Page 496 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 496
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9
CEVAP ANAHTARLARI
ler hem de çocuklar büyüme süreçlerinde daha gelişimlerini 3. a) Kuyunun derinliği yaklaşık 100 metreydi.
tamamlamamışlardır. b) Bayılan hasta hemen sedyeye kaldırıldı.
4. Çevremdeki yaşlılar, iletişim teknolojilerini daha az kullandığı
için katılırım. Ancak makaleye göre bunun bir ön yargı olduğu- Etkinlik No.: 12
nu öğrenmiş bulunuyorum.
1. O dönem insanının kendini ifade etme ihtiyacını gösterir.
Etkinlik No.: 9 Metne bakılırsa sanat yapma ihtiyacına da denk gelir.
Öğrencinin ifadeleri, mimikleri, jestleri, arkadaşını iyi dinleyip 2. İlk görselden başlarsak görselleri; gerçek, hayal, hayal, gerçek
dinlemediği ve bunu konuşmasında aktarıp aktaramadığı de- ve gerçekler olarak ifade edebiliriz. İnsanlık sürekli hayal etmiş
ğerlendirme ölçütleri arasında yer almalıdır. ve gerçekleştirerek ilerlemiştir. Burada da masallarla başlayan
hayal, hikâyelerle gerçeğe dönüşmüştür. İnsanın “…doğal var-
lıkların özelliklerini ve doğanın işleyişini kavramak” isteğini
Etkinlik No.: 10
yansıtmaktadır.
1. KELİMELER/KELİME SÖZLÜK ANLAMI 3. Örneğin şimdi “küçürek öykü” diye bir tür var. Hikâyeler ta-
GRUPLARI mamen görsel olarak yapay zekâ tarafından canlandırılabilir vb.
tasavvur etmek Zihinde canlandırmak, göz önüne getirmek. 4. Hayata iz bırakmak için. Ben varım demek için. Önce hayatını
meşakkat Güçlük. ve günlük telaşlarını duvarlara resmeden, anlatan insan sonra
nevale Azık. hayatta kalmak için yazmaya ve anlatmaya başlamış. Hayatını
izbe Sapa. kurtaran insan, insanlık hayatına renk katmak ve hayatını
kabil Olabilir, mümkün. zenginleştirmek için de yazmış ve anlatmış.
mütemadiyen Ara vermeden, sürekli olarak.
Etkinlik No.: 13
bakiye Kalıntı.
ulvi Yüce. 1. Sinagrit Baba, Moby Dick.
timsal Simge.
2. a) Hikâye, tamamen bir kurgudan ibarettir. Balık avı her an
2. a) “Haşır neşir olmuşuz” ifadesi deyimdir. Kaynaşmak anlamına yaşanabilir ancak anlatılanlar yazarın ya da anlatıcının
gelir. eklemeleridir ve hayalleridir.
b) “Önümüze düştü” ifadesi deyimdir. Birinin önünden yürü- b) Masal, fabl ya da destanları anımsatmaktadır. Çünkü kah-
mek anlamına gelir. ramanı hayvanlar olan ya da içinde hayvanların da kahra-
c) “Seslerini çıkarmadılar” ifadesi bir deyimdir. “Hiç konuşma- man olduğu tür bu türlerdir.
dılar” demektir. 3. Benzerlikler vardır. Onun ne kadar korkunç olduğunu anlat-
maktadır. Ancak gerçekte hiç de öyle değildir. Kahraman (dül-
3. “Bir ayağı çukurda olmak” deyimini çağrıştırıyor. Yazarın de- ger balığı) döneminin sosyal ve kültürel beklentileri açısından
yimi değiştirmedeki amacı ihtiyarın iyice yaşlandığını ifade farklı özellikler taşımaktadır. Dülger balığı burada bir avdır
etmektir. ve kimseye zararı yoktur. Sadece bir efsane ile yine hikâyenin
4. Bu üzücü yolculuk günün birinde sona erecek mi? yazıldığı dönemin sosyal ve kültürel özellikleri ile anlatılmıştır.
4. Hikâyede bir efsane yer almaktadır ve aslında olaylar yoktur.
5. Köy, çocuk, ihtiyar. Hikâye, daha çok Çehov tarzı yani durum hikâyesi özelliği
taşımaktadır.
Etkinlik No.: 11 5. Hikâye türünün de evrilerek yeni bir türe dönüşeceğini düşü-
nüyorum. Nasıl ki görsellerle mesajlaşılıyorsa nasıl ki mektup
1.
KELİMELER GÜNCEL KULLANIMLARI türü teknolojiden olumsuz etkilendiyse hikâye türünün de çok
vaka Olay. kısalacağını ve olumsuz etkileneceğini düşünüyorum.
harikulade Olağanüstü. Etkinlik No.: 14
hâl Durum.
1. 1. Metin
nadir Az bulunan.
Olay Başat’ın küçükken kaybolması ve bir kurt tarafından
müddet Süre. büyütülmesi
Zaman Belirsiz bir zaman
ilân etmek Duyurmak.
Mekân Belirsiz bir yer
kâfi gelmek Yetmek.
Kişiler Oğuz Han, at çobanı, beyler, Dede Korkut, Başat
Anlatıcı 3. kişili anlatıcı
2. DEYİMLER DEYİMLERİN ANLAMI
bir köşeye çekilmek Hiçbir şeye karışmaksızın yaşamak. 2. Metin
yaşlı başlı Yaşı oldukça ilerlemiş, yaşlı ve görgülü, Olay Himmet adlı bir çocukla gazeteci kadın arasında-
olgun (kimse). ki konuşma, kadının çocuğa sevgi ve merhamet
hissetmesi
dikkat kesilmek Bütün dikkatini bir şey üzerinde Zaman Kurtuluş Savaşı’nın hemen sonrası
toplamak.
Mekân Anadolu’da Kuzgunderesi adlı bir yer
farz etmek Bir olgunun sonuçlarından yararlanabil-
mek ya da bu sonuçlar üzerinde düşünce Kişiler Anlatıcı kadın ve Himmet Çocuk
öne sürebilmek için onu olmuş ya da Anlatıcı Kahraman anlatıcı
olacak saymak, varmış, olmuş, gerçekmiş
gibi kabul etmek.
495