Page 508 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 508

Ortaöğretim Genel Müdürlüğü                          TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9


                                              ÜNİTE CEVAP ANAHTARI

             Etkinlik No.: 70                                 Sorunlara farklı bakış açılarıyla yaklaşma ve başkalarının bakış
                                                              açılarını öğrenmek için etkin dinleyici olma
             1.      Büyük bir hazineye sahip olan padişahın servetinin gelece-  Güç kullanmaktan kaçınma, durumlar üzerine değil, sorunlar
                  ğiyle ilgili kuşkulu olması                 üzerine odaklanma.
                    Hazineyi koruyacak olan dervişin padişahın ardından   Duyguları dikkate alma
                  ölmesi
                                                            Etkinlik No.: 72
                    İki kardeşten birinin zevkine düşkün olması, diğerinin
                  ahireti için bir köşeye çekilmesi
                    Ülkeyi yönetmek üzere tahta geçen şehzadenin zevk ve   1.  Kahramanlar dinlenmek için oturdukları havuz kenarında bilge
                                                              bir kişiye rastlayabilir ve levhada yazılanları ondan duyabilirdi.
                  israf içinde yaşayarak ülke yönetimini başıboş bırakması
                    Şehzadenin ordu kurmak için babasının hazinesini açtır-  2.  Ganim, korkusuz davranarak havuzu geçme macerasını tek ba-
                  mak istemesi, ancak sözü edilen yerde hazinenin bulun-  şına göze aldığından metnin kurgusunda önemli bir değişiklik
                  maması                                      meydana gelmezdi. Ancak metinde cesur davranıp risk almayla
                                                              korkak davranmanın sonucu karşılaştırılmak istenmektedir.
             2.      Şehzadelerin tutumluluk, kanaat gibi erdemleri kazanma-  Cesaret gösteren Ganim karşısında korkak davranan Salim’in
                  larını sağlardım.                           olması temayı güçlendirmektedir.
                    Şehzadelerin devlet idaresi konusunda bilgilenmelerini   3.  Metne göre cesaret ve risk almanın ödülü padişah olmaktır.
                  sağlardım.                                  Aynı ülkede iki kişiye padişahlık verilmeyeceğine göre zorlu
                    Hazineleri gömmek yerine şehzadelere serveti koruma   yolculuğu geçen kişiler için başka bir ödül belirlemek gerekecekti.
                  yollarını öğretirdim.
                                                            4.  Salim’in verdiği kararın sonuçlarının anlatılması masalı daha
             3.  İnsanlar arasında yaşanan problemlerde yaşanan çatışmalarda   etkili hâle getirirdi. Bu nedenle Ganim’in ulaştığı, mutlu sona
                akla ve insani değerlere aykırı yöntemler geçici olarak çözüm   şahit olarak pişmanlık yaşadığından söz ederdim.
                sunsa da uzun süreli bir çözüm olmayacaktır. Nitekim padi-
                şahın bu önlemi sorunu çözme konusunda bir işe yaramamış,   Etkinlik No.: 73
                ayrıca süreç padişahı çocuklarının gözünde yalancı konumuna
                düşürmüştür.                                1.  Uçurtmanın beni kıskanıyor musun sözüne karşılık kelebeğin,
             4.     Eğitim yoluyla insani değerler benimsetilmesi  “Hâline bak bir. İple bağlısın. İp seni nereye çekerse, sen oraya
                                                               gidiyorsun. İp seni nereye uçurursa, sen oraya uçuyorsun.”
                    Farklı düşünceleri zenginlik kabul ederek başkalarının   sözleri beni en çok etkileyen bölüm oldu.
                  fikrine saygı duyma erdemini kazandırılması  Uçurtma, ne oluyor? Neden böyle oldu anlamıyorum. Başkası-
                    Maddi beklentiler ve kişisel çıkarların olumsuz sonuçları   2.  nın ipiyle yükseklere çıkarsan hâlin budur, diyebilir.
                  hakkında insanların bilinçlendirilmesi       Kelebek, ne oldu uçurtma kardeş. Hani yükseklere çıkıyordun.
                                                               Beni kıskanıyor musun diye soruyordun. Sana demiştim. Sen
             Etkinlik No.: 71
                                                               özgür değilsin, ipin başkasının elinde. O seni nereye yönlendi-
