Page 496 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 496

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9


                                                CEVAP ANAHTARLARI
                ler hem de çocuklar büyüme süreçlerinde daha gelişimlerini   3.  a) Kuyunun derinliği yaklaşık 100 metreydi.
                tamamlamamışlardır.                           b) Bayılan hasta hemen sedyeye kaldırıldı.
             4.  Çevremdeki yaşlılar, iletişim teknolojilerini daha az kullandığı
                için katılırım. Ancak makaleye göre bunun bir ön yargı olduğu-  Etkinlik No.: 12
                nu öğrenmiş bulunuyorum.
                                                            1.  O dönem insanının kendini ifade etme ihtiyacını gösterir.
             Etkinlik No.: 9                                  Metne bakılırsa sanat yapma ihtiyacına da denk gelir.
                Öğrencinin ifadeleri, mimikleri, jestleri, arkadaşını iyi dinleyip   2. İlk görselden başlarsak görselleri; gerçek, hayal, hayal, gerçek
                dinlemediği ve bunu konuşmasında aktarıp aktaramadığı de-  ve gerçekler olarak ifade edebiliriz. İnsanlık sürekli hayal etmiş
                ğerlendirme ölçütleri arasında yer almalıdır.  ve gerçekleştirerek ilerlemiştir. Burada da masallarla başlayan
                                                              hayal, hikâyelerle gerçeğe dönüşmüştür. İnsanın “…doğal var-
                                                              lıkların özelliklerini ve doğanın işleyişini kavramak” isteğini
             Etkinlik No.: 10
                                                              yansıtmaktadır.
              1.  KELİMELER/KELİME     SÖZLÜK ANLAMI        3.  Örneğin şimdi “küçürek öykü” diye bir tür var. Hikâyeler ta-
                    GRUPLARI                                   mamen görsel olarak yapay zekâ tarafından canlandırılabilir vb.
                tasavvur etmek  Zihinde canlandırmak, göz önüne getirmek.  4.  Hayata iz bırakmak için. Ben varım demek için. Önce hayatını
                meşakkat        Güçlük.                        ve günlük telaşlarını duvarlara resmeden, anlatan insan sonra
                nevale          Azık.                          hayatta kalmak için yazmaya ve anlatmaya başlamış. Hayatını
                izbe            Sapa.                          kurtaran insan, insanlık hayatına renk katmak ve hayatını
                kabil           Olabilir, mümkün.              zenginleştirmek için de yazmış ve anlatmış.
                mütemadiyen     Ara vermeden, sürekli olarak.
                                                            Etkinlik No.: 13
                bakiye          Kalıntı.
                ulvi            Yüce.                       1.  Sinagrit Baba, Moby Dick.
                timsal          Simge.
                                                            2.  a)    Hikâye, tamamen bir kurgudan ibarettir. Balık avı her an
             2.  a) “Haşır neşir olmuşuz” ifadesi deyimdir. Kaynaşmak anlamına   yaşanabilir ancak anlatılanlar yazarın ya da anlatıcının
                  gelir.                                         eklemeleridir ve hayalleridir.
                b) “Önümüze düştü” ifadesi deyimdir. Birinin önünden yürü-  b)    Masal, fabl ya da destanları anımsatmaktadır. Çünkü kah-
                  mek anlamına gelir.                            ramanı hayvanlar olan ya da içinde hayvanların da kahra-
                c)  “Seslerini çıkarmadılar” ifadesi bir deyimdir. “Hiç konuşma-  man olduğu tür  bu türlerdir.
                  dılar” demektir.                          3.  Benzerlikler vardır. Onun ne kadar korkunç olduğunu anlat-
                                                               maktadır. Ancak gerçekte hiç de öyle değildir. Kahraman (dül-
             3.  “Bir ayağı çukurda olmak” deyimini çağrıştırıyor. Yazarın de-  ger balığı) döneminin sosyal ve kültürel beklentileri açısından
                yimi değiştirmedeki amacı ihtiyarın iyice yaşlandığını ifade   farklı özellikler taşımaktadır. Dülger balığı burada bir avdır
                etmektir.                                      ve kimseye zararı yoktur. Sadece bir efsane ile yine hikâyenin
             4.  Bu üzücü yolculuk günün birinde sona erecek mi?  yazıldığı dönemin sosyal ve kültürel özellikleri ile anlatılmıştır.
                                                            4.  Hikâyede bir efsane yer almaktadır ve aslında olaylar yoktur.
             5.  Köy, çocuk, ihtiyar.                          Hikâye, daha çok Çehov tarzı yani durum hikâyesi özelliği
                                                               taşımaktadır.
             Etkinlik No.: 11                               5.  Hikâye türünün de evrilerek yeni bir türe dönüşeceğini düşü-
                                                               nüyorum. Nasıl ki görsellerle mesajlaşılıyorsa nasıl ki mektup
             1.
                   KELİMELER      GÜNCEL KULLANIMLARI          türü teknolojiden olumsuz etkilendiyse hikâye türünün de çok
                 vaka           Olay.                          kısalacağını ve olumsuz etkileneceğini düşünüyorum.
                 harikulade     Olağanüstü.                 Etkinlik No.: 14
                 hâl            Durum.
                                                           1.                        1. Metin
                 nadir          Az bulunan.
                                                              Olay       Başat’ın küçükken kaybolması ve bir kurt tarafından
                 müddet         Süre.                                    büyütülmesi
                                                              Zaman      Belirsiz bir zaman
                 ilân etmek     Duyurmak.
                                                              Mekân      Belirsiz bir yer
                 kâfi gelmek    Yetmek.
                                                              Kişiler    Oğuz Han, at çobanı, beyler, Dede Korkut, Başat
                                                              Anlatıcı   3. kişili anlatıcı
             2.     DEYİMLER        DEYİMLERİN ANLAMI
                 bir köşeye çekilmek  Hiçbir şeye karışmaksızın yaşamak.             2. Metin
                 yaşlı başlı    Yaşı oldukça ilerlemiş, yaşlı ve görgülü,   Olay  Himmet adlı bir çocukla gazeteci kadın arasında-
                                olgun (kimse).                           ki konuşma, kadının çocuğa sevgi ve merhamet
                                                                         hissetmesi
                 dikkat kesilmek  Bütün dikkatini bir şey üzerinde   Zaman  Kurtuluş Savaşı’nın hemen sonrası
                                toplamak.
                                                              Mekân      Anadolu’da Kuzgunderesi adlı bir yer
                 farz etmek     Bir olgunun sonuçlarından yararlanabil-
                                mek ya da bu sonuçlar üzerinde düşünce   Kişiler  Anlatıcı kadın ve Himmet Çocuk
                                öne sürebilmek için onu olmuş ya da   Anlatıcı  Kahraman anlatıcı
                                olacak saymak, varmış, olmuş, gerçekmiş
                                gibi kabul etmek.


                                                                                                   495
   491   492   493   494   495   496   497   498   499   500   501