Page 513 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 513

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARIARLARI
                                              CEV AP ANAHT
                                                           iletişim hâlinde olsa da başkaları ile paylaşmak istemediği ken-
          Etkinlik No.: 102
                                                           dine ait özel bir alanı vardır. Çünkü içimizden geçen her düşün-
          1.  Mekân; olaya dayalı metinlerde olayın gerçekleştiği, şahısların   cenin başkaları tarafından bilinecek olması, bizi hayat karşısında
             içinde yaşadıkları, tarihi ve sosyolojisi olan bir dekordur. Bu-  savunmasız ve güçsüz bırakabilir.
             nunla birlikte mekân; şahısların içinde bulundukları çevreyi al-  3.  Yazarın hiçbir ayrıntıyı atlamadan metni anlatması mümkün
             gılayış biçimlerini, ruhsal ve ekonomik durumlarını, karakterle-  değildir. Yazar bazı mekânları, durumları, kişileri, duyguları de-
             rini açıklama yolunda bize imkânlar sunabilir. Biz bir mekâna   taylı bir şekilde anlatırken bazılarını da çok kısa bir şekilde ifade
             bakarak o mekânın hangi kültüre, topluma ait olduğunu anla-  edebilir. Bazı yerleri atlayabilir, bazı yerleri de özetleyerek anlatır.
             yabiliriz. Bu bakımdan eğer metindeki mekânları değiştirecek   Kısacası yazar, eserinde anlattığı olayları, mekânları, durumları
             olursak bir anlamda metni, metinde anlatılanların sosyolojisini   ve insanları tüm ayrıntılarıyla değil seçme ve ayıklama yaparak
             de değiştirmiş oluruz.                        anlatır. Öğrenciden yazarın  bazı anlatım tekniklerinden fayda-
           2.  Kurgulanmış metinlerde kullanılan mekân sayesinde kurgu   lanarak eserinde her detayı anlatmayacağı düşüncesine ulaşması
             dünya görünürlük kazanır. Böylece roman yazarı, mekân üzerin-  beklenir.
             den oluşturduğu dünyayı kendine göre yorumlama ve zengin-
             leştirme yoluna gider. Aktarmak istediği dünyayı belirgin özel-  Etkinlik No.: 105
             likleri ile bilinçaltımıza kodlar. Öğrenciden romanlarda mekân
             ve mekânın anlatımının okura sunduğu imkânlar düşüncesine   1.  Örnek cevap:
             varması beklenir.                              Eğer bu eserdeki kişiyi gerçek yaşamda tanıyor ve mekânları da
           3.  Örnek cevap:                                 biliyor olsaydım yazarın benim bu bildiklerimi ne kadar gerçek
                                                            şekilde eserine yansıtıp yansıtmadığına bakardım. Karşılaştır-
              İnsan  çok  uzun  zaman  ayrı  kaldığı  bir  yere  yıllar  sonra  geri   malar yapardım. Cevap yoruma açıktır.
              döndüğünde geçmiş ile şimdiki zaman arasında bir kıyas hâ-
              linde bulabilir kendini. Eskiden o mekâna dair hatırladıklarının   2.  Bir olayı anlatmak yerine çoğu zaman Mümtaz’ın zihninden ge-
              hâlâ orada olup olmadığını, değişip değişmediğini kontrol eder   çenlerin, çevreye bakışının anlatılması metnin yavaş ilerlemesi-
              zihninde. Tanıdığı insanları arar gözleri. Öğrenciden mekân   ne neden olmuştur. Bu noktada okur, metinde hareket eksikliği
              algısının kişinin yaşamı ile yakından ilgili olduğu düşüncesine   yaşayabilir ve metni okurken heyecana kapılmayabilir. Betimle-
              varması beklenir.                            melerin uzun oluşu aynı zamanda metnin hızını ve sürükleyici-
                                                           liğini engellemiştir.
           Etkinlik No.: 103
                                                         3.  Metinde Mümtaz’ın gözünden mekâna dair izlenimlerin anla-
                                                            tılması nesnel betimlemenin önüne geçmiştir. Dolayısıyla an-
           1.  Romanın temel ögelerinden biri anlatıcıdır. Yazar eğer bir hikâ-  latım Mümtaz'ın gözünden, onun önem verdiği ayrıntıların ön
              yeyi bize aktarmak istiyorsa bunu sadece anlatıcı sayesinde ger-  plana çıkarılmasıyla yapılmaktadır. Karakterin duygusallığının
              çekleştirebilir. Yaşananları ve yaşanacakları bize aktaran, bilme-  mekân tasvirlerine yansıması, yer yer gerçekçiliğin geri plana
              mizi sağlayan anlatıcıdır. Öğrenciden olaya dayalı metinlerde   itilmesini kaçınılmaz hâle getirebilir. Örneğin Müm taz’ın fırının
              anlatıcının gerekliliği sonucuna varması beklenir.  önünü anlattığı bölüm tam da bu izlenimi karşılar niteliktedir.
