Page 512 - Türk Dili ve Edebiyatı - 9 | Beceri Temelli
P. 512
Ortaöğretim Genel Müdürlüğü TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI 9
CEVAP ANAHTARLARI
torlara, hemşirelere de yardımcı olmaya başlamıştı. Geçen süre sağlayacaktır. Ayrıca Türk insanının misafirperverliği de yeni
içinde babası gün geçtikçe iyileşti ve oğluyla birlikte hastaneden hayatına uyum sağlamasına katkılar sunacaktır.
çıkarak köylerine döndüler.
2. Büyükler, tecrübeli insanlar olduğu için onların bu tecrübelerin-
Etkinlik No.: 95 den faydalanmak gerekir. Özellikle gençler, sosyal hayatlarında
yanlışa düşmemek için büyüklerinin sözlerini dikkate almalıdır.
1. Ali, sevdiği kız olan Muazzez’in onu tanımadığı için beğenme- 3. Paragraf kurgulanırken “Sinekli Bakkal” adlı eserin tema ve
yeceğini düşünerek iç çatışma yaşamaktadır. konusuyla benzerlik dikkate alınmalıdır. Kişi, zaman ve mekân
2. Yusuf tarafından ortadan kaldırılabilir. Yusuf kardeşi Muazzez’i gibi unsurlar öğrenciler tarafından kurgulanacaktır. Gereksiz
Ali’yle evlenmesi konusunda ikna etmeyi başarırsa Yusuf’un ya- ayrıntılara girmemeye dikkat edilecektir.
şadığı iç çatışma ortadan kalkabilir.
Etkinlik No.: 99
3. Bu soru öğrencilerin yorumuna açık bir sorudur. Muhtemel ce-
vaplar şöyle olabilir: Bu durum karşısında insan üzülebilir. Ama 1. Yiğit, cesaretli ve gururlu bir insandır. Kendisine meydan oku-
sevdiğine kavuşmak için mücadele etmekten de geri durmama- yan insanların karşısına durmaktan geri durmaz. Gururu için
lıdır. Çünkü insan, sevdiği kişi ve değerler için mücadele etme her türlü tehlikeyi göze alır.
azmini gösterirse onlara kavuşma imkânına sahip olabilir. Aksi 2. Muhtemel cevaplar şöyle olabilir: Böyle bir durumda karşımız-
taktirde isteğine ulaşamaz. daki insan, yanlış düşündüğü konusunda ikna edilebilir veya
araya giren kişiler vasıtasıyla uzlaşma sağlanabilir.
Etkinlik No.: 96
3. Başımıza gelen olaylar karşısında her zaman sakin davranmak
1. Hakkı Celis, sevdiği kadınla vatanı ve şairliği arasında kalarak gerekir. Böylece öfkelenmeden sorunlarımızı halletme imkânı
bir çatışma yaşar. Sevdiği kadından umduğunu bulamadığı için bulabiliriz. Aksi takdirde öfkeli davranabiliriz ve sorunlarımız
moral bozukluğu yaşayarak kitaplarını yakmak ister. Ayrıca daha da içinden çıkılmaz bir hâle gelebilir.
böyle bir durumda vatanı için mücadele etmek ve gerekirse şe-
hit olmak, sevdiği kadının peşinden gitmekten daha tercih edilir Etkinlik No.: 100
bir durumdur.
1. Çocukken bir at kafasını tekmelediği için konuşmayla ilgili bazı
2. Bu soru öğrencilerin yorumuna açık bir sorudur. Muhtemel ce- sorunlar yaşar. Bu yüzden George, onun yerine konuşmak zo-
vaplar şöyle olabilir. runda kalır. Ayrıca George, bakışlarıyla konuşmaması konusun-
da Lennie’yi uyarmaktadır.
Aşkından vazgeçmeyerek sevdiği kadının peşinden
Birinci öneri 2. Kötü bir ruh hâli ortaya çıkar. Günlerce zor şartlar altında ça-
gitmesi.
lışmak aynı zamanda fiziki olarak da yıpranmaya sebep olur.
Şairliğe ve yazarlığa olan tutkusunun peşinden git-
İkinci öneri Bu durumda daha iyi şartlarda çalışmak üzere mücadele etmek
mesi ve isteklerinden vazgeçmesi.
gerekir.
Vatanı uğruna mücadele etmesi ve gerekirse bu
Üçüncü öneri 3. Lennie’nin güçlü ve heybetli biri olarak tasvir edilmesi gerekir.
uğurda şehit düşmesi.
Ayrıca paragrafta etkileyici bir dil kullanılmalıdır. Gereksiz ay-
3. Hakkı Celis, vatanı için mücadele eden bir adamın hâlâ sev- rıntılara girmekten kaçınılmalıdır.
diği kızın peşinden gitmesini doğru bulmuyor. Ayrıca bu kız
Avrupa’dan gelmiş ve onun vatanı için hissettiği duygulardan Etkinlik No.: 101
habersizdir ve bu durum Hakkı Celis’e göre ayıp sayılacak bir
durumdur. Çünkü onun vatan sevgisinin önüne başka hiçbir 1. Uzun süre yaşadığımız bir mekânla zaman içerisinde duygusal
değer geçmemelidir. bağ kurarız. Çünkü aidiyet hissiyle yaklaşırız mekâna. Oradaki
nesnelere anlamlar yükleriz. Bu durum gayet normaldir. Çünkü
Etkinlik No.: 97 mekân, aynı zamanda kendimize ait özel bir alandır. Yaşadığı-
mız şehir, mahallemiz, evimizin bulunduğu sokak vb. birçok şey
1. bizim kişisel tarihimizde anlamı olan mekânlardır. Öğrenciden
Birinci olay Buğdayları satmak üzere başka bir yere götürmek insanın mekâna anlam yüklemesi üzerine çıkarımda bulunması
istemesi.
beklenir.
İkinci olay Buğdayları ekmek üzere başka bir yere götürmesi. 2. Genel olarak mekân, olayın veya olayların yaşandığı, bireyler
Buğdayları bir yakınına vermek üzere başka bir yere için bir anlam içeren bir alandır. İnsanlar mekânlar sayesinde
Üçüncü olay
götürmesi. kendi var oluşlarını anlamlandırabilirler. Bu metinde mekân, şa-
hısların içinde bulundukları çevreyi algılayış biçimlerini, ruhsal
2. Biz de benzer durumlarda aynı tepkiler verebiliriz. İnsanlar durumlarını ve karakterlerini açıklama yolunda imkânlar suna-
özellikle karanlık olduğu zamanlarda yersiz korkular yaşayabi- cak şekilde kullanılmıştır.
lir. Bununla birlikte insanların bu gibi durumlarda tedbiri elden 3. İnsan sürekli öğrenen, değişen, gelişen bir varlıktır. Zaman
bırakmaması da gerekir.
geçtikçe, yaşadıklarımızdan da yola çıkarak mekâna, nesnelere
3. Bu durumda Taz Kamil yoluna devam edecekti. Çünkü Taz Ka- ve çevremizde olup bitenlere olan bakışımızda da farklılıklar
mil, geyiğin iki defa yoluna çıkması üzerine bu durumun bir oluşacaktır. Örneğin belirli bir mekânda çok sevdiğimiz arka-
hikmeti olduğunu düşünerek yoluna devam etmekten vazgeçti. daşlarımızla toplanıp kahkahalar attığımızı, sohbetler ettiğimizi
Aksi durumda yolundan dönmeyecekti. düşünelim. Oradaki her nesne o kadar parıltılı ve güzel gelir ki
insana. Ama zaman geçip o arkadaşlarımızdan birer birer kop-
Etkinlik No.: 98 tuğumuzda daha önce kahkahalar atarak sohbet ettiğimiz o
mekân bize daha farklı gelecektir. Zaman geçmiştir, herkes bir
1. Sosyal, dinî ve kültürel farklar, Peregrini’nin yeni hayatına ayak yerlere gitmiştir. Eski günleri hatırlamak, zamanı geriye sarmak
uydurmasında bazı zorluklar çıkarabilir. Ancak onun Rabia’ya ve sonra yine şimdiki zamana dönmek arasında insan elbette
olan sevgisi zaman içerisinde yeni hayatına ayak uydurmasını
farklı biri olarak yine farklı bir duyguyu yaşayacaktır.
511