Page 506 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 506

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9


                                              ÜNİTE CEVAP ANAHTARI
             3.  Hayatında ilk defa İstanbul’dan ayrılan şair, gurbeti içinde hisset-  2.  Olası Cevaplar:
                mektedir. Bu nedenle yol ile hanı ayrılığı, gurbete çıkışı ve yal-  Belirsizlik Sıfatının Geçtiği Tamlama:
                nızlığı temsil eden mekânlar olarak düşünmüştür. Şiirin tama-  Metinde belirsizlik sıfatının geçtiği sıfat tamlaması “her ak” tam-
                mında bu mekânları duyguyu iyi verebilmek için kullanmıştır.  lamasıdır.
                                                              “Her ak” sıfat tamlamasında belirsizlik sıfatı olan her kelimesi
             Etkinlik No.: 61                                 isim olan ak kelimesine hangi ak olduğu (sıra, sayı vb.) ile ilgili
             1.  İmge, şairin zihninde oluşturduğu hayaldir. İmgeyi oluşturmak   belirsizlik anlamı katmıştır.
                aynı zamanda bir betimleme işi olduğu için şairin sıfatlardan da   Belirsizlik sıfatı olan her kelimesi tamlamada belirli bir akı değil
                                                              bütün akları ifade etmektedir.
                yararlanması gerekir. Ceylan somut bir varlıktır, “büyülenmiş”
                ve “bir” sıfatlarına sahiptir. Zaman ise soyut bir kavramdır, cey-  Sıfat Tamlamasının Değiştirilmiş Hâli:
                lanın taşıdığı bu sıfatlara sahip değildir. Fakat zaman, büyülen-  Sıfat tamlamasının “ilk ak” şeklinde değiştirilmesi tamlamadaki
                miş bir ceylan yerine konarak bir imgeye dönüştürülmüştür. Bu   belirsizlik anlamını giderilebilir.
                imgenin oluşturulmasında sıfatlardan da yararlanılmıştır. Sıfat   Bu değişiklikte en uygun belirtme sıfatı çeşidi olan sıra sayı sıfatı
                türündeki kelime, bu imgenin oluşumunda rol alarak zaman gibi   kullanılmıştır.
                soyut bir kavrama büyülenmek anlamının yüklemesini sağlamıştır.  Sıra sayı sıfatı olan ilk kelimesi ilk sırada düşen akı ifade ettiği
                                                              için belirsiz değil özel ve belirli bir akı ifade etmektedir.
             2.  Olası Cevaplar:
                Sıfat türündeki kelimelerin şiirin anlamına etkisinin ne oldu-  3. Olası Cevaplar:
                ğunu “Serpilen aydınlıkta dalların arasından / Büyülenmiş bir   Şu ıssız gönlümün son tacı anne:
                ceylan gibi bakıyor zaman” dizeleri üzerinden açıklayabiliriz.   Sonuncu romanında yazarın kendi hayatından izlere rastlıyoruz.
                Dizelerde niteleme sıfatı olan “serpilen” kelimesi, bir isim olan   Bu cümlede sıfat olarak kullanılan sonuncu kelimesi türemiş
                “aydınlık” kelimesinin serpilmek anlamına, yine bir niteleme   yapılı bir kelimedir. Sonuncu kelimesinin yapısına göre incelen-
                sıfatı olan “büyülenmiş” kelimesi ise bir isim olan “ceylan” ke-  mesi şöyledir:
                limesinin büyülenmek anlamına sahip olmasını sağlamıştır. Be-  son: isim kökü
                lirsizlik sıfatı olan “bir” kelimesi ise “ceylan” kelimesinin belirsiz,   -(un)cu: yapım eki
                herhangi bir ceylan olduğu anlamına sahip olmasını sağlamıştır.   Dizede geçen ve işaret sıfatı olan şu kelimesini türemiş yapıda
                Bu sıfatlar, şiirin anlamına bir görsellik, güzellik ve okuyanı sa-  sıfat olarak kullanmak mümkün değildir.
                natsal yönden etkileme gücü katmıştır.        Dizede geçen ve niteleme sıfatı olan ıssız kelimesi ise zaten tü-
             3.  Söz sanatlarının bir kısmı, varlıkların özelliklerinin güçlü varlık-  remiş yapılıdır.
                                                              Uzun karanlıklar çıktı sabaha:
                tan zayıf varlığa verilmesi şeklinde yapılır. Varlıkların özellikle-  Uzunca bir süre karantinada kalan ülke yeni normale geçiyordu.