           2.  Muhtemel cevaplar:
             Anlatıcının roman karakterlerini tanıtması karakterler hakkında   Etkinlik No.: 106
             fikir sahibi olmamı sağlar. Bu da ro manı benim açımdan daha
             anlaşılır hâle getirir. Kişilerin tanıtılması, roman kişilerinin olay-  1.  Her edebî metin, yazıldığı dönemin dil özelliklerine dair ipucu
             lar karşısında gösterecekleri tavırları ön ceden tahmin edebilece-  verir.  Ufunetli, şahnişini, kabuğiyle, neş’esi,  vb. kelimeler döne-
             ğim anlamına gelmesi demektir.                min Türkçesine dair bize bilgi vermektedir. Yazarların kulladığı
             Anlatıcının roman kişilerini romanın hemen başında okura ta-  kelimeler “sıfatlar, fiiller, isimler...” onların tercihlerinin mahsu-
                                                           lüdür. Bu tercihler, yazarın üslubuyla ilgili bize bilgi verir.
             nıtması, kişiler hakkında fikirler edinmiş olarak romanı okuya-
             cak olmam, eserin gizemini ortadan kaldırabilir. vb.  2.  Uzun tasvirlere yer verirdim. Mekânların  ve insanların anlatıldı-
                                                           ğı dışa yönelik  tasvirler ile eşyanın kişiler üzerindeki etkisini ve
           3.  Eski günlerini ve arkadaşlarını özleyen, gözlem yeteneği oldukça   insanların karakter analizine dönük iç tasvirler yazarın niyetinin
             iyi, polisiye romanlar okumayı seven, biraz heyecanlı, uyumlu,   ve duygularının anlaşılmasında önemli bir işleve sahiptir.
             anne sevgisi ve şefkatine ihtiyacı olan birisidir.   Uzun tasvirlerden kaçınırdım. Ben hareketin, bir kamera dina-
             Cevabı yoruma açıktır.                        mizminin olduğu anlatımları tercih ediyorum. Tasvirler okurun
           4.  Eski günleri hatırlamak insana hüzün verebilir, kalbinde bir bu-  metinden kolayca kopmasına, eseri bırakmasına neden oluyor.
             rukluk oluşturabilir. Neşeli anlarımız bile aklımıza gelse geçmişi   3.  Öğrenciler kendi metinleriyle yukarıdaki metni karşılaştırırlar.
             hatırlamak bize acı verebilir Sayın Anlatıcı. Dertleşmeye ihti-  Doğal olarak dilde ve üslupta değişiklikler olacaktır. Bu değişik-
             yacın varsa ben buradayım. Ama sanırım senin dertleşmekten   liklerin nedenleri üzerinde durulur.
             daha çok anlatmaya ihtiyacın var. Peki, can kulağıyla seni dinli-
             yorum. Hadi en baştan başla… Sorunun cevabı yoruma açıktır.  Etkinlik No.: 107
           Etkinlik No.: 104                            1.  “Aynı”, “milyon” ve “geçiyor” kelimelerinin tekrarıyla metindeki
                                                           durumun sıkıcılığı ve sürekliliği dile getirilmek istenmiştir.
           1.  Annenin çocuğuna olan özlemi, ona sımsıkı sarılması okura el-
              bette bir duygu yansıtacaktır. Bunun yanında diyaloglar, insan-  2.  Aynı paragrafı yinelemeler kullanmadan yazdığımızda parag-
              ların davranışlarını, bu davranışların anlamlarını tamamlayan   raftaki monotonluk ve süreklilik duygularının verilemediği gö-
              unsurlardandır. Metinde diyaloğa yer verilmiş olması, okurun   rülmektedir. Yinelemeler, sadece anlam olarak değil, paragrafın
              duygu dünyasını etkileyecektir.              akıcılığını da sağladığından yinelemeler olmadan kurulan pa-
                                                           ragraf bu akıcılıktan yoksun oluyor.
           2.  Romanlarda kişilerin okur tarafından daha iyi anlaşılabilmesi
             için onun dediklerinin yanında düşündükleri de dile getirilebilir.   3.  Metinde Salih’in kolunu Yemen’de kaybettiği açık bir şekilde
             Oysa insan her ne kadar sosyal bir varlık olarak farklı insanlarla   söylenmemiş. Onun yerine Yemen Türküsü ve peşine sorulan
                                                           sorularla duygu, okuyucuya hissettirilmek istenmiştir.

          512
   508   509   510   511   512   513   514   515   516   517   518