Page 502 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 502

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9


                                                CEVAP ANAHTARLARI
                tığı haksızlıktır. Yazarın hikâyelerinin bir bölümü toplumdaki   3.  “Beyaz Gemi” adlı eserdeki çocuk kahramanda olduğu gibi
                sınıf ayrılıkları, işveren-işçi ilişkileri, toplumun sefaletle boğu-  “Selvi Boylum Al Yazmalım” adlı eserde de çocuk, şoför olmak
                şan insanlara ilgisizliği, ekonomik sıkıntılar ve zengin-yoksul   istemektedir. Aytmatov’un da küçüklüğünde şoförlüğe hevesi
                karşıtlığı üzerinedir. Çünkü haritada bir nokta ne kadar küçük   olduğu bilinmektedir.
                ise bu hikâyedeki haksızlığa uğrayan kişi de o kadar küçüktür,
                anlamındadır.                               4.  Cengiz Aytmatov’un Selvi Boylum Al Yazmalım adlı eserinin
             2.  Haksızlıklar birçok şeye sebep olduğu gibi yazmaya da se-  de Türkiye’de sinemaya uyarlanması yazarın daha fazla tanın-
                                                               masına sebep olmuştur.
                beptir. Yazar, yazmaya yeteneği olduğu ve gücü yettiği için
                yazmıştır. Başka bir şey yapmaya gücü olsaydı şüphesiz onu da   5.  Aytmatov’un çocuk kahramanlarının, “babalarının ölmesi”,
                yapardı. Bazen elle müdahale etmekten daha güçlü bir kamu-  “babalarından ayrı yaşamaları”, “çocukluklarını yaşayamama-
                oyu oluşturur yazmak. Adalet duygusunun gelişmesinde etkili   ları”, “yaşlarına göre olgun davranmaları” gibi ortak özellikleri
                olmuştur.                                      vardır. Bu özellikler onun gerçek hayatında da vardır. Çocuk
                                                               kahramanlarında, kendi çocukluğunun bir parçasını bulmak
             3.  Her yazarın ya da sanatçının haksızlıklar sebebiyle yazdığını   mümkündür. Bu parçalar çoğunlukla acı, keder, özlem ve sevgi
                ya da sanat yaptığını düşünmüyorum. Söyleyecek sözü olan   yüklüdür. Bu sebeple eserlerinde kahramanların hayvanlarla ve
                herkes bir sanatla uğraşır.                    tabiatla olan dostluğu, çocukluğunda çektiği acı ve hüzünden
             4.  a) Ben olsaydım daha etkin bir yol izler ve adaleti sağlardım.   kaynaklıdır denebilir.  
                b)  Olumlu bir olay yaşadığımda çok mutlu olurum, bu mut-  6.  Ana gibi yâr, Bağdat gibi diyar olmaz, demiş atalar. Ananın
                                                               evladı için yaptığı fedakârlığı dünyada hiç kimse yapamaz.
                  luluğu sonuna kadar yaşamaya çalışırım ve sevdiklerimle   Yazar, küçük yaşta babasını kaybettiği için annesiyle birlikte
                  paylaşırım.                                  tüm ömrünü geçirir. Onun fedakârlıklarına bizzat şahit olur.
                Olumlu bir olay yaşadığımda ne zaman olumsuz bir durumla   Bu sebeple toprak baba, kardeş veya dede değil, anadır.
                ya da olayla karşılacağım diye beklemeye başlarım.
                Olumsuz bir olay yaşadığımda soğukkanlı bir şekilde olayı   Etkinlik No.: 41
                savmaya ve soğutmaya çalışırım.
                Olumsuz bir olay yaşadığımda genellikle kendimi kaybederim.   1.  Bu kırık dökük ve kelimelerin birbiriyle ilişkisinin koparıldığı
                Olay çoğu zaman kontrolümden çıkar.           okuma şekli Türkçeyi yeni öğrenenlerin konuşmasını hatırlat-
                                                              maktadır. Çünkü Türkçeyi yeni öğrenenler dil bilgisi kuralları-
             5.  Zaman zaman sanatçılar, yazdıklarından dolayı türlü sıkıntılar   nı tam olarak bilemediklerinden kelimelerle konuşma çabasına
                içine düşmüşlerdir ama yazmaktan geri durmamışlardır.  Muh-  girerler ve karşısındaki kişinin anlamasını beklerler. Oysa asıl
                temelen Sait Faik de bu sebeple yazma arzusunu “kötü huy”   sözcükler arası ilişkiyi sağlayan bu cümlede çekim eklerinden
                olarak nitelendirmiştir.                      olan hâl ekleridir.
                                                            2.  a)  Bence bir ilişki vardır. Kurallara ne kadar hâkimseniz o
