Page 501 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 501

TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9                           Ortaöğretim Genel Müdürlüğü


                                             CEVAP ANAHTARLARI
          5.  Yazar, Türk aile yapısını, içinde yaşadığı toplumu çok iyi bil-  3.  Yazmak, düşünmenin en üst düzeyidir. Düşünmenin ürüne
             mektedir. Çocuklu ailelerin yaşadığı sorunlara da şahit olmuş-  dönüştüğü noktadır. Düşünmeyen insanın söyleyecek sözü
             tur denebilir.                                 olmayacağı gibi o, yazmak gibi bir ihtiyaç içinde de olmaz. Var
                                                            olmak ise hayata karşı bir duruş sergileme ve bir yazar için en
           Etkinlik No.: 34                                 üst düzeyde var olma göstergesidir.
                                                         4.  Bu fikre katılmıyorum. Çünkü bu konuda hiçbir bilgi ve delil
           1.  a)  “Sahibü’l-hayrat” hayır yapmak amacı ile meydana getiri-  yoktur.
               len eser sahibi anlamına gelmektedir. Öğrencilerin yorum
               yapması beklenmektedir.                      Kadın ve mektup bir arada düşünülmeye layıktır. Onlar an-
                                                            nemiz, eşimiz ve kardeşimizdir. Mektup yazabilecekleri gibi
             b)  Ben de böyle bir insan olmak isterdim. Çünkü böyle in-  yazdırabilirler de...
               sanlar unutulmaz, her zaman hayırla anılırlar. Öğrencinin   Bu fikre katılıyorum. Çünkü erkekler duygularını anlatırken
               yorum yapması beklenmektedir.                çok zorlandıkları için erkekler tarafından yazılmış olabilir.
           2.  Evet, bu bir eleştiridir. Günümüz insanı kendi menfaatini   5.  Evet, uyandırıyor. Çünkü iyi yazılar hep yaşıyor.
             öncelemektedir. Birlikte yaşadığı insanlara saygı duymamakta-  Hayır, uyandırmıyor. Çünkü kendimi yazmaya yeterli görmü-
             dır. Kendi kültürel değerlerine yabancılaşmakta bu değerlerin   yorum.
             farkına varmamaktadır. Bütün bunlar değerlerden yoksun   6.  Yazılı: Çünkü daha net ve açık bir metin oluşturarak kendimi
             bencil insanların çoğalmasına neden olmaktadır.   çok iyi ifade edebilirim.
           3.  Çevresindeki insanlara her an ve sebepsiz yere kötülük yapabi-  Sözlü: Çünkü vurgu ve tonlamalarla kendimi çok daha iyi ifade
             lecek; tavır, davranış ve sözleriyle onları rahatsız edecek insan   ederim.
             demektir. Öğrencilerin yorum yapması beklenmektedir.  Görsel: Çünkü daha kolay.
           4.  Ben o mahallede yaşayan biri olsam Cevat’ı yaptıklarından   Etkinlik No.: 37
             dolayı takdir eder, maddi ve manevi olarak ona destek olurdum.
                                                         1.  Keşke ben de şu uçurtma gibi gökyüzünde süzülebilseydim.
          Etkinlik No: 35                                  Etrafı seyreder, manzaranın keyfine varırdım diye hayal kurabilir.
          1.  Hasta çocuğun yıllarca konuşmaması, kimseyle ilgilenmemesi   2.  Toprağın dostu, kardeşi, yâri, canı, cananı olmak demektir.
             ve onca çabaya rağmen iyileşememesi etrafındaki insanların   Bir insanın toprağın adamı olması kadar güzel bir şey yoktur.
             hastalığın sadece maddi etkilerini göz önünde bulundurmaları,   Mayamızın toprak olduğunun, topraktan yaratıldığımızın, yine
             psikolojik etkisini göz ardı etmeleriyle ilgilidir. Bu psikolojik   toprağa gideceğimizin bir ifadesidir. Günümüz şartlarında
             etki sonucu çocuk kendisini değersiz, ihmal edilmiş ve diğer   herkes birinin adamıyken toprağın adamı olmak ince, zarif bir
             insanlardan eksik görmektedir. Ailesi zengin olduktan sonra   anlayışa sahip olmak demektir.
             ona tedavi imkânları sunmuş, onu hava değişimi için farklı
             ortamlara götürmüş, gezintilere çıkarmış, süslü elbiselerle onu   3.  Her zaman köy yaşamını arzulamışımdır. Şehirde insanlar be-
             teselli etmeye çalışmış ancak bunların hiçbiri işe yaramamıştır.   ton yığınlarının arasında kaybolmaktadır. Baharın gelişini, bir
