Page 510 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 510

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9


                                                CEVAP ANAHTARLARI
                 ifade edilmiştir. Bir bakıma gerçeğin kaçınılması tercih edilen,   Yanlıştır çünkü insan sadece kendini düşünürse mutlu ve
                 karşılaşılmak istenmeyecek bir şey olduğunu söylemiştir.   başarılı olur.
                 Ancak kurt için pek de ikna edici olmamıştır. Çünkü zaten
                 kurt gerçeğin arayışı içinde değildir.     Etkinlik No.: 86
             4.  Yün yığını ifadesi kuzunun henüz etinin bile olmadığının, çok   1.  a) Tavus kuşları gösterişli olduğu için onlara benzeme isteği
                küçük olduğunun ve savunmasızlığının ifadesidir.  olabilir.
             5.  Kurt için: Haydut/ Kuzu için:                 b) Doğru bulmuyorum. Çünkü insan olduğu gibi görünmelidir
                “Kuzu” ifadesi zaten küçük çocuklar, bebekler ve annelerin   ya da göründüğü gibi olmalıdır. Dışını ne kadar değiştirirse
                                                                değiştirsin kim olduğu, karakteri değişmeyecektir.
                yavruları için kullandığı bir ifadedir. Bu sebeple “yavru”, ya da
                “yavrucak” olabilir.                        2.  İnsanların olduğu gibi görünmesi ya da göründüğü gibi olması
                                                               önemlidir. Sürekli başkası gibi olmak isteyenlerle arkadaşlık
             Etkinlik No.: 83                                  yapmaktan uzak durmayı tercih ederim.
                                                            3.  a)  Katılıyorum. Çünkü olduğundan farklı görünmeye çalışmak
             1.  a)  “Sersemce bir kaplumbağa yuvasından bıkar, dünyayı dolaş-  bir tür hırsızlıktır.
                  mağa kalkar.”
                b) “Tombul teyze iki ördeğe bu güzel niyetini açar.”  b)  Anlatıcı bu durumların tehlikesinden dolayı uzak durmak
                                                                gerektiğini düşünüyor olabilir.
                c) “Kuşlar yolcuyu taşımak için bir makina yapar.”
                                                            4.  Doğru buluyorum. Bu kendi türüne bir ihanet ve türünü
                d) “Ölümünün sebebi de boşboğazlığı olur.”     beğenmemedir.
             2.  Cümleleri kurallı hâle getirdiğimizde metnin akıcılığının   Doğru bulmuyorum. Çünkü onu uyararak, gerçekleri görme-
                kaybolduğunu görüyoruz. Bu nedenle anlatımda akıcılığı   sini sağlayarak kendi özelliklerinin farkına varmasını sağlaya-
                sağlamak için yazarın bilerek devrik cümleler kullandığını   bilirlerdi.
                söyleyebiliriz.                             Etkinlik No.: 87
             3.  a) “yolcu”, “lapacı hayvan”, “kaplumbağaların kraliçası”
                b)  Evet, katkıda bulunmuştur. Yazar sürekli kaplumbağa kap-  1.  Evet, ben de bazen bir sorun yaşadığımda çevremde aklına
                                                              ve sağduyusuna inandığım insanların görüş ve önerilerinden
                  lumbağa deseydi anlatım sıkıcı ve yorucu bir hâl alırdı.    yararlanır, onların yol göstermelerinden istifade ederim.
             Etkinlik No.: 84                               2.   İnsanlara bir konu hakkında mesaj verirken gerçeği doğrudan
                                                              söylemek belki kırıcı bir durum yaratabilir. Bu insan durumu
             1.  a) Hz. Havva, Kızıl Elma, Mac bilgisayar sembolü vb.  idrak edebilirse belki sorunu kendi kendine de çözebilir, bu
                                                              nedenle çoğu zaman iletilerimizi bir sembol üzerinden ve
                b)  Hz. Havva: Yasak meyveyi eşi Hz. Âdem ile yemeleri ve   örtülü bir şekilde vermeyi tercih ederiz.
                  dünyaya kovulmaları.
                Kızıl elma: Bir ülkü ve ideali hatırlatması.  3.  Bu fablda kafes, korkularımız, bizi bir şey yapmaktan alıkoyan
