. Evet. Çünkü çok eğlenceli ve mizahi bir dili olduğunu gördüm.
Alanında yetkin lerden yararlan- sanatçıyla ilgili Eserlerinde de bu dili kullanmışsa okumaktan büyük keyif
olup olmadığını dığına dikkat bilgi veren başka alacağımı düşündüğüm için eserlerine bakmak ve onu ayrıntılı
öğrenirdim. ederdim. kitapları tarar- tanımak için araştırma yapardım.
dım. Bilgilerin tu-
tarlılığını kontrol Hayır. Çünkü sohbet havasıyla yazmış metnini. Ben biraz daha
ederdim. ciddi ve bilimsel dille yazılmış eserleri okumayı seviyorum.
4. a) Çok titiz bir çalışma şekli olduğu için bu hatanın neyden
Etkinlik No.: 148
kaynaklandığını bulmaya çalışır. Tekrar hataya düşmemek
1. a) Sait Faik’in biyografisinde tarihlerin belirli bir sırayla veril- için. Bir sonraki sayıda da düzeltme yazısı yazacağını
mesi, düşünüyorum.
Gerçekliğin, yaşanmışlığın nesnel bir anlatımla dile getiril- b) Hatanın neden veya kimden kaynaklandığını bulmaya
mesi, çalışacaktır. Kişiden kaynaklanıyorsa öfkelenmeden yaşının
Örneklemelerin ve açıklayıcı bir anlatımın kullanılması verdiği bir olgunlukla bunu kişiye aktaracağını düşünüyo-
metni inandırıcı kılan ögelerdir. rum. Farklı bir sorundan kaynaklanmışsa (makinelerdeki
b) Görseller kullanılmasını isterdim. Doğduğu ev, okuduğu arıza, yanlış anlamalar gibi) bununla ilgili tüm çalışanları
okullardan vb. bahsetmesini beklerdim. toplayıp bir toplantı yapabileceği kanısındayım.
c) Kesinlikle çalışmak isterim. Çok çalışkan, titiz, bir de me-
2. Aile hayatı – Eğitim hayatı – Özel hayatı – Edebî hayatı tinden çıkarımlarıma göre mizahi bir yapısı var. Çalışanla-
rına ve arkadaşlarına güven veren bir karakter bana da çok
3. Sahip olunan sosyoekonomik imkânlar kişiyi pek çok açıdan şey katar.
etkiler: sosyal çevre, eğitim hayatı, kültürel yönü vs. Bu özel- Kesinlikle çalışamam. Hafta sonları bile çalıştığını ve işinde
likler, kişinin hayata bakış açısını da belirler. Çünkü ekonomik çok titiz olduğunu söylüyor. Ben, biraz rahatıma düşkünüm.
sıkıntı çeken bir insanın hayata bakışı ile ekonomik refaha sahip
birinin hayata bakışı bir değildir. Bir taraf temel ihtiyaçları için Etkinlik No.: 151
mücadele verirken diğer taraf isteklerinin peşinde olacaktır.
Dolayısıyla sosyoekonomik statüsü yüksek insanların eğitim, 1. Anne ve babasıyla ilişkilerinin nasıl olduğunu, kendisinin bir
kültürel birikim vs. elde etme imkânları daha fazladır. baba olarak çocuklarına nasıl yaklaştığını, şiirlerini gerçek
bir kişiye mi yazdığını, devlet yönetimiyle ilgili pek çok şeyi
Etkinlik No.: 149 öğrenmek ve şiirlerinden örnekler görmek isterdim.