                                                               rirse oraya gidiyorsun. Yazık oldu garibime, diyebilir.
             1.  a)  Tilki-çam ağacı, çam ağacı-balta, balta-ateş, ateş-su, su-öküz,
                 öküz-canavar, canavar-çoban köpekleri, köpekler-çobana,   3.  Akıl sana ait değilse ruhun özgür kalmaz, eğer kendi aklını
                 çoban-fare, fare-kedi, kedi-kocakarı arasında bir çatışma var-  kullanmaz, başka insanların gölgesinde yaşar, onların aklına
                 dır.  Temel çatışma kuyruğu zilli tilkinin zilini çam ağacına   göre hareket edersen hiçbir zaman kendin olamaz, hep birileri-
                 asıp seyahate çıkması ve yıllar sonra gelip istemesidir. Oysa   nin etkisi altında kalırsın.
                 üzerinden çok zaman geçmiş ve durum değişmiş olmasına
                 rağmen tilki bunu yok saymıştır.           Etkinlik No.: 74
                b) Tilki istediğini elde etmiştir. Ancak ahengi bir kocakarı   1.  Aslan, hakkı olmayan şeylere elindeki gücü kullanarak ulaşma-
                 bozmuştur. Böylelikle zincirleme bir şekilde başa dönmüştür.   ya çalışan zorba ve açgözlü kişileri temsil eder. Tavşan, karşı-
                 Masallarda bu ve benzer durumlar sıkça yaşanmaktadır.   laşılan olumsuz bir durumu ortadan kaldırmak için oyunlara
                                                               başvuran kişilerin sembolüdür. Diğer hayvanlar ise yaşadıkları
             2.  Asıl olan haklılık ve doğruluktur. Masal, iyiliğe ve doğruluğa   zorbalıklara karşı hak aramak yerine günü kurtarmaya çalışan
                olan inancı ve güveni perçinlemekte; çocuğa her ne şart altında   çıkarcı ve korkak tipleri temsil eder.
                ne olursa olsun iyiliği ve doğruluğu terk etmemesi gerektiğini
                öğütlemektedir. İyilik eden iyilik bulacaktır. Onun içindir ki   2.     Sanatsal bir ifade biçimi kullanarak edebî değeri olan bir
                iyilik eden masal kahramanları, iyiliklerinin karşılığını zor   metin ortaya koymak.
                zamanlarında iyilik ve yardım olarak göreceklerdir.     Anlaşılması zor olan soyut bir özelliği/kavramı somut bir
             3.  İyi ve kötü çatışmasının anlatıldığı ve genellikle iyilerin galip   varlıkla daha açık ve anlaşılır hâle getirmek.
                geldiği masallar, çocukların zihninde iyi ve doğru kavramları-     Kişileri/toplumu eleştiren yazarların herhangi bir olumsuz
                nın şekillenmesine yardımcı olmakta, onların bilincine iyi ve   tepkiyle karşılaşmama isteği.
                kötü arasındaki çatışmada daima iyiliğin ve haklılığın üstün   3.  Tavşan masal ve fabllarda korkaklığıyla ön plana çıkan bir
                geleceği düşüncesinin işlenmesini sağlamaktadır. Aksi takdirde   varlıktır. Zekâsını kullanabilen korkak bir tavşanın bile sadece
                masallarda kötüler kazansaydı masallar çocukların gelişimini   fiziksel gücüne güvenen aslanı yenebileceği kastedilmiş olabilir.
                olumsuz etkileyebilirdi. Gelecek nesillerin kötü olmasına sebep   4.  İnsanlar farklı yöntemler kullanarak başarıya ulaşabilir. Çalı-
                olabilirdi masallar. Kötü kahramanın kazanması durumunda   şıp didinme, aklı kullanma, kurnazlık vb. yöntemler başarıya
                karmaşa yaşanacak, geri dönüşü mümkün olmayan durumlar   ulaşmada sonuç verebilir. Ancak emek sarf etmeksizin sadece
                ortaya çıkacaktı.                              kurnazca davranarak elde edilecek bir başarı insani bir yak-
             4.  Duyguları denetleme becerileri                laşım olamaz. Çünkü kurnaz insanın, amacına ulaşmak için
                İletişim becerileri                            başkalarını kandırması söz konusudur.
                Sorun çözme becerileri
                Öfke kontrolü                               Etkinlik No.: 75
                Girişkenliği uygun bir şekilde kullanabilme
                İyi niyet                                   1.  Doğaya zarar veren bir insan. Ağacın altında dinleneyim, diyor
                Sorunların birden fazla çözümü olduğuna inanma   ancak ağacın altında ateş yakıyor. Ağaca zarar veriyor. Hayvan-
                Bir tarafın kazanması, diğer tarafın kaybetmesini gerektirmez.   ları seviyor gibi görünüyor. Yangından yılanı kurtarıyor. Ancak


                                                                                                   507
   503   504   505   506   507   508   509   510   511   512   513