             Çünkü çocuğun aradığı asıl ilaç, bu maddi tedavi yöntemleri   ağacın çiçek açışını, meyveye duruşunu göremeden bir ömür
             değil, ona kendisini değerli hissettirmekle içindeki boşluğu   geçirmektedir. Köy yaşamını görmemiş bir çocukluk dönemi-
             dolduracak insancıl bir yaklaşımdır.           nin eksik olduğu kanaatindeyim.
                                                         4.  Hayatı boyunca kimseyi incitmemiş, ancak kendisi çok in-
           2.  Hasta çocuğun etrafından görmek istediği ve onu ruhen doyu-
             racak olan yakın ilginin sembolüdür.           cinmiş bir adam. Ekmeğini taştan çıkarmış, namerde muhtaç
                                                            olmamış. Evlatlarını da muhtaç etmemiş. Yeri gelmiş en güzel
             İnsanlara karşı kendisini kapatan hasta çocuğun içini açabildi-  yemekleri yemiş, yeri gelmiş ekmeğini kuru soğanla ayrana
             ği bir sırdaştır.                              katık etmiş. Sessiz yaşamış. Rabbinin huzurunda eğilmiş sa-
             Hastalığının sadece maddi boyutuyla ilgilenilmesine karşı   dece, başka da kimseye eyvallah etmemiş. Zaman çok çabuk
             çocuğun tepki gösterme biçimidir.              geçmiş. Ancak tüm hayatını dolu dolu yaşamış. Hiç pişmanlık
                                                            duymamış gözü tok, cömert bir adam.
          3.  Yaşadığı olumsuz durumları başkasına yaşatmayacak, dilenci
             çocuğa karşı olumlu bir davranış sergileyecek şekilde hikâyeyi   5.  İkisi de doğayı kendilerinden bir parça olarak görmektedir.
             kurgulardım.
                                                         Etkinlik No.: 38
          4.  Maddi ve manevi boyutlarıyla bir bütün olan insanın tek yönlü
             göz önünde bulundurulması. Bazen biyolojik bazen psikolojik   1.  Yazarın bu hikâyede vermek istediği mesaj insanlarla dalga
             boyutunun göz ardı edilmesi.                   geçmememiz ve onlara hoşlanmayacakları lakaplar takmama-
             Meslek kavramının yalnızca bir geçim aracı olarak görülmesi   mız gerektiğidir. Yazar bu mesajı başarılı bir şekilde vermiştir.
             ve meslek etiğine gereken önemin verilmemesi.
             Maddi imkânlara sahip olmanın insanın bütün problemlerini   2.  Arkadaşlarıma tepkim çok sert olurdu. Hatta onlarla kavga et-
             çözebileceğine dair yanlış düşünce.            meyi bile düşünebilirdim. Ancak Celil içe kapanık ve pasif bir
                                                            kişiliğe sahip olduğundan tepkisi de çok naif olmuştur. Yazar
                                                            bu konuda başarılıdır.
          Etkinlik No.: 36
                                                         3.  Son kısımdaki mektup hikâyenin kahramanı Celil’in duygu-
           1.  Katılıyorum. Çünkü insan konuşurken hesap yapmaz ve daha   larını, yaşadığı üzüntünün boyutlarını daha iyi anlamamızı
              içten konuşur. Yalan söylemek için düşünüp plan yapmak   sağlamaktadır. Mektup olmasaydı hikâyenin mesajını anlama-
              gerekir.                                      mız daha zor olacaktı.
              Katılmıyorum. Çünkü insan konuşma esnasında söylemek   4.  Bu hikâyeyi, hikâyenin vermek istediği mesajın güzelliği ve
              istediklerini çok net söyleyemeyebilir. Ancak yazınca düşünüp   yazarın bunu ortaya koymadaki başarısı nedeniyle arkadaşları-
              söylemek istediğini kurgulama fırsatı bularak kendini daha   ma tavsiye ederdim.
              doğru ve net anlatabilir.
                                                         Etkinlik No.: 39
           2.  Bu bir ilerleme gibi görülmesine rağmen aslında bir gerileme-
             dir. İnsanlığın yıllarca biriktirdiği bilgi ve hikmeti kaybetmesi   1.
             yani derinliğini ve gerçekliğini yitirmesidir.  Hikâyede anlatılan genel anlamda güçlünün güçsüze karşı yap-

          500
   496   497   498   499   500   501   502   503   504   505   506