1. a) Sanatçının yazdığı eserler, annesine yazdığı mektuplar, hak- 2. Osmanlı Devleti’nde böyle bir uygulamanın olması farklı fikir-
kında yazılmış farklı kaynaklar kullanılmıştır. lere değer verildiğini, o dönemde fikir özgürlüğünün olduğunu
b) Geniş bir araştırma yapılmalıdır. Hayatı yazılacak kişiyle ilgi- göstermektedir. Çünkü insanların birbirlerinin görüşlerine
li her türlü bilgi, belge, haber, yazı araştırılmalı ve tüm ayrın- saygı duyması, farklı fikirlerin dile getirilmesini ve doğruya
ulaşılmasını da beraberinde getirir.
tılara ulaşılmalıdır. Mümkünse yaşamı konu edilen kişinin
tanıdıkları ve kendisiyle kısa da olsa bir teması olan insanlar- 3. Sanatçı ruhlu insanlar, daha yenilikçi, daha yaratıcıdırlar. Bakış
la görüşülmeli, elde edilen bilgiler tarafsızca ve gerçekçi bir açıları daha geniştir. Olaylara farklı açılardan bakabilirler.
üslupla dile getirilmelidir. Sorunlara yaklaşımları, diğer insanlara göre çözüm odaklıdır.
2. Gerekçe: Yaşadığı dönemin ileri gelenlerinden, gelecek vade- Empati yetenekleri gelişmiş olup anlayış sahibidirler. Dolayı-
den bir gençtir ve devlet, onu yurt dışına yollayarak yatırım sıyla bu niteliklere sahip birinin devlet yönetiminde olması
yapmıştır. aydınlık günler demektir, mutlu toplum demektir.
Gerekçe: Bir eser meydana getirmiştir. 4. Öncelikle dil ile ilgili unsurları değiştirirdim. Başlıkta ve
Gerekçe: Dönemine göre ileri sayılacak bir dil anlayışıyla ede- metinde kullanılan kelimeleri değiştirirdim. Gerçek anlamlı
biyat alanındaki farklılığını göstermiştir. (Herhangi bir alanda kelimeler yerine daha çok mecaz ve yan anlamlı kelimeler kul-
başarılı olmuş kişilerin kendi alanlarına yaptıkları katkıların lanırdım. Anlatımda sanatlara yer verirdim. Hayal ögelerinden
biyografilerinde dile getirilmesi doğaldır.) yararlanırdım vb.
3. Osmanlı atasözlerini bir araya getirdiği çalışması, daha sonra Etkinlik No.: 152
yapılabilecek çalışmalara örnek olması açısından önemlidir. Ay-
rıca ilk Türkçe oyun olan Şair Evlenmesi edebiyat tarihimiz için 1. Kavuklu Hamdi, geleneksel Türk tiyatrosuna emek vermiş,
öncü ve önemli bir eserdir. Şair Evlenmesi, yazıldığı zamanın katkıda bulunmuş, türün önemli eserlerini bırakmış bir insan
diline göre yazı dilinde daha sonra meydana gelen gelişmelerin olduğu için konu olarak seçilmiştir.
ilk örneklerinden sayılır. Ben olsaydım (Buraya öğrenci ilgisini çeken bir tiyatro sanatçı-
2.
Etkinlik No.: 150 sının adını yazar.) Afife Jale’nin biyografisini yazmak isterdim.
Çünkü (Buraya öğrenci o kişiyi seçmesinin kendisine göre
1. Kim Ne Ne zaman Niçin Nerede Nasıl gerekçesini yazar.) o, Türk tiyatrosunun ilk Müslüman-Türk
anlat- anlat- anlatmış? anlatmış? anlat- anlat- kadın oyuncusudur. Tiyatro sevgisinin simgesi olan ve bugün,
mış? mış? mış? mış? adına ödüller verilen önemli bir sanatçıdır.
Kendini 3.
okur kitlesi- Samimi a) Bu amaç doğrultusunda kişiliği, eserlerinin konusu ve
Yusuf sergilendiği dönemde seyirciden aldığı tepkinin nasıl
Ziya Kendi ne tanıtmak, ve mi- olduğundan ve kendinden sonra bu sanata gönül veren
Ortaç yaşamını gençlere zahi bir
örnek olmak dille insanları nasıl etkilediğinden bahsedilebilirdi.
için
520