                rini ortaya koyan kelime türü ise sıfatlardır. Sıfatlar çoğu zaman   Örnek cümlede sıfat olarak kullanılan uzunca kelimesi türemiş
                benzetme sanatında benzetme yönünü ortaya koyar. Verilen   yapılı bir kelimedir. Uzunca kelimesinin yapısına göre incelen-
                dizede “taze” ve “açmış” kelimeleri sıfat olarak kullanılmıştır ve   mesi şöyledir:
                uyku kelimesini nitelemiştir. Böylece rüyalar ile güllerin arasın-  uzun: isim kökü
                daki benzetme yönünü oluşturmuştur. “Taze” ve “açmış” sıfatları   -ca: yapım eki
                ait olduğu gül isminden alınarak soyut olduğu için bu sıfatları
                alamayacak olan rüya ismine verilmiştir.    Etkinlik No.: 63
             4.  METİNDEN SEÇİLEN     ADLAŞMIŞ SIFATIN      1. a) Her iki metnin temel konusu da “şiirin kaynağının gerçek
                     DİZELER        KULLANILDIĞI CÜMLE          hayat” olmasıdır. Bunu, 1. metinde geçen “Nerde bir yangın
                                  Söylediği sözler insanı büyülüyor,   çıksa şair yanar içinde / Nerde çiçekler açsa bir şair var içinde
                                  onlar sanki tılsımlılar.      / Hiçbir yapı-kapı yok şiirin girmediği” dizeleri ile 2. metinde
                                   Tılsımlı (sözler) biçiminde bir   geçen “insanın, dış dünyada gördüğü olaylar ve nesnelerden
                 Eşya aksetmiş gibi   sıfat tamlamasında yer alan sıfat   etkilenerek iç dünyasında, hayal dünyasında şekillendirdiği
                 tılsımlı bir uykudan  görevindeki tılsım kelimesi isim   duygularını kelimelerle örmesi, kelimelerin arasına duygu
                                  görevindeki söz kelimesine ait   harcını katarak bir anlam ve duygu bütünlüğü oluşturması-
                                  olan “-lar” ekini de alarak adlaş-  dır.” ifadeleri ortaya koymaktadır.
                                  mış sıfata dönüşmüştür.     b) 1. metin şiir, ikincisi ise düzyazıdır (öğretici metin). Şiirde
                                  Kuruları topla, ıslak olanların   ifade edilen konu (ana duygu), günlük dilden farklı olarak
                                  kurumasını bekle.             mecazlı ve daha etkili bir anlatımla duygulu bir biçimde ele
                                   Kuru (çamaşırları) biçiminde bir   alınır. Öğretici metinlerde ise konu daha gerçekçi ve bilimsel
                 Kuru güz yaprakları   sıfat tamlamasında yer alan sıfat   bir yaklaşımla ortaya konur.
                 uçuşuyor rüzgârda.  görevindeki kuru kelimesi isim     Şairler, ikinci metinde ifade edildiği gibi gerçek dünyayı ken-
                                  görevindeki çamaşır kelimesine   di iç dünyalarında yeniden şekillendirerek anlatır. Düzyazıda
                                  ait olan “-ları” ekini de alarak   kurgu söz konusu olsa da gerçekler şiirdeki kadar farklı ifade
                                  adlaşmış sıfata dönüşmüştür.  edilmez.
                                                            2.  Birinci metin, düzyazıya dönüştürülebilse idi belki duygulu an-
             Etkinlik No.: 62
                                                              latım korunabilirdi ama şiirdeki imgelemeler ve ahenk unsur-
             1.  Olası Cevaplar:                              ları ortadan kalkardı. Ayrıca anlatım birimi olan dize, cümleye
                                                              dönüşürdü. Çünkü düzyazıda, şiirdeki imgeli anlatım özellikleri
                 Asıl Sayı Sıfatı  …                          kullanılmaz ve şiir ile düzyazıdaki cümle yapısı/anlam birimleri
                 Sıra Sayı Sıfatı  …                          farklıdır. Şiirde konudan ziyade ana duygu esas alınır. Bu neden-
                 Üleştirme Sayı Sıfatı  Salgın nedeniyle ikili koltuklara birer   le metnin türü değiştirilse idi konu daha ön planda tutulacaktı.
                                kişi oturtuluyordu.           İkinci metin şiire dönüştürülse idi kelime seçimlerinden imge-
                 Kesir Sayı Sıfatı  Mayıs sonunda virüsün yayılma hızı   lemeye kadar metnin tamamı değişirdi. Yazar/şair, kelimelerin
                                                              anlatım gücünden faydalanır, anlam birimini dizeye dönüştürür,
                                yüzde doksan beş oranında azaldı.
                                                                                                   505
   501   502   503   504   505   506   507   508   509   510   511