                                                              engelleri temsil etmektedir. Ölüm ise bu korkuları, engelleri
                Mac bilgisayar: Teknolojideki ileri düzey, sebepleriyle…  yenmek için onların üzerine gitmemiz gerektiğini ancak bu
                                                              şekilde özgürlüğümüze ulaşacağımızı anlatmaktadır. Korkula-
             2.    İnsanlık gerçeğine aykırıdır. Masallara ait bir olağanüstülük   rının esiri olan, engelleri aşamaz gören insan bir kafeste yaşa-
                olarak değerlendirilmelidir.                  maktadır. Hayatta hiçbir şeyi başaramaz. Bunları yendiği anda
             3.  Akacak kan damarda durmaz.                   özgür bir insan olur, yeni dünyalara gitmenin kapılarını açar.
                Kaderin önüne geçilmez.                     Etkinlik No.: 88
                Olacakla öleceğe çare bulunmaz.
                                                            1.  Ben olsaydım leyleği hekim olarak kullanırdım. Çünkü hayal
             Etkinlik No.: 85                                 dünyama öyle yerleşmiş ve daha çok yakışır diye düşünüyorum.
                                                              Ben olsam kurbağayı seçerdim çünkü olmayacağı baştan bel-
             1.  Kurbağanın davranışını doğru bulmuyorum çünkü insan   lidir ve masalı etkili kılansa budur zaten. Kurbağa ses çıkarıp
                kendini olduğu gibi kabul etmeli, bir başkasından etkilendiyse   durur ve ürkek bir hayvandır.
                birinden ilham aldıysa onu kendine ve özelliklerine uyarlamalıdır.
                                                            2.  a)  Çıkardığım ders; “Kurbağa hekim olursa tabii olarak ilk
             2.  Bu tavırlarını doğru bulmuyorum çünkü öz benliğini yitiren   hastası da ya tilki olur ya da onu yemek yapmak isteyen bir
                bir insan ne kadar istese de başkası gibi olamaz. Bu da onun   başka yaban hayvanı.
                toplumda olumsuz durumlarla karşılaşmasına neden olur. Bu   Ben hekim oldum demekle hekim olunursa ilim eksik olur,
                tavırlarını doğru bulmuyorum.                 ilim eksik olunca da kurbağa bile hekim olur.
             3.  a)  Gençler kişiliklerini oluştururken toplumda belirli bir konu-  b)  Benzerlik var ama bakış açılarımız ve üslubumuz birbirin-
                  ma ulaşmış kişileri örnek almalıdır.          den çok farklıdır. Bu fark da onu masalcı yapan farktır.
                b)  Evet, kendime örnek aldığım insanlar var. Öncelikle orta-
                  okulda Türkçe dersimize giren öğretmenimden çok etki-  3.  Anlayamazdım. Çünkü Aisipos’u ilk defa burada duydum.
                  lendim. Çok kitap okur ve okuduğu kitaplardan bize uygun   Anlardım çünkü bu şekilde ders veren masallarının olduğunu
                  olanları paylaşmaktan geri durmazdı.        duymuştum/okumuştum.
                Amcamın oğlunu örnek alıyorum. Basketbolda çok başarılı ve   Tam anlayamazdım. Bir de Lafonten’in böyle masalları vardır
                profesyonel olmaya çalışıyor. Ben de futbolda başarılı olmak   diye biliyorum.
                istiyorum. vb.
                                                            Etkinlik No.: 89
             4.  a)  Bu davranışı faydalı buluyorum çünkü elindekiyle yetinen
                  insanlar ve onlardan oluşan toplumlar daha iyiye ulaşamaz.
                     Bu davranışı faydasız buluyorum çünkü insanlar elindekiyle    1.  Masal ile fantastik eserler iki farklı kültürün ürünleridir. Kulla-
                                                              nılan dil okuyucuyu şaşırtan ama rahatsız etmeyen bir dildir.
                  yetinmeyi bilmeli, kanaatkâr olmayı bilmelidir.
                b)  Doğrudur çünkü empati yapabilirsek toplumsal dayanışma-  2.  Hayata masal tadı veren baba kadar şefkatli ve çalışkandır ve
                  güçlenir, herkes mutlu olur.                sadece Anadolu insanının masalını anlatmıştır.

                                                                                                   509
   505   506   507   508   509   510   511   512   513   514   515