             Etkinlik No.: 40                                   kadar etkili metinler kurabilirsiniz.
                                                              Bence yoktur. Yazarların bile kuralları ihlal ettiği görülmek-
             1.  Yazarlar genelde eserlerinde kendi hayatlarından parçalar   tedir.
                yansıtırlar. Örneğin:                         b)  Bu kuralların öğrenilmesi yetmez. Uygulanmalıdır. Bu
                Sait Faik, denizi, balığı ve balıkçıları çok sevdiği için hikâye-  sebeple yazma dersleri daha çok olmalıdır.
                lerinde onları konu edinmiştir. Sait Faik, ömrünü küçük in-  Lise 1 ve 2. sınıfta okuma ve yazma çalışmaları yapılmalıdır.
                sanların içinde geçirmiş, dağınık, bohem bir hayat sürmüş, bu   Ezberden çok uygulama ağırlıklı olmalıdır eğitim.
                bohem hayat onun genç yaşta ölümüne sebep olmuştur.
                Oğuz Atay kitabı ilk çıktığında şimdiki popülerliğinden çok   Etkinlik No.: 42
                uzaktır. İlk kitabının yayımlanmasını sağlayan TRT yarışması
                dışında hiçbir ödül almamış, hayattayken Kenter Tiyatrosu’na   1.
                oynanması için götürdüğü “Oyunlarda Yaşayanlar” oyunu   Özel isim: Ali, Cenab-ı Hak, Halıcıoğlu, Kâğıthane.
                beğenilmemiş, çok kalın olduğu için ilk baskısı iki cilt yapılan   Cins isim: Yavrum, iş, fabrikaya, anası, rüyasında, oğlunun,
                Tutunamayanlar’ın ikinci cildi depoda yatmaya terk edilmiş,   pilleri, ampuller, horoz
                satışı başarısız olmuştur. “Beyaz Mantolu Adam” hikâyesini   Somut isim: Sabah, ezanı, yavrum, iş, fabrikaya, oğlunun,
                kısa film olarak çekmiş ama ilginçtir film kaybolmuştur.   pilleri, ampuller, horoz
                Ölümün, arkadaşı Altay Gündüz’ün Mecidiyeköy’deki evinde
                yakaladığı Oğuz Atay banyodadır ve uzun süre çıkmaz, bu du-  Soyut isim: Cenab-ı Hak, rüyasında
                rumdan endişe duyan ev halkı seslenir ve “Sevinmeyin, daha   Tekil isim: Sabah, ezanı, yavrum, Ali, fabrikaya, anası, Cenab-ı
                ölmedim.” cevabının muzipliğiyle gülmeye koyulurlar. Aradan   Hak, rüyasında, oğlunun, Halıcıoğlu, horoz
                bir süre daha geçer ve Oğuz Atay dışarı çıkmaz. Bunlar yazarın   Çoğul isim: Pilleri, ampuller
                son sözleridir.                               Topluluk ismi: Yok
                Ahmet Hamdi, Mümtaz’ın şahsında huzursuzluğu konu edin-
                miştir eserinde.                            2.  − Eş görevli sözcük ve sözcük gruplarının arasında kullanılır.
                Aytmatov, eserlerinde parçalanmış aileleri, savaş sonunda   − İçinde başka virgül bulunmayan sıralı cümleleri birbirinden
                özellikle babasız kalan çocukları işlemiştir. Ona göre çocukları   ayırmak için kullanılır.
                babalarından ayırmak bir zulümdür ve anlaşılır bir tarafı yoktur.
                Yazarın babasını küçük yaşlarda kaybetmesiyle yaşadığı sar-  3.  Türkçedeki, Almanlar, 20 Haziran Cumartesi, Elazığlı
                sıntı, eserlerinin konusunu ve kullandığı üslubu belirlemede
                önemli bir unsur olmuştur. Yazar, kendisi gibi benzer sıkın-
                tıları yaşayan Kırgız halkının sorunlarını da eserlerine bütün   Etkinlik No.: 43
                gerçekliğiyle yansıtmıştır.
                                                            1.  a) Sıralı cümleleri ayırmak için
             2.  Aytmatov’un eserlerindeki baba tipi, genel olarak çocuklarının   b) Anlama güç katmak için tekrarlanan sözlerin arasına
                çok bağlı olduğu, iyi baba tipidir ama bu babalara çocuklar hep   c) Sıralı cümleleri ayırmak için
                hasret kalmıştır. Yazarın babasını küçük yaşlarda kaybetmesiy-
                le bu türkü hiç bitmemiş, hüzünlü bir şekilde yarım kalmıştır.  d) Konuşma çizgisinden sonraki cümlenin sonuna
                                                               e) Cümleye kabul, ret, onaylama anlamı katan sözlerden sonra


                                                                                                   501
   497   498   499   500   501   502   503   504   